1

Hämtade ett paket på posten igår, en cylindersats till mitt tilltänkta motorbygge. Kändes ju skitbra, men när jag kommer hem och inspekterar grejerna ser jag att det är gjutna grejer. Sitter och läser på i ämnet och inser att även om dessa "hypereutektiska" kolvar ska vara ett steg upp från original legering, så är de inte lika högpresterande som smidda grejer. Det visste jag förvisso redan, men jag visste inte vad jag köpt. Jag hade inte sett ngt annat än smidda grejer när jag tittat runt, så jag förutsatte att dessa också var det. De är nya men köptes på begagnatmarknaden. Sitter och funderar över om jag ska vara "klok" och låta bli att använda cylindersatsen, inse mitt misstag och slanta upp för en ytterligare sats eller om jag ska använda mig av den ändå.

När jag gör en snabb sökning på nätet får jag som vanligt upp lite olika åsikter och jag blir som vanligt villrådig. Jag har ju inte tänkt bygga en högvarvande prestandamaskin, men å andra sidan vill jag välja tåligare grejer för att ha goda säkerhetsmarginaler i bygget. Är det då dumt att köra den billigare gjutna cylindersatsen? "Man får vad man betalar för" är ju en gammal sanning, men ofta kan man ju se till behovet också.

Cylindersatsen är en 90,5 mm, den är tänkt att användas med en 78 mm vev och en mild kam typ engle w100 eller liknande. Portade toppar med original ventilstorlek och två st IDF 44or finns redan liksaså ett enkelreducerat typ3-block.

Nyanserade åsikter emotses med största uppmärksamhet!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Det är säkert inga problem att använda cylindersatsen du köpt.Dom flesta kolvar som säljs idag sägs ju vara smidda vilket dom inte alls är eftersom dom är pressgjutna.På en stor motor med 200 + hk eller en turboladdad motor så skulle jag välja riktiga smidda kolvar men inte annars..

3

"Smidda" Mahle är tillverkade på samma sätt och dom klarar 500+hp med turbo  ICQ/ab
Så det är nog ganska lugnt .

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

4

Det som är "svagheten" på gjutna original-kolvar är väl att det är en lång "slits" under oljeringen, vid högvarv/spikningar så får man sprickor därifrån.
De Mahlesatserna som säljs som "smidda" ser iallafal ut som smidda, dvs ett antal runda hål under oljeringen = bättre stadga!

Bara mina 30cent

-Visst kan du använda din inköpta sats "på gatan" med en (lågvarvande) W100-kam !  Det är väl det dessa är till för ?-))

5

Det glädjer mig att läsa era svar. Man måste vara kritisk när man slår ihop en motor, det är bättre att vara eftertänksam nu än att stå där vid vägkanten med ett haveri som kostar tusenlappar och förstör semesterplanerna.

Då ska jag fundera vidare, vad som ska inhandlas näst.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't