hejsan Pompejus.. här i garaget går det sakta fick dock en liten stund i kväll..
skönt att pia snart e bra igen.. förhoppningsvis en utflyckt uppåt landet i sommar med tvenne doggs
men..
Tja vad händer…höll på som en tokig igår med elverket. Det vill inte…Jag hade det sönder och samman flertalet gånger. Tändsystemet. Vid prov gav den massor med fina gnistor.. blåa och vackra!!. Och jag var happy. Provade med lite startgas o den puffade så sött !!
Sen när jag satte ihop skrotet, och försökte i skarpt läge vart det helt kört.
Inte ett liv, det skall sitta en liten plast kåpa över brytarspets/konding . och där kläms brytar-kabeln fast, mellan kåpan o motorn.
Jamen kabeln ser anfrätt ut, så jag klarlackerade den för att isolera ev. sprickor. inte blev det bättre. Suck nya tag.
Den nya Kina/ Taivan tillverkade ”bosch tändspole”.. kopian, har dels en mer plastig look, men även brytarspets kabeln e mycket kortare. Det e bara så kopior e alltid blekare än originalet.. så då måste kabeln lödas förlängas och tilläggs isoleras.. nä inte med gullfiber..

Tändkabeln en ny 5mm tändkabel, har bara några tunna koppar kardeler ,i ganska så kass kvallite suck.. blekt.. och tändhatten.. hmm. blir nog att använda originalet om nu den e helt okey , vet ej.. så sagan e inte över.
Angående splittbuss näsa på bussen, blir det nog som Demian föreslog .. En hel split framände, fast i mitt fall i lös"virke", då jag inte kunnat hitta en frisk hel frambit här omkring. Det blir troligen att jag använder original split dörrar i mer eller mindre fynd skick…. och renoverar till bättre standard.
Antingen en uppsättning från rostiga skogsvrak, eller om jag kan få tag i en bättre uppsättning. Har en känning där.
. sen nya stolpar, egentillverkad rutram, egentillverkade hundben, anpassade hjulhus och golv. Nya fronttvärbalkar eller renoverade gamla, ny frontplåt och anpassat tak ”barndoorlook”
Ja jag jobbar på flera fronter
. Och inget blir färdigt tänker säker ni också
.. ja nu e det, det stora hela, som skall bli något, och även om jag sas. inte gör direkt färdigt, så måste jag ha det hela med mig i tankarna.
Tappade jag er nu.. alltså om jag sänker sidotröskeln med insteg/ skjutdörrs kanalen, så påverkar det hjulhusen och bakre hörnen och bakluckan.. så alltså måste jag börja mitt på, sen att där e ett golv som skall vara med i leken, med balkar utriggare domkraftsfästren osv..pust..
Sen om hjulhusen sänks kan det bli konflikt med ev hjuldemontering , korta bakvagn.. drivaxlar. Bromsar ..ja bromsar.. osv. osv
allt hänger ihop..
Nu har vår lilla Jenna blivit 3 månader gammal..
.. förutom 3 månaders vacineringen e hon snart behörig att vara med i svenska ”bushundsklubben”.. fullt ös hela tiden mao..
..
Angående hund. Idag vart det en Polishund på jobbet ,som provsatt en av våra MB E Klass hundbilar som vi bygger... hunden i fråga ” kurt ” är en 4 årig Schäfer, kelen gosig riktigt som mina hundar, dom bara smälter och flyter ut i en pöl när man klappar dom
. (när hans husse vart med) hel-go,och med en hörntand i metall
… inte pga. någon kravall övning, utan han bet på en sten.
Men tufft endå , Hur som, han har annars ungefär lika mycket go som min turbo valp.. myyyyyyyycket spring i benen..
Då luftfjädring är ett tema jag ofta återkommer till, var jag mycket intresserad, då ett luftfjädringspaket till en Subaru legacy 2,5 -05 blev till salu på ”Blocket”..
kompressorn med ventiler och torrfilter.

fjäderben det är rullbälgar under dammskydd, här helt utskjutna pga gasdämpare..

frambenen e ganska så klumpiga utanför själva bälgen. damm skydd osv..men rullbälgar i botten...var som sagt billiga .
.

Dessa fjäderben e inte direkt vanliga..som snigel hörntänder ungefär.
Men endå något jag visste om.. tyvärr lider just subban av en del el fel, med luftfjädrings systemen... Men helt klart en uppsättning till rätt pris. 4st ”fjäderben” ja utan egentliga fjädrar då detta är ett hellufts system. En kompressor med liten tryck ackumulator, och 4 ventiler.. inte styrelektroniken ,då den sitter kvar i bilen, som nu har vanliga fjäderben.
Jag får c om jag får nytta av skiten, eller bara till lite lek o fundering. Bakbenen verkar ganska så smidiga. Kanske kan passa fram på bussen.. vi får c..
Då jag var på ön sist hittade jag ju en ”semafore” eller pil som vi brukar säga
Någon som vet när just denna modellen användes?? och till vad??.. Typ 1 gissar jag. men årsmod?..lite färg overspray på glaset.. ser ut som svart under det gråa..

Har ju tänkt göra egna till bussen och använda 12 volt Lukas pilar som stomme, men med nya ryggar. Jamen varför de.. Tja har lite tankar där.
Dels vart dom 12 volt, sen rysligt billiga runt hundrigen för2. sen att dom e lite långa e ju bara en fråga om att göra om dom.. lite ledlampor så blir det säkert bra.
Provade mina bakljus med ledlampor.. med hella plast insatsen..

Med lukas glaset försvinner en hel del av ljuset.. suck. ingen bild, orkade inte rigga upp delarna.. då lamphållare/reflektor inte sitter ihop med glas/sarg.. får fixa något där..
Då jag ju har "ghia 64":as vänster NOS split buss/pickup dörr här, blev det att malla lite.
. dörrarna jag har råd med, lär ju vara smått rostiga..
så lite vetskap om hur dom skulle sett ut e ju bra.
Det blev en hel hög olika kontur mallar..
Bla. ytterplåt höjd, längd, och framkants kontur mall.. man får passa på.

Bra form på en sådan här dörr, som en bit appelsin skal svängt på alla håll. även bottenplåten blev av mallad. man vet alldrig.

nä nu e det natta dags kanske hinner lite i morgon mellan hundpassen.
hepp / Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(