1

Sitter på en trefilig E4/E20 på väg hem, hastighetsbegränsningen är sjuttio kilometer i timmen och jag ligger i det innersta (vänstra) körfältet då vägen delar sig om två tvåfiliga vägar varav jag ska ta den som viker av åt vänster. Jag ligger i ärlighetens namn lite över hastighetsbegränsningen som man så ofta gör om man ligger i vänsterfil när en bil närmar sig bakifrån i ganska hög fart. Det är mörkt och regnigt, i bakrutan kan jag inte utröna annat än lyktorna på bilen och när den närmat sig och ligger och trycker mig i röven blinkar man med helljuset. Det här är ett trafikbeteende jag avskyr, dels att man inte kan hålla avstånd, dels att man blinkar för att få andra att väja. Dessutom är det olagligt såvitt jag fått lära mig! Lägg därtill att det är fullt tillåtet att köra om på högersidan på motortrafikled med hastighetsbegränsningar upp till sjuttio kilometer i timmen, det är därför det alltid är sjuttio om det finns avfarter åt vänster. Jag tänker att "vill han om får han passera på högersidan, jag ska av här". Vid den andra helljusblinkningen trycker jag lätt på bromspedalen, så att jag saktar in till sjuttio och signalerar "kör om mig om du vill" , det finns ett par helt fria filer att köra om mig i. Efter ytterligare ett par sekunder får föraren bakom mig nog och kör om på högersidan. Döm om min förvåning när det visar sig vara en polisbil som drar om mig i hög fart, utan blåljus, utan nödutryckning!

Får man göra såhär? Jag trodde Polisen skulle se till att lagen efterföljdes, inte hetsa andra att bryta mot den!

Jag börjar tappa respekten för polisen i trafiken, när man ser att de vid upprepade tillfällen inte följer trafikreglerna, det kan vara att de inte ger blinksignal vid rondellkörning och beter sig såsom jag just upplevde som exempel och det ska de få veta den dagen jag eventuellt ställs till svars.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av Wompa (2012-09-26 22:48:45)

Polisen kör som dem vill verkar det som. Jag har blivit omkörd flera gånger av poliser utan varken blåljus eller annan signal. Jag kan tycka att det är krav från polisen sida att varna om man har utryckning eller har jag fel?

Men att blinka med helljusen tycker inte jag är tillräcklig, för jag bromsar bara in  och jävlas med personen i fråga... men ser jag blåljus flyttar jag på mig.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

3

Tja....som den statliga mångmiljardinstans de är....kan de gör va fan de vill....om något går på tok så utreder de sig själva helt lagligt...och sopar alla fel under mattan helt lagligt också......och vi svenskar skrattar åt Ryssland mfl.........

Typ1 61:a röda lilla vWiola

4

låg vid ett tillfälle med tomt släp på E4 söder om jpg i ca 110... såg en polisbil i backspegeln och tänkte: "detta blir dyrt" . släppte på gasen en skvätt och döm om min förvåning när den svishar förbi och själva har släp bakpå!!!

ang polisen måste de inte ha blåljus på vid utryckning...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

5

Då behöver jag inte känna mig dum som propsade på trafikreglerna och jag har lärt mig att polisen inte behöver föregå med gott exempel. Sen kan man ju tycka att om de nu hade utryckning, så får de lov att signalera det, för i mörkret är alla katter grå och jag såg inte ens vad det var för modell eller märke på bilen, än mindre att den var strajpad i sexigt blågult.  ICQ/ad   ICQ/ae

6 Senaste redigerad av chromecop (2012-09-27 11:11:29)

Polisen har tre olika grader av "bilkörning" , vanlig tjänsteutövning, brådskande och trängande fall. Vid tjänsteutövning FÅR de INTE bryta mot hastighetsbestämmelserna men däremot mot vissa andra trafikregler. Vid brådskande resp. trängande fall FÅR de bryta mot hastighetsreglerna, och vissa andra trafikregler,  UNDER IAKTTAGANDE AV SÄRSKILD FÖRSIKTIGHET.

