2012-09-09
Det blev ingen sänknig denna helgen
Får hoppas att det blir snart, men vi bytte iallafall båda drivaxlarna idag.
Det kändes som om det va på tiden att byta dom 

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Söttermans Bay 1978 (Uppdaterad 2013-04-10 Nya bilder)
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
2012-09-09
Det blev ingen sänknig denna helgen
Får hoppas att det blir snart, men vi bytte iallafall båda drivaxlarna idag.
Det kändes som om det va på tiden att byta dom 

Kul att min gamla pärla får lite kärlek. Bra jobbat hittils! Ska bli spännande att se resultatet när den kommer lite närmare moder jord. 
Ja, till fredan kör jag iväg den till en polare som ska få ner den närmare backen
Efter det blir det att få in den i garaget för vinterförvaring.
Hur går det själv med bubblan? Har du kvar den?
2012-09-19
Förra helgen körde jag iväg bussen till wille här på forumet. Det dröjde inte länge innan han hadr ryckt ner framvagnen och börjat sänka den bak. En ny framvagn va tvungen att införskaffas då den gamla va alltför rostig, har förhoppningsvis fått tag på en som kan hämtas nästa vecka. Lite andra delar beställdes från Classic VW så sänkningen bak kan fullföljas.
Slänger upp en bild som wille skickade till mig, han kanske tar några nya bilder åt mig under arbetets gång 

Hur går det själv med bubblan? Har du kvar den?
Bubblan är kvar. Blev dock bara en månad på vägarna innan den fick gå i vintervila i förtid. Generatorn ska få sig en översyn i vinter så att den förhoppningsvis ska gå (läs ladda) bättre nästa säsong. :-)
Hittade för många herrans år sedan några bilder på bussen som låg uppe på typ2-klubben, uppladdade av en tidigare ägare. Hittade bilderna nu igen på en gammal hårddisk så jag passar på att ladda upp dom här. :-) Har för mig att bilderna är från runt milleniumskiftet.

Den var tom snygg då också
Den där markisen som satt på bussen har du inte kvar? eller du kanske aldrig fick med den när du köpte den?
Hoppas du får ordning på laddningen då så den kommer ut på vägarna i somamr 
2012-10-04
Har fått lite bilder nya bilder av william som håller på att sänka bussen. Grejerna från classic kom fram till honom så han kunde sänka klart den bak. En ny framvagn hämtade han åt mig i Borås för någon vecka sedan, det va en fräsch stomme men tyvärr va bärarmarna och dom inre bärarmsbussningarna skrot. Så nu försöker han fixa ihop lite delar från min gamla framvagn och montera i den nya.
Slänger med lite bilder som han har mejlat mig.

Fick en härlig bild av William idag! Äntligen kom den ner på backen 
Bättre kort kommer att komma till veckan när jag ska åka å hämta hem den.

Grattis, ser bra ut!
Tummen upp! 
skönt att det löste sig.. blev ju bra! 
2013-04-06
Efter vinterdvalan så har jag nu äntligen börjat greja med bussen igen, våren närmar sig ju med stormsteg och premiärturen för 2013 är planerad till veckan.
Jag har/ska väl inte göra så mycket med bussen men ska fixa ett par grejer innan jag kan köra med den. Det som va ett måste va nya hjulnav bak då varenda gänga var trasig, tappade hjulet påväg hem från sänkningen i höstas. Beställde naven från JK och dom kommer till måndan
Det jag har pysslat med denna veckan är att lokaliserat vart bensindoften i kupèn har kommit ifrån, jag trodde att det va slangarna i luftningen först så jag ryckte bort alla och ska byta dom till måndan då jag får ny slang. Efter att ha läst på olika forum så insåg jag att det kunde vara kopplingen mellan tanklocket och påfyllningsröret, jag skruvade loss tanklocket och gissa vad jag fick se, en rejält torrsprucken koppling.
Jag gjorde en "fuling" när jag bytte kopplingen och kapade ur en bit av den invändiga väggen då jag inte har plockat ur motorn eller bensintanken. Hålet ska läggas igen sen när jag vet om bensinlukten försvunnit.
Detta va vad som blev kvar av den gamla kopplingen:
...och den nya på plats:
Sen blev jag så trött på mina vita däcksidor då han som monterade dit dom inte fick på dom bra alls. En halvtimme senare efter lite bankande på dom så blev det bra:

Eftermiddagens nöje blev att kolla på elitseriehockey stamtidigt som jag polerade dom bättre begagnade navkapslarna som jag fick idag:
Det kanske inte va den roligaste uppdateringen som jag har gjort men det är iallafall en uppdatering. Det som står på schemat sen under våren/sommaren är att byta färg på bussen + lite inredningsdetaljer.
Här i garaget står bussen och väntar på vår solen:
2013-04-10
Fick mitt efterlängtade paket från JK i måndas så denna vecka har jag bytt hjulnaven bak på båda sidorna. Jag började med den högra sidan och det gick nästan lite för lätt så jag tänkte att andra sidan också skulle gå smidigt...men icke då, centrummuttern satt nåt så in i helvete. Provade med fyra liter 5-56, förlängningsskaft i form av två meter rör men muttern ville inte röra sig. Det blev att åka till jobbet och värma på muttern och sen med hjälp av en arbetskamrat så orkade vi få loss den. Men sånt får man väl räkna med när man kör gamla bilar...det är ju det som är charmen, eller?
Bytte även ut slangarna till luftningen på tanken, jag beställde slang som va 7,5mm invändingt men skulle nog gått ner en halv millimeter till. Det satt lite för löst på rören men jag orkade klämma åt dom med hjälp av buntband.
Provade att tanka när jag skulle iväg och fixa hjulnavet och ingen bensinlukt i kupén över huvudtaget, det gjorde nog susen med nya "slangsnuttar" och framförallt nytt gummi mellan tanklocket och påfyllningsröret. Nu kanske man kan sova i den en natt utan att bli hög 
Slänger upp lite nytagna bilder på kärran.

Snyggt!
Blev det kapning i svärden?
Nej..blev inte det...ville få den körbar denna vecka. Men ska kika på det framöver här. Den gjorde sig bra med sänkningen 
Va tvungen att lägga ut en före och efter bild 

Lite skillnad 
Ok! Ja det gör gott för utseendet!
Men som vi sa förra året, den skulle varit ner lite fram eller upp lite bak. Är ju helt ok nu dock och väldigt körbar ändå och ännu mer om du får kapat ur lite där bak. Sen var väl stötdämparna bak som cykelpumpar 
Blir nog kanon!!
Ja, den skulle upp litegrann bak, det va nån cm bara. Men om jag köper nya stötdämpare, borde den inte resa sig litegrann då?
så himla vacker kärra.
Såg den i rullning i förrgår, såg bra ut!
Uppar denna lite för jag kommer sno lite idéer på inrednings bygget!
Riktigt snyggt gjort!! 
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Söttermans Bay 1978 (Uppdaterad 2013-04-10 Nya bilder)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.