I juni 2010 inköpte undertecknad en svart soltakare inom 15km radie från mitt hem
.
Den dök plötsligt upp på blocket i början av juni 2010 och säljaren blev fullständigt nerringd eftersom han inte hade en aning om bilens värde och hade satt priset till 2 000 kronor
. Därefter höjde (!) han priset i annonsen först till 8 000 och sedan till 12 000 kronor i hopp om att det hela skulle lugna ner sig…
Lite bilder från annonsen:

Inne på det avsomnade meanbugsforumet utspann sig genast en häftig debatt om vem som skulle lyckas komma över bilen? Jag startade även en projekttråd där jag kanske lite osnyggt hängde ut vissa spekulanter som såg bilen och synade ner den å det gruvligaste vilket de även postade på forumet
. Jag ber härmed om ursäkt för detta
!
Jag har gått och drömt om en soltakare ända sedan min kompis Janne hade en sådan under tidigt 1980-tal och hade bestämt mig att jag bara SKULLE ha bilen, oavsett skick
. Men eftersom bilen verkligen verkade väldigt sunkig på alla sätt så var det nästan så att man skämdes och inte ville tala om att man var spekulant, och inte ens varken att man lagt ett bud och efter ett par veckor även köpt den.
Hursomhaver så drogs bilen hem på släp och en tiodagarsperiod av ’tokmekning’ vidtog i vårt garage. Mot alla odds lyckades jag få bilen genom besiktningen den 1/7 och vågade äntligen ”komma ut” som den som köpt den svarta högerstyrda soltakaren utanför Ullared
. Som för att gardera mig – och för att försvara att jag var så dumdristig att jag gick och köpte ’skräpet’ så döpte jag projekttråden på meanbugs lite ironiskt till ”En dåres försvarstal” (efter författaren August Strindbergs självbiografiska pjäs, där även han försöker rättfärdiga sig och sina handlingar
).
Jag kan trösta alla med att bilen var/är i behov av renovering trots att den numera är besiktigad och körklar. När jag köpte bilen satt bromsarna fast och motorn vägrade starta…
Fortsättning följer…
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
!
:
…

Ja, säljaren lät verkligen trött på alla som hade ringt 

! Börjar ni förstå nu varför spekulanterna drog öronen åt sig inför åsynen av bilen?!?!

. Detta