Polisen är INTE SKYLDIG enligt lag att använda blåljus eller sirén vid utryckning, utan det är något som respektive förare avgör från fall till fall beroende på trafikintensiteten och så vidare. Polisen har, precis som t ex ambulans, brandkår och andra yrkeskategorier som framför utryckningsfordon, rätt att signalera med enbart helljuset för att om möjligt få medtrafikanter att ta hänsyn till att de, och vissa andra yrkesutövare, av olika skäl behöver komma snabbare fram i trafiken och dessutom har lagstadgad rätt till det.

TYCKER MAN INTE att det är bra att t ex polis, ambulans och räddningstjänst har rätt att färdas lite fortare i trafiken för att snabbt kunna hjälpa medborgare som behöver det, så får man vädja till våra folkvalda politiker om att de skriver om lagen.

I trafikförordningen 1998:1276 kap 11 finner man all väsentlig information om hur utryckningsfordon får framföras i trafik och vilka särskilda krav som ställs på förare av sådana fordon.

7

Jag kan tycka att har man blåljus, så måste dem använda dem vid uttryckning eller snabbare körning... man kan ju inte åka runt och tro att varenda vanlig volvo är polis med utryckning bara för dem kör i 115 på 110 väg. Jävlar vad man får lov att byta fil då!

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

8

Så har jag hört de.
Att för en polisbil utan blåljus gäller vanliga regler.
De är endast när de är utryckning dom får överskrida hastigheterna.

9

jag såg en mörk kväll en ambulans komma ifatt mig på enfillig 110 väg. deras extraljus är kopplade till sirenerna verkar de som..
grymt irriterande då jag skulle försöka leta mig ut mot kanten då de va ganska tajt och man fick dessa ljus uppkörd i ansiktet.
va inte bara ett extraljus.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

10

Bajen skrev:

Så har jag hört de.
Att för en polisbil utan blåljus gäller vanliga regler.
De är endast när de är utryckning dom får överskrida hastigheterna.

I stället för att lyssna till hörsägen och komma med vilda gissningar så kan jag på nytt bara hänvisa till Trafikförordningens 11:e kapitel. Där står SANNINGEN, svart på vitt.

11 Senaste redigerad av Sondis (2012-09-27 14:51:34)

Intressant läsning ! Klipp och klistra och öppna pdf filen .

umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276610/FULLTEXT01

West Coast Volks
Attitude is everything !

12

Jag säger som så här. OK klart som fanken att man skall köra om på höger sida om man kan på en 70 väg. Men jag är en av de som blir så trött på alla som blir sura bara för att någon annan blinkar på en.
Jag fick ett samtal för något år sedan som lät så här. Din dotter har precis blivit påkörd och ligger nere i centrum utanför biografen, ambulance är på väg. Tror du ens att jag lyssnade klar eller att jag körde specielt lagligt då?
Vet du varför det kommer en och kör fortare än dig och blinkar för att komma fram? Om det finns plats varför kan man inte flytta sig då? Sedan vet jag med att det finns idioter som ligger och blinkar bara för att de tror att de är mer viktiga än andra men varför bry sig, som sagt man vet aldig varför någon vill fram fort. this is just my 2 cent  ICQ/ab

13

Att köra 170 på en 70väg då flyttar jag på mig, finns inte en chans att man hinner reagera om det skulle hända något.  Dessutom visar det att personen har bråttom. Men kör folk i 74 på en 70väg och jag kör i 70 varför skulle jag flytta på mig? Finns idioter som mer än gärna ligger 2cm bakom en och tror att man ska slänga sig i diket.

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

14

I stockholm finns många kassa bilister, men ännu fler bra bilister... En vardagmorgon eller eftermiddag är det trångt som f-n men ändå flyter trafiken drägligt... En helg med lägre trafikintensitet så kan flytet vara betydligt sämre. Stockholmare, då vardagspendlare i synnerhet, ÄR bra på att "släppa in" varandra i filer för att man vet att gör man inte det så skiter det sig...

Sen finns det givetvis undantag. Endel kör detta att "trycka en i röven" fast det är onödigt. Men ganska få. Själv praktiserar jag friskt att köra om både till höger och vänster, fast jag rgrntligen inte gillar andra slalomåkare. Men om man inte kan tänka sig att vara pragmatisk och passera på insidan så blir det snabbt köer. Man lär sig hantera de som kör lite långsammare i ytterfil (och varför de kör där kan ha många olika anledningar, tex som när jag har barnstol fram skyms spegeln och det är svårt att direkt åka in till höger om det är tät trafik). Och att snabbt byta fil om nån kommer bakom i hög fart vid gles trafik kan ju skapa olycka också pga peronen bakom antar man INTE byter fil och själv sicksackar...

Men jag måste nog säga att jag är för "högertrafik", dvs ÄR det två filer på vägen som går till samma ställe så ska man hålla till höger, endast för att passera förbi någon så byter man till vänster fil. Går högerfilen UNDER hastighetsgränsen och är utan luckor och man åker märkbart fortare i vänsterfilen så kan man ligga kvar där om man har bilar framför sig ÄVEN om man har en bil precis bakom. Med logiken att bilen bakom måste preja sig förbi ALLA som är på väg att göra omkörningar av högerfilen, om än långsammare än vad bilen bakom vill... Men så fort tillfälle ges och stor nog lucka finns att hålla till höger utan att bromsa så släpper man om. Det flödet är det som är lättast att köra i... tycker jag... ICQ/ab

Praktiserade att ligga till höger och släppa om folk när jag körde i en mindre stad för nåt år sen, vilket fick till följd att bilarna när jag blinkade vägrade släppa ut mig i vänsterfil för de tyckte väl "ta rätt fil från början korkskalle" - skillnaden är ju att i Stockholmstrafiken byter man fil ideligen och lägger sig inte i fel fil 1km innan avfarten. Då korkas allt igen. Istället är de flesta sjyssta och skapar en lucka om nån blinkar. DET är nåt som alla ska lära sig av stockholmare (anser mig för övrigt inte vara stockholmare, är inte född här, utan bara olyckligtvis ha hamnat här).

Nå. Det är INTE rätt att blinka på nån och ligga 0.5m bakom. Men det är heller inte OK att demonstrativt "blockera" vänsterfilen genom att köra lika fort som högerfilen om man har någon bakom sig som vill om.

Själv släpper jag nästan alltid om "rövtryckare" direkt då jag inte vill ha nackskada om han kör på mig...

Det är lättare att köra lite långsammare än alla andra... ELLER att köra lite snabbare än alla andra. Att hålla nästan samma hastighet som alla andra eller försöka köra liiiiite snabbare, ja då får man sitta och gasa och bromsa, omkörningar blir knepiga för då ska "alla" köra om samtidigt osv.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

15

Intressant diskussion, generellt märker man ju att det flyter bättre i flerfilig väg i tex. Stockholm. Slår man ut blinkersen för att byta fil blir det direkt en lucka. Här hemma blir det motsatt reaktion, då tätar man till "-här ska du inte komma in Gubbe".

Det som kan göra en tokig är när en långtradare ska försöka komma om en annan så det är tvärstopp i båda filerna i flera kilometer innan han kommit förbi. Då blinkar jag med helljuset också !!

Var i Italien för några år sen och skulle köra bil från Milano. Tänkte att det slutar aldrig väl, köra bil bland en massa galna italienare. Men tusan vad det flöt bra, motorvägen var trefilig, längst till höger gick tung trafik som max körde 70, de som hade eld i baken låg längst till vänster och vi andra i mitten som typ körde 100-110.

16

angående polisen och deras "brådskande" körningar....
tog upp detta med släpet i denna tråd, men drog mig till minnes en episod på 21:an mellan hässleholm och Kristianstad.
fick då 1 polisbil max 2 meter bakom buggyn och tänkte: "blinkar han flyttar jag på mig"... detta skedde inte. när det senare efter ca 2 km blir 2-filigt visslade dom förbi och när de svängde av så for bägge polisbilarna in på statoil (dit jag också skulle). Döm om min förvåning när de sedan står och dricker kaffe (brådskande my ass!)
jag höll hastigheten + 5 km .. uppskattar deras till hastigheten +20 ICQ/ab

hursomhelst så håller jag inte med om att i Sthlm skulle det "lämnas lucka"
Här runt Lund (där jag jobbar) är det mer bilar i vänsterfil än höger på morgon/em ...
däremot... GÖTEBORG! fantastiskt att köra i, lucka lämnas, man släpps in (baserat på totalt 10-15 körningar i göteborgs rusning)

