951

lowang skrev:

Den där bruksbilen påminde lite grann om min ICQ/ab
Michael: du har ingen deadline alls på det här projektet va? ICQ/ab
Det verkar bara bli jobbigare och jobbigare. För en annan alltså ICQ/ad


ja visst e den snygg.. var väl inte helt hundra klar. som så ofta då man vill använda.. men helt klart bruksbilen till och från jobbet!! ICQ/ag
deadline.. nja nu har ju jag inte ett unkarsliv utan e gift e delägare till våra 2 hus som behöver div.. har 2 hundar varav en krävande valp.. och min hobby =bilar e just det.. en hobby när jag har lust vill och känner jag behöver det. ICQ/ad
då jag byggde min buggy tog det 4 år.. från o till.. ger inte upp men pausar ibland för att samla inspiration  och kapital.. jag vet ganska så exakt hur jag vill ha det.. men inte alltid möjligheterna finns, då det är annat som behöver prioriteras..
bla skulle jag vilja köpa en beg corvette framvagn till bussen, liksom ombyggnads sats till subba lådan=ca 26 tusen..  och då e det bara en liten del av Projektet..  ombyggnaden av fronten .ca ca 5-10 tusen beroende på hur .. när jag bygger finns det 2 sätt, köpa mig fri och spara tid eller göra själv och använda mer tid.. ICQ/ad och då jag ofta inte gör helt original eller det jag får tag i e för dåligt, så gör jag nytt själv=mycket tid. ICQ/ac  men ack så roligt då jag gillar problem lösning. ICQ/ae

Förstår inte varför blir det jobbigare för dig??

Detta är ett bygge jag gör för min tillfredställelse, och tankar om att kunna nyttja tllsammans med mina kära, förmodligen kommer det i slutet att ha kostat mer, än en färdig buss på marknaden, men mår jag bra i processen e det bättre så.

Fortsätt att skriv, då det triggar min lust att jobba på./ Michael (hundvakt för dagen..)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

952 Senaste redigerad av pompejus (2012-09-25 12:51:56)

Nu börjar det ju bli riktigt intressant... ICQ/ae Tur det börjar bli kallt,annars hade nog hjärnan gått lite varm..mycket att fundera över,men triggande,eller hur!Vet att du fixar det här..kör på! ICQ/ab
Bifogar en bild på "trött-Pia"...

Post's attachments

Morgonpia.jpg, 36.5 kb, 531 x 381
Morgonpia.jpg 36.5 kb, 193 downloads since 2012-09-25 

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

953

Hey, jag menade bara positivt ICQ/ab
Jag menade bara, hade det varit jag hade det varit jobbigt.
Är sjukt imponerad av allt ditt jobb och din ork!
Kämpa på, det kommer bli klockrent

Ät gul snö, det kan vara öl.

954

ICQ/ag söta Pia.

Alltså att byta front kommer att ske.. bara inte riktigt ännu.. måste få ihop en hög med delar/grejer först.som ovan.. dvs 2 dörrar en rutram lite frontbalkar a stolpar osv..
Sen e det nog smart att klarat av motor växellådsbyte/Sfro innan Face of..mao en hel del jobb till/kostnader.. man brukar rekomendera så lite kaross mod som möjligt innan reg för ombyggt fordon.. annars e det risk att det e för lite original = reg som Amatörbyggt fordon med bla krav på E märkta lysen osv..ny årsmodell  + lite strängare regler. ICQ/ac . ja ja.. hoppas få min nya trycklufts fingerslip i morgon som jag beställt genom jobbet från Würt..funderade på biltemas elektriska.. men den verkade klumpig..den jag handlat nu e liten smidig och hyfsat billig..  ICQ/ag har även en annan kompressor här nu, som dels e tyst(allt e relativt) och bättre än min gamla lilla skrikhals.. 24liters 1 fas no name skrot Default/yikes .. har ju även en större gammal 2cyl sak .. så förmodligen behövs båda vid ev blastring, för att få ihop tillräcklig luftmängd,.. min "nya " har 370minliter. vid 10 bar.. iofs en Atlas C så det e riktiga liter ICQ/ag  och inte bara genomlupen luftmängd som vid vissa billiga nutida kinagrejer....

lilla jenna sover för stunden o det e bra hon e riktigt söt då.. annars e det ständig kamp, jack e riktigt trött på henne stundvis dom kämpar ned hela tandraden blottad.. jag bara säger.. man vill inte gå imellan då!! ICQ/ad

Hepp. Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

955

Tja vad vill livet... för mycket.. ICQ/ac
Att åka till ön förra helgen och sen vara hundvakt till lilla tand monstret mån tis tog på krafterna Default/yikes ..Jag jobbar mycket hellre..
Frun har haft en hel hög tidiga mornar/långa arbetspass vilket minskar min möjliga garage tid.. ICQ/ac
Gårdagen ägnades åt att transplantera 6 st döda tuja plantor, och injicera nya beg 2 m höga som jag fått av en arbetskamrat..
Då regnet ömsom strilade, ömson duggade blev det inga bilder.. ICQ/ac
Min fasa för demonteringen av dom dåliga plantorna kom på skamm, då dom enkelt gick att bryta ut ur marken ICQ/ag .. nu pratar vi ca 40-50år gamla, med en stam som e ca  en och en halv dm tjocka..som ett kvinnolår höll jag på att säga. ICQ/af . ja ni förstår dom var grova.... ICQ/an
Slutresultatet blev en tät häck, som är ca 1m lägre vid in ympnings stället.. ICQ/ad  ja ja bara skiten växer fast, så växer dom nog ifatt resten vad det lider.. ICQ/ae
Garage jobb då..
Då Jag ärvde en gammal Atlas C, kompressor från min far, blev intresset för luft verktyg ännu större.. det e ju så smidigt med dom.
Min far har sedan några år beklagat sig över att den inte fungerade riktigt som tänkt.läckte och tog tid på sig att komma i tryck... klurade och plockade med den i säkert 4 timmar i går eftermiddag.. bla var en backventil mellan kompressor och tank otät+ att avlastnings ventilen i tryckbrytaren läcker, vilket har till effekt att dels trycket tar lång tid att byggas upp och sen inte stannar kvar.. suck.
hade isär back ventilen säkert 4 gånger filade/slipade till ventilytorna så dom glänste.. skall se om jag kan svarva en ny ventilbricka i rostfritt.. senare..
Imorse gjorde jag en liten önskelista  och åkte sen till lokala Biltema butiken.(3mil bort)
D blev en hel hög grejer.. ca 2500kr fattigare  ICQ/ac
kompressorn fick bla. hjul, då den e tung men så tyst att den kan vara i garaget, därmed blir det lite mindre kondens vatten har jag fått för mig..
fick ändra lite på monterings hålen i hjulen,o göra en adapterplåt för det ena..
http://forumbilder.se/images/420201291322P77a0.jpg
sen inhandlade jag en ny tryckbrytare, en vatten avskiljare /tryckreg då dom flesta maskiner inte vill ha 10 bar. div kopplingar nipplar.http://forumbilder.se/images/3e0201291456P7586.jpg
Ett grenuttag för 3 fasen,+ några handskar, då el systemet i garaget ännu inte e helt utbyggt, väntar på en lokal elektriker som skulle hjälpa  ICQ/am
http://forumbilder.se/images/820201291611P62e2.jpg
Stod länge i affären och funderade.. vad behöver jag.. lyckligtvis har jag div blandat hemma, så i princip hela installationen gick att genomföra med lagervaror från min "verkstad"..
Givetvis e det många olika gängor och dim.. bla felar nu en slang från backventilen som jag slipade in igår, som skall gå till tryckbrytaren /avluftning vid uppnått tryck. blev en liten element nippel där nu.. ICQ/ad
När jag bytte brytaren blev el kabeln för kort.suck.. sen vid demontering gick den ena skruven av ICQ/am  så det blev att borra lite , montera ny mutter och 3 nya skruvar då dom andra 2 var nästan av dom med ,och rostiga......djup inandning..
suddig bild..
http://forumbilder.se/images/660201292045Pb059.jpg
opperationen var lyckad patienten överlevde.. ICQ/ag
http://forumbilder.se/images/e80201292532P4470.jpg
Att det sitter en trycklufts koppling i tryck brytaren och ytterligare en manometer. beror på bristen av tätnings plugg.. ICQ/ad får fixa det.. ville ju testa mina nya slipmaskiner..
Satte dit en tryck reg med 2 trycklufts kopplingar.. skulle vilja haft fler, då jag inte sällan har flera maskiner i bruk, mer eller mindre samtidigt,, får helt enkelt ha y kopplingar.. ICQ/ad  och en oreglerad koppling för högtryck.. ICQ/ag
styrhjulet med broms även på bild ICQ/ad inklusive adapter plåt...
http://forumbilder.se/images/250201292353P29ff.jpg


Slipmaskiner. ICQ/ag . efter "Fiddes" snygga plåtjobb, och hans beskrivning af finger slip blev jag sugen..gillar verktyg så jag slog till.
kollade lite.. tyvärr för lite. ICQ/ad  hittade en klumpig el fingerslip på Biltema, men köpte tillslut en luft driven genom Würth,, upptäckte idag att biltema visst säljer en nästan identisk luftdriven för halva priset. ICQ/am . sen att jag fick 50 slip band på köpet från W,vart inte tillräckligt glädjande då....
Handlade idag även en vinklad slip på B tema.. har dragit mig innan då den kostade ca 400kr..och min lilla (förra)kompressor inte klarade det..
dum tanke.. med snabb fastsättningen  köpt extra, och antingen slip papper eller *****krull så e den en dröm. ICQ/ag
http://forumbilder.se/images/6f0201293346P4dd5.jpg
slipade lite på den ena prefabbade gälplåten som hunnit få lite flygrost... gött. ICQ/ag
http://forumbilder.se/images/d30201293456P88a9.jpg
Att slipa med krullet med denna smidiga maskin e jätte ql..och fingerslipen e smidig i dom små radierna..
Sen vart det dags att pausa..  den söta lilla valpen e ett vild djur..Det upptäckte jag innan idag,  Jack vår stolte kaxige vakthund har 2 sår ICQ/ac  .. ett på var sida ansiktet ca 3cm stora..som lilla hunden bitit eller klöst .. men han var snäll och förlåtande mot den lilla valpen..han e en sådan mjukis mot henne så det e inte sant.. men skulle någon komma in på tomten /gården eller huset så e det riktigt synd om dom.. ICQ/an
finns ingen möjlighet att springa från honom.. och hans tänder e vassa!!
lilla jenna 3 månder snällt bissande ben i husses famn..
http://forumbilder.se/images/020201293716P3a58.jpg
Men tänder finns det..även om man knappt ser det här..
Då  hon e mycket snabb från tanke till handling, sitter hon sällan still många sek. typiskt för rasen..
http://forumbilder.se/images/350201294142P0889.jpg
i detta fallet 9 kg bus..
Ha det gött ,hoppas få lite mer gjort i veckan då frun nog jobbar mer eftermiddagar då.. om jag inte e för trött vill säga.. ICQ/ad

Hepp / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

956

Bra med bra luftgrejor, mycket lättare då ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

957

MacGyver jobbar! ICQ/ag

958 Senaste redigerad av michaelth (2012-10-04 22:42:04)

Hmm håller på att knåpa med ett -70 Eisemann /Sachs elverk  som saknar tändgnista.. tanken e att använda det o en tigersåg vid buss skördnings övningar ICQ/ad .. har pillat flertalet timmar med det utan större framgång.. tänder ibland men så slutar gnistorna komma ICQ/am   har troligen en tråkig glappkontakt i tändsystemet. ICQ/ac  en ny ,tyvärr kinatillverkad tändspole, ny tändkabel o stift e inhandlad.. skall byta dom andra kablarna, dödarknapp osv för att få säker funktion. vill ju inte stå i backen o slita mig svettig  på att få skiten att gå.

blir lite bilder när jag känner mig tillfreds med resultatet. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

959

Stå på...vet att du fixar det...Glöm inte plåta vid uppkapningsövningen... ICQ/ad Åhh vad söt hon är den lille...hoppas få träffa henne i sommar.Pia tar sin sista "gift-laddning" i helgen,sen bär det av till veterinären för uppföljning..det har varit en lång sommar/höst men nu ser det riktigt bra ut...hoppas det är slut på eländet sen...Funderat mer på fronten(även om det inte blir av än)?Vore kul att få del av lite av dina tankar... ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

960

hejsan Pompejus.. här i garaget går det sakta fick dock en liten stund i kväll..

skönt att pia snart e bra igen.. förhoppningsvis en utflyckt uppåt landet i sommar med tvenne doggs ICQ/ag
men..
Tja vad händer…höll på som en tokig igår med elverket. Det vill inte…Jag hade det sönder och samman flertalet gånger. Tändsystemet. Vid prov gav den massor med fina gnistor.. blåa och vackra!!. Och jag var happy. Provade med lite startgas o den puffade så sött !!
Sen när jag satte ihop skrotet, och försökte i skarpt läge vart det helt kört.
Inte ett liv, det skall sitta en liten plast kåpa över brytarspets/konding . och där kläms  brytar-kabeln fast, mellan kåpan o motorn.
Jamen kabeln ser anfrätt ut, så jag klarlackerade den för att isolera ev. sprickor. inte blev det bättre. Suck nya tag.
Den nya Kina/ Taivan tillverkade ”bosch tändspole”.. kopian, har dels en mer plastig look, men även brytarspets kabeln e mycket kortare. Det e bara så kopior e alltid blekare än originalet.. så då måste kabeln lödas förlängas och tilläggs isoleras.. nä inte med gullfiber..
http://forumbilder.se/images/5e52012114539b8d2.jpg

Tändkabeln  en ny 5mm tändkabel, har bara några tunna koppar kardeler ,i ganska så kass kvallite suck.. blekt.. och tändhatten.. hmm. blir nog  att använda originalet om nu den e helt okey , vet ej.. så sagan e inte över. ICQ/an

Angående splittbuss näsa på bussen, blir det nog som Demian föreslog .. En hel split framände, fast i mitt fall i lös"virke", då jag inte kunnat hitta en frisk hel frambit här omkring. Det blir troligen att jag använder original split dörrar i mer eller mindre fynd skick…. och renoverar till bättre standard. Default/hmm  Antingen en uppsättning från rostiga skogsvrak, eller om jag kan få tag i en bättre uppsättning. Har en känning där. ICQ/ae . sen nya stolpar, egentillverkad rutram, egentillverkade hundben, anpassade hjulhus och golv. Nya fronttvärbalkar eller renoverade gamla, ny frontplåt och anpassat tak ”barndoorlook” ICQ/ag
Ja jag jobbar på flera fronter ICQ/ad . Och inget blir färdigt tänker säker ni också ICQ/ad .. ja nu e det, det stora hela, som skall bli något, och även om jag sas. inte gör direkt färdigt, så måste jag ha det hela med mig i tankarna. ICQ/an 
Tappade jag er nu.. alltså om jag sänker sidotröskeln med insteg/ skjutdörrs kanalen, så påverkar det hjulhusen och bakre hörnen och bakluckan.. så alltså måste jag börja mitt på, sen att där e ett golv som skall vara med i leken, med balkar utriggare domkraftsfästren osv..pust..
Sen om hjulhusen sänks kan det bli konflikt med ev hjuldemontering , korta bakvagn.. drivaxlar. Bromsar ..ja bromsar.. osv. osv  Default/hmm  allt hänger ihop..

Nu har vår lilla Jenna blivit 3 månader gammal.. ICQ/ag .. förutom 3 månaders vacineringen e hon  snart behörig att vara med i svenska ”bushundsklubben”.. fullt ös hela tiden mao.. ICQ/an ..
Angående hund. Idag vart det en Polishund på jobbet ,som provsatt en av våra MB E Klass hundbilar som vi bygger... hunden i fråga ” kurt ” är en 4 årig Schäfer,  kelen gosig riktigt som  mina hundar, dom bara smälter och flyter ut i en pöl när man klappar dom ICQ/ag . (när hans husse vart med) hel-go,och med en hörntand i metall  ICQ/ad … inte pga. någon kravall övning, utan han bet på en sten. ICQ/an   Men tufft endå , Hur som, han har annars ungefär lika mycket go som min turbo valp.. myyyyyyyycket spring i benen..

Då luftfjädring är ett tema jag ofta återkommer till, var jag mycket intresserad, då ett luftfjädringspaket till en Subaru legacy 2,5 -05 blev till salu på ”Blocket”..
kompressorn med ventiler och torrfilter.
http://forumbilder.se/images/2a52012114904b8c0.jpg
fjäderben det är rullbälgar under dammskydd, här helt utskjutna pga gasdämpare..
http://forumbilder.se/images/5e520121149571775.jpg
frambenen e ganska så klumpiga utanför själva bälgen. damm skydd osv..men rullbälgar i botten...var som sagt billiga . ICQ/ag .
http://forumbilder.se/images/ac52012115141ba0c.jpg
Dessa fjäderben e inte direkt vanliga..som snigel hörntänder ungefär. ICQ/ad  Men endå något jag visste om.. tyvärr lider just subban av en del el fel, med luftfjädrings  systemen... Men helt klart en uppsättning till rätt pris. 4st ”fjäderben” ja utan egentliga fjädrar då detta är ett hellufts system. En kompressor med liten tryck ackumulator, och 4 ventiler.. inte styrelektroniken ,då den sitter kvar i bilen, som nu har vanliga fjäderben.

Jag får c om jag får nytta av skiten, eller bara till lite lek o fundering. Bakbenen verkar ganska så smidiga. Kanske kan passa fram på bussen.. vi får c..
Då jag var på ön sist hittade jag ju en ”semafore”  eller pil som vi brukar säga
Någon som vet när just denna modellen användes?? och till vad??.. Typ 1 gissar jag. men årsmod?..lite färg overspray på glaset.. ser ut som svart under det gråa..
http://forumbilder.se/images/c552012115437d14e.jpg
Har ju tänkt göra egna till bussen och använda 12 volt Lukas pilar som stomme, men med nya ryggar. Jamen varför de.. Tja har lite tankar där. ICQ/ae  Dels vart dom 12 volt, sen rysligt billiga runt hundrigen för2. sen att dom e lite långa e ju bara en fråga om att göra om dom.. lite ledlampor så blir det säkert bra.
Provade mina bakljus med ledlampor.. med hella plast insatsen.. ICQ/ag
http://forumbilder.se/images/6752012115608cb8c.jpg
Med lukas glaset försvinner en hel del av ljuset.. suck. ingen bild, orkade inte rigga upp delarna.. då lamphållare/reflektor inte sitter ihop med glas/sarg..  får fixa något där..
Då jag ju har "ghia 64":as vänster NOS split buss/pickup dörr här, blev det att malla lite. ICQ/ag . dörrarna jag har råd med, lär ju vara smått rostiga.. ICQ/ac så lite vetskap om hur dom skulle sett ut e ju bra.
Det blev en hel hög olika kontur mallar..
Bla. ytterplåt höjd, längd, och framkants kontur mall.. man får passa på. Default/hmm
http://forumbilder.se/images/0462012120520a02b.jpg
Bra form på en sådan här dörr, som en bit appelsin skal svängt på alla håll. även bottenplåten blev av mallad. man vet alldrig.
http://forumbilder.se/images/1962012120721b902.jpg
nä nu e det natta dags kanske hinner lite i morgon mellan hundpassen.
hepp / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

961

Michael !
Kan du ta fler bilder på pilen?
Är det en enkel spårskruv i över kant ? Samt ett 143 nummer på boetten?
Den profilerade ryggen fanns ju 50 till 53 då ovalen kom med släta pilar.
Har ju haft många profilerade pilar till vw med både 2 till 4 nitar på den profilerade ryggen.

Tror personligen att det blir svårt att få fram en exakt vetenskap , hur var och när. ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

962

Enkel spårskruv med nummer under AL143.001.1  vw SWF till skillnad mot dom 2 säta som jag tror ICQ/ad e till min oval -56 som heter 111 953021vw märke och ett stort S i ring. Vad vet jag..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

963

Citat: Tja vad händer…höll på som en tokig igår med elverket. Det vill inte…Jag hade det sönder och samman flertalet gånger. Tändsystemet. Vid prov gav den massor med fina gnistor.. blåa och vackra!!. Och jag var happy. Provade med lite startgas o den puffade så sött !!
Sen när jag satte ihop skrotet, och försökte i skarpt läge vart det helt kört.
Inte ett liv, det skall sitta en liten plast kåpa över brytarspets/konding . och där kläms  brytar-kabeln fast, mellan kåpan o motorn.
Jamen kabeln ser anfrätt ut, så jag klarlackerade den för att isolera ev. sprickor. inte blev det bättre. Suck nya tag. Slut citat

Det verkar vara standard bosch moped typ tändning i det där verket.
Kolla så att brytarna inte kärvar på axeln + BYT kondensator
har du bild utan svänghjul? inga kablar ska ligga i kläm

Tröttnade på kvalitén på repro och köpte elektronisk tändning till maxi'n från Norscand, finns både 6 & 12 volt.
Vet dock inte om det funkar för dig pga fläkten

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

964

michaelth skrev:

Enkel spårskruv med nummer under AL143.001.1  vw SWF till skillnad mot dom 2 säta som jag tror ICQ/ad e till min oval -56 som heter 111 953021vw märke och ett stort S i ring. Vad vet jag..

Tydligen ska det finnas ett nummer i överkant på pilen
Med hjälp av det kan man få fram tillverkningsår.



Saab har ju pilar som går att modda till liknande utseende.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

965

Vilka inlägg du skriver, kanon kul läsning!  ICQ/ag
Fortsätt jobba på och skriv fina reportage som får en annan att orka hålla på.

966 Senaste redigerad av michaelth (2012-10-06 10:18:47)

Scrooge skrev:

Citat: Tja vad händer…höll på som en tokig igår med elverket. Det vill inte…Jag hade det sönder och samman flertalet gånger. Tändsystemet. Vid prov gav den massor med fina gnistor.. blåa och vackra!!. Och jag var happy. Provade med lite startgas o den puffade så sött !!
Sen när jag satte ihop skrotet, och försökte i skarpt läge vart det helt kört.
Inte ett liv, det skall sitta en liten plast kåpa över brytarspets/konding . och där kläms  brytar-kabeln fast, mellan kåpan o motorn.
Jamen kabeln ser anfrätt ut, så jag klarlackerade den för att isolera ev. sprickor. inte blev det bättre. Suck nya tag. Slut citat

Det verkar vara standard bosch moped typ tändning i det där verket.
Kolla så att brytarna inte kärvar på axeln + BYT kondensator
har du bild utan svänghjul? inga kablar ska ligga i kläm

Tröttnade på kvalitén på repro och köpte elektronisk tändning till maxi'n från Norscand, finns både 6 & 12 volt.
Vet dock inte om det funkar för dig pga fläkten


Brytaren går lätt har jag för säkerhets skull smort upp.
Då brytaren ser helt ny ut, och jag vet att min far knappt använt verket,  man brukar bara byta konding, om spetsarna e brända /har matterial vandring. Eller färgen på gnistan e fel. Den gammla spolen har en tyg eller fiberissolerad brytar kabel. Skall demontera och se om den kanske  har ett brott sen över med en bit krympslang. Svänghjulet e standard 90 mm innerdia, dvs som moped sen sitter fläkthjulet rakt ut och lite över kanten på hjulet. Att sätta elektronisk tändning ser jag som lite överkurs, jag vill "keep it simple".
Men tack för inputt.. Om jag inte får original spolen att lira förlänger jag kina spolens kabel, dvs löder fast en stump.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

967 Senaste redigerad av michaelth (2012-10-06 10:20:02)

H.Sundqvist skrev:

Vilka inlägg du skriver, kanon kul läsning!  ICQ/ag
Fortsätt jobba på och skriv fina reportage som får en annan att orka hålla på.

Tack.. Att skriva hjälper mig i "arbetet"då jag sas. grunnar lite på problemen, då jag skriver ner dom, sen er inputt e mycket värd då ni ju oxå vet en massa, som jag och andra har nytta av. blir lite som ett "folkbibliotek" ICQ/ad  Default/lol
Så läs gärna, men skriv det ni tycker oxå,

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

968

kisavw skrev:
michaelth skrev:

Enkel spårskruv med nummer under AL143.001.1  vw SWF till skillnad mot dom 2 säta som jag tror ICQ/ad e till min oval -56 som heter 111 953021vw märke och ett stort S i ring. Vad vet jag..

Tydligen ska det finnas ett nummer i överkant på pilen
Med hjälp av det kan man få fram tillverkningsår.



Saab har ju pilar som går att modda till liknande utseende.


jodå.. men nu e ju tanken att dels göra bussen till min dvs inte en exakt klon.. sen skall man beröva en stackars saab ägare hans ev blivande pilar.. för att sen modda dom. hur ser man /vet om det e för saab..
kollade efter inlägget i barn tråden efter ett nummer.. men har gjort rent skrapat försiktigt och synat med förstorings glas.. men inget nummer..
vilka kom först, pilar med spårskruv, nitar 2 eller 4..??

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

969

Jag har ett set Saab pilar för en billig peng eller byte ngt roligt!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

970

hmm mått bild?? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

971

michaelth skrev:

hmm mått bild?? ICQ/ad

Ordnar det senare idag.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

972

Här kommer lite bilder på pilarna som jag har .

Över delen pilrygg är 19 cm
underdelen skruvad mot B stolpen Pilhålet
17,5 cm

Ryggarna har ju dollartecknet vill minnas att det är strigel fabrikat men har kanske fel.
Samt är dom märkta med 6 v
http://i50.tinypic.com/eum3xi.jpg
http://i45.tinypic.com/2zfmjgz.jpg
http://i50.tinypic.com/2vd3c55.jpg

För ett antal år sedan då jag ägde en av mina första splittar så
byggde jag om SWF pilar med denna typen av ryggar och
det var ingen som ifråga satte att det inte stämde .
tyvärr inga bilder på ombyggnaden långt innan digitalkamera eller mobilens tid.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

973

Härlig uppdatering..slutar aldrig bli imponerad av dessa.. ICQ/ab Jag har haft fullt upp på sistone med att rensa innergården från
byggmaterial och avsluta uteprojekt(också insett att jag inte kommer att hinna färdigt innan kylan slår till)så jag
har varit dålig på att läsa inlägg på senaste tiden ICQ/an Pappmallar är verkligen billbyggarens bäste vän,med dessa kommer man långt..Kul också med luftfjädringsbenen..skulle kunna bli riktigt bra,följer dina eskapader som vanligt med intresse ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

974

hejs Pompejus tänk så här.. det du inte hinner nu var förmodligen inte tänkt att hinnas med och blir bättre en annan dag! ICQ/ad

..som innan denna tråden blir mycket o buss-ig i dag.....
Mitt elverk.. nej jag har inte fixat med tändsystemet. Istället ägnade jag lediga stunder under gårdagen, till att sanera ena delen av garaget, ICQ/ad  från mycket saker.. så min bruksbil kan återfå värdig handbroms.. ICQ/ac
Jag har ju en 2 pelarlyft  ICQ/ag  i den ena halvan. då garaget e lite för litet för mina övningar,
står den sidan oftast full med div maskiner/vektyg/projekt..

Men verket.. .. e ju inte bara gnistan som e mindre tillförlitlig.även Bränsletanken (25%oljeinblandad benzin förvaringsenheten..). den gamla blecksplåt tanken från 1970 e kass. ICQ/ac
lackerad stålplåt som helt enkelt e full av rost/oljerester och tyvärr även sprungen läck i botten.helt enkelt tunn som rispapper....
vad göra.. e ju fin instruerande text på gaveln. men så slut endå.
http://forumbilder.se/images/a88201294537P8519.jpg
inloppet där även tanklocket saknas..
http://forumbilder.se/images/458201294948P1c9b.jpg
så med taskigt minne!! klippte rullade, klippte mer och sickade jag delar till tanken.. som senare på em, fikat delvis svetsades samman.. ICQ/an
nu e jag inte licens svetsare.. så mina tig övningar har jag slipat ner lite.. kammer att svepa över ytan i morgon och sas jämna till /säkra ev porer. ICQ/ad
http://forumbilder.se/images/f38201295257P2961.jpg
andra sidan som jag kommer svetsa i morgon.. gaveln sitter fastklämd med en slang klämma..
http://forumbilder.se/images/3e8201295512Pdcb9.jpg
den tvärgående skarven under tanken kommer jag helt resolut att svetsa till med rostfria mig svetsen,(på jobbet) och sen hyfsa till efter avslipning med tigen. e ju bara en bränsle tank. ICQ/af
anslutningen /gängan för bränsle tanken blev en lite överfalls mutter som hittades i fynd lådan.. borrade upp änden, och svarvade en lite fals.. blir att sy fast i botten.
tanklocket blir i plast med plast gänga en bit dissikerad ur en stiga gräsklippartank.. tankte limma fast den med epoxi på en tunn rörstos, svetsad fast i tanken.. tror jag.. e ju bara en tank..
http://forumbilder.se/images/878201295924Pc7e0.jpg
förhoppningsvis blir tanken tät o jag finner mer mektid till elverket..
ungefär såhär skall det se ut sen...
http://forumbilder.se/images/ef820121001062569.jpg
Taskigt minne, som jag skev ovan.. hade helt enkelt glömt måtten och höftade.. så den nya tanken blev lite större.. ja ja.. mer tid i drift ICQ/ae
Och skodan.??.
ja någon mindre begåvad individ har hissat upp bilen ICQ/am  , ja innan jag köpte den, och klämt handbroms vajrarna.. så nu tänkte jag byta dom, så anläggning blir mindre,.. och funktion blir bättre.. när tid finnes... ICQ/ac
matterialet e redan anförskaffat från VAG ICQ/ag  551 kr med massor av olika fjäder fästen plastbitar o div+ vajrarna med hölje givetvis,  då sk pirat delar, ligger lågt på inköpslistan, efter alldeles för många felaktiga lev..
ha det gött..
tills jag stör er igen/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

975

pompejus skrev:

Nu börjar det ju bli riktigt intressant... ICQ/ae Tur det börjar bli kallt,annars hade nog hjärnan gått lite varm..mycket att fundera över,men triggande,eller hur!Vet att du fixar det här..kör på! ICQ/ab
Bifogar en bild på "trött-Pia"...

Aaaaa,en till med bulle o Vw;) Jag Howlin och Per-Inge Folkamannen har bulle med;)

Förlåt att jag trashade tråden;)