Hämtade ett paket på posten igår, en cylindersats till mitt tilltänkta motorbygge. Kändes ju skitbra, men när jag kommer hem och inspekterar grejerna ser jag att det är gjutna grejer. Sitter och läser på i ämnet och inser att även om dessa "hypereutektiska" kolvar ska vara ett steg upp från original legering, så är de inte lika högpresterande som smidda grejer. Det visste jag förvisso redan, men jag visste inte vad jag köpt. Jag hade inte sett ngt annat än smidda grejer när jag tittat runt, så jag förutsatte att dessa också var det. De är nya men köptes på begagnatmarknaden. Sitter och funderar över om jag ska vara "klok" och låta bli att använda cylindersatsen, inse mitt misstag och slanta upp för en ytterligare sats eller om jag ska använda mig av den ändå.
När jag gör en snabb sökning på nätet får jag som vanligt upp lite olika åsikter och jag blir som vanligt villrådig. Jag har ju inte tänkt bygga en högvarvande prestandamaskin, men å andra sidan vill jag välja tåligare grejer för att ha goda säkerhetsmarginaler i bygget. Är det då dumt att köra den billigare gjutna cylindersatsen? "Man får vad man betalar för" är ju en gammal sanning, men ofta kan man ju se till behovet också.
Cylindersatsen är en 90,5 mm, den är tänkt att användas med en 78 mm vev och en mild kam typ engle w100 eller liknande. Portade toppar med original ventilstorlek och två st IDF 44or finns redan liksaså ett enkelreducerat typ3-block.
Nyanserade åsikter emotses med största uppmärksamhet!