Min körning baserar jag i regel på "gör som du tycker andra skulle gjort", dvs kör jag ett långsammare fordon (ex. min röda buggy) så håller jag gärna undan om det finns sikt på vägrenen, jag håller höger på motorväg och kastar inte ut bilen framför nån som kommer fort.
När jag kör min bruksbil önskar jag att andra gjort som jag försöker göra när jag kör långsamma bilar...

Blinka kan jag göra _väldigt_ sällan, men då för att påkalla uppmärksamhet, exempelvis glest trafikerad motorväg då nån ligger och lallar i högerfil trots att vänsterfilen är fri...

Till sist så saknar jag faktiskt tiden då polisen var ute och KÖRDE på vägarna, dvs man stötte på dom och visste att de kollade på trafiken. När jag fick lappen -90 passerade man nog en fartkontroll i veckan trots att körsträckan var ~1000 mil/år. senaste året har jag nog sett 1 kontroll på de ~5000 milen jag kör/år.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

17

Det ni missar i alla era utlägg var att jag låg inte i vänsterfil för att jävlas med någon, jag skulle ju av vägen ÅT VÄNSTER de andra två körfälten fortsätter rakt fram! Jag ligger aldrig demontrativt i vänsterfil för att blockera, speciellt inte om högerfilen är fri. Denna "problematik" finns på ett antal ställen i stan, alltså där avfarten är på vänstersidan. Essingeledens avfart mot Västra Skogen, eller 222ans avfart ner mot södra länken när ytterligare två som jag passerar ofta. Ska man behöva drabbas av rövtryckare för att man planerar sin körning och väljer fil i tid?

Och polisen kan inte förutsätta att man känner igen deras fordon i mörker och regn, en del bilar har ju inte ens innerbackspegel, eller släpvagn bakpå. Har då bråttom får de lov att signalera det, jag trodde det var vad rampen på taket var till för? Jag såg ju som sagt inte om det var en Ford Fiesta eller en Buick jag hade bakom mig, hur skulle jag då kunna se dekoren? Såsom jag såg det, var det ännu bara en kissnödig jävel som inte hade vett att passera mig på höger sida, utan ville inducera sin stressrelaterade magkatarr på mig.

18

Kee, håller med om att om man kör "i rätt fil" i rimlig hastighet är blinkningar och rövtryckningar helt förkastligt... Man måste vänta på sin tur.

Men givetvis, har man av någon anledning bråttom på riktigt  - det kan finnas många anledningar för både poliser och civila, så tycker jag att det är OK att blinka... Men inte för att hinna ta en kaffe eller komma hem i tid till middagen... Poliserna KAN ju faktiskt slå på saftblandarna en kort stund så flyttar man ju på sig...

Har själv, för mååååånga år sen blivit tryckt av en polis på 70 väg, jag körde kanske i 75, han låg skitnära bakom, inga gatlysen på vägen. När det blev 2-filigt och gatlysen samt trafikljus så gled han upp bredvid och först då såg jag att det var en målad polisbil. Undrar om de ibland gör det för att provocera och se om man kör fortare?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

19

ozeo skrev:

jag såg en mörk kväll en ambulans komma ifatt mig på enfillig 110 väg. deras extraljus är kopplade till sirenerna verkar de som..
grymt irriterande då jag skulle försöka leta mig ut mot kanten då de va ganska tajt och man fick dessa ljus uppkörd i ansiktet.
va inte bara ett extraljus.

Nej dom är inte automatiskt kopplade till utryckningsljus och siren
Men då MÅNGA i trafiken endast har uppsikt framåt och kanske sitter med
Hörlurar eller hög musik missar MÅNGA utryckningsfordon som ligger och vill köra om.
Bästa sättet för att påkalla uppmärksamhet är helljusblink som sker utomatiskt efter inkoppling.

Jag TROR polisen får bryta hastighetsangivelserna
Utan att signalera med siren eller blåljus då vi som jobbar
På ambulansen får det. ICQ/ab det finns dåliga och nonchalanta förare överallt
Även inom poliskåren tyvärr.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

20 Senaste redigerad av chromecop (2012-09-28 15:26:32)

"....Har då bråttom får de lov att signalera det..."

det var ju PRECIS DET de gjorde genom att upprepade gånger blinka med helljuset!

"....Poliserna KAN ju faktiskt slå på saftblandarna en kort stund så flyttar man ju på sig..."

Naturligtvis KAN de göra så, men på Polishögskolan och vid utryckningsfdörarutbildningen så FÅR MAN LÄRA SIG ATT INTE göra så. Har föraren valt att slå på blåljuset så ska de sedan vara på resten av vägen fram till jobbet om utryckningen inte blir avbruten av någon anledning.Detta är för att inte blåljusen skall "missbrukas" och användas i tid och otid utan BARA när föraren av utryckningsfordonet VERKLIGEN anser det befogat!

"....Undrar om de ibland gör det för att provocera och se om man kör fortare?..."

Jag hoppas VERKLIGEN INTE att det finns så oproffessionella poliser men rötägg finns givetvis inom ALLA YRKEN, snickare, bagare, socialsekreterare, politiker, brevbärare och naturligtvis då även polis,räddningstjänst och andra "blåsljusyrken". Personligen brukar jag verkligen försöka undvika att lägga mig i hur utövare av andra yrkesgrupper utför sitt jobb då jag som regel saknar kunskap om deras arbete och de eventuella regelverk som styr hur de utför sitt jobb.

Tyvärr så är det blå blinkljuset väldigt dåligt och svårt att se i viss väderlek och dagtid varför många poliser vid framförande av polisbil under utryckning hellre väljer (vilket givetvis också är tillåtet) att upprepat blinka med helljusen vilket har betydligt bättre synbarhet i alla väderförhållande och oavsett tid på dygnet.

Sedan kan det ju också vara så att polisen är ute på ett speciellt uppdrag där de INTE ska dra blickarna till sig genom att använda blåljus och siréner. Av sekretessmässiga och yrkestekniska skäl vare sig kan eller vill jag dock gå in på några detaljer i det fallet.

21

Ja innom alla yrken kan det finnas ursäkter till varför man gör si eller så.. hur som är det jobbigt när bilar/ägare ICQ/ad  smyger upp i röven på en.. sen vad dom än har för anledning.. Default/hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Känns skönt att ni har det så pass ordnat i livet så ni kan reta er på dylika saker!  Default/yikes

23

Översitteri kan reta dom flesta ICQ/ab

Helljusblinkningarna ser jag inga problem med. Är man på utryckning så är man.

En sak som stör mig med ordningsmakten, är att de åker runt i städers centrum och torg där biltrafik är förbjuden. Bara glider genom folkvimlet med polisbilarna.

Oerhört provocerande.  Default/yikes

24

Inte för att vara sådan. Men är inte beteendet som du beskriver Demian, misstänkt likt skummisar som leter bråk?

Själv hade jag en sådan där färgglad bil som följde efter mig (i bussen) i cirka en halvmil på motorvägen, sedan efter mig på infarten till staden, sedan in i villakvarteren. Sedan, när jag hade parkerat min bil på min garageuppfart, cruisade karlfan förbi i tre kilometer i timmen och glodde på mig med sur min. För att därefter dra därifrån i alldeles för hög fart, alltså betydligt mer än trettio.

Märkligt vilka muppar polismyndigheten tar in.

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

25 Senaste redigerad av Wompa (2012-09-29 01:07:57)

Vad händer om jag åker upp bakom en polisbil och blinkar med helljusen? Flyttar dem då på sig eller tar in mig till sidan?

Jag tycker att polisen har blåljusen av en anledning och det ska indikera att vi ska fram det är utryckning oavsett vad det gäller... att bara blinka med helljusen känns väldigt lamt. Det ger dem ju en chans att komma undan med "Det är utryckning men ni behöver inte veta något så flytta på er..."

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan