Sitter på en trefilig E4/E20 på väg hem, hastighetsbegränsningen är sjuttio kilometer i timmen och jag ligger i det innersta (vänstra) körfältet då vägen delar sig om två tvåfiliga vägar varav jag ska ta den som viker av åt vänster. Jag ligger i ärlighetens namn lite över hastighetsbegränsningen som man så ofta gör om man ligger i vänsterfil när en bil närmar sig bakifrån i ganska hög fart. Det är mörkt och regnigt, i bakrutan kan jag inte utröna annat än lyktorna på bilen och när den närmat sig och ligger och trycker mig i röven blinkar man med helljuset. Det här är ett trafikbeteende jag avskyr, dels att man inte kan hålla avstånd, dels att man blinkar för att få andra att väja. Dessutom är det olagligt såvitt jag fått lära mig! Lägg därtill att det är fullt tillåtet att köra om på högersidan på motortrafikled med hastighetsbegränsningar upp till sjuttio kilometer i timmen, det är därför det alltid är sjuttio om det finns avfarter åt vänster. Jag tänker att "vill han om får han passera på högersidan, jag ska av här". Vid den andra helljusblinkningen trycker jag lätt på bromspedalen, så att jag saktar in till sjuttio och signalerar "kör om mig om du vill" , det finns ett par helt fria filer att köra om mig i. Efter ytterligare ett par sekunder får föraren bakom mig nog och kör om på högersidan. Döm om min förvåning när det visar sig vara en polisbil som drar om mig i hög fart, utan blåljus, utan nödutryckning!
Får man göra såhär? Jag trodde Polisen skulle se till att lagen efterföljdes, inte hetsa andra att bryta mot den!
Jag börjar tappa respekten för polisen i trafiken, när man ser att de vid upprepade tillfällen inte följer trafikreglerna, det kan vara att de inte ger blinksignal vid rondellkörning och beter sig såsom jag just upplevde som exempel och det ska de få veta den dagen jag eventuellt ställs till svars.