1

ja, som ni ser funderar jag på att slänga iväg ett bud på en buss jag fått nys om. jag har inte synat den mer än på bild och via satelitbild på google earth  ICQ/ag men när man kollar på annonser som sällan dyker, upp så blir man ju lite skrämd av priserna..!? frågan är vad man ska ge för bud på en sådan om den nu skulle se hyffsad ut i plåt osv..? jag vill ju inte bli nobbad. någon av er som handlat lite med splitbussar och vad har ni fått ge för dem?

mvh

Typ 1 soltak.  Typ 2 Baypickup enkelhytt -75.  Typ 1 -66

2

Klart du ska lägga ett bud som du själv tycker är skäligt.
Sen kan du ju försöka sondera terrängen med ägare ifall han har peijl på Prisbild.
Men dom flesta har ju tillgång till nätet så det är igentligen inte speciellt svårt för säljare
Att kolla vad man kan få ut.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

den här mannen är 70 bast så det är inte självklart att han har dator å grejer.. det är just det som gör de svårt för en annan att gissa vad han troligen skulle acceptera.. men jag ska göra ett försök under komman de helg för att se om man kan köpa loss den över huvud taget..

4

den här mannen är 70 bast så det är inte självklart att han har dator å grejer.. det är just det som gör de svårt för en annan att gissa vad han troligen skulle acceptera.. men jag ska göra ett försök under komman de helg för att se om man kan köpa loss den över huvud taget..

5

En aning svårt och komma med en prisidé utifrån den info du kommer med... kan vara värd nånstans mellan 1000 och 100000 kronor typ... släng upp lite bilder och mer ingående beskrivning så ska du nog få några seriösa förslag på vad du kan bjuda... ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

6

Jag tycker att du inte ska lura gubben bara för han inte har koll på priser. Han blir nog glad av att få ungefär vad den kan vara värd. Är den fin så ge han 40 så borde ju han inte säga emot och ni båda får träningsvärk i smilbanden.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

7

Är bussen kvar i registret så finns det stor "risk" att gubben blivit uppvaktad av uppköpare genom åren, då kar han kanske förstått att den är värd lite pengar?

Kolla igenom den, gå hem och räkna på vad det kan kosta i tid och pengar att få den som du vill. Bjud sen vad du tycker det är värt.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Som det stod i en annan tråd. Börja med att räkna baklänges. Vad kommer bussen att kosta när den är färdig?

Är bussen i det skick som många andra bussar man ser på nätet, inga papper samt väldigt stora hål(eller inget alls) i golvet då bör priset vara därefter. Att köpa en sådan buss för 15000-20000 kronor är enligt mig lite för mycket. Jag skulle inte köpa en sådan buss i det skicket för de pengarna, och hade jag en sådan så kan jag ju heller inte sälja en sådan för den pengen. Men den som lyckas med det är bara att gratulera.

Jag sålde själv en skaplig buss för en skaplig peng med riktiga papper. Både jag och köparen var nöjda.

Men har du hittat  en lyxbuss så blir det ju ett annat läge, de är ju dyra som kvicksilver. Då får du räkna med ett "högre pris".

Om du verkligen vill köpa denna buss av denna äldre herre, känn efter vad du skulle vilja betala(har råd med).

När du har funderat på ett bud som du skulle kunna lägga så tycker jag att du ska göra ett besök hos mannen. Fråga vad han har tänkt med bussen och säg att du gärna skulle vilja köpa den.

Är mannen pigg? Om han har hus och är lite "stabbig" så finns det sådana människor som ger bort saker mot att de får lite hjälp. Han kanske vill få hjälp med att måla om huset som tack för hjälpen kanske du får bussen. Hitta på lite sådana idéer så ska det nog lösa sig.

Det kan inte bli mer än ett nej. Men har du tur så får du köpa den ICQ/ag .

Om du får köpa bussen av mannen så skall du åka tillbaka till honom och visa upp bussen när du har gjort den i ordning. Ta med han på en busstur så ska du få höra på gamla trevliga minnen ICQ/ab .

Den dagen jag blir gammal och sitter på hemmet med min mattsvarta rullator med eldsflammor så hoppas jag verkligen att den "slyngel" som köper min buss kommer tillbaka och låter mig få åka med på en tur ICQ/ag .

Stort lycka till

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

9

Tips:  Bjud 5.000:-

(är inne på min 13e splittbuss...)

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Håller med 25an ICQ/ab

Kan inte mycket...

11

Då har jag ringt och snackat med gubben. han hade vissa ambitioner om att fixa bromsarna och ha kvar den, men han tog mitt nummer och vi kom överens om att han ringer mig om det så ska gå tio år till.. rätt så nöjd ändå, men nu ska man se till att det finns kosing på kontot för oväntade inköp ICQ/ag

12

Ungefär så fick jag min 65:a men det tog bara ca 3 år innan han ville ha lite dollars för den... och han ringde mig som han lovade så det är en jättebra plan.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss