Såå efter många om och men står den hemma på gården. En buss från 1970 med två tidigare ägare: Domänverket fram till 1980 och sedan en man i Storuman som ägt den fram till i helgen. Bussen är mörkgrön från början men lackades om någon gång på 80-talet för att den gröna lacken var matt. Enligt ägaren är den aldrig rostlagad. Jag har inte hunnit granska den supernoga men det kan nog stämma. I arslet sitter en renoverad 1600-snurra som gått ca 4000 mil. Tidigare ägaren körde bussen till turkiet på 90-talet och jag fick höra flera roliga historier om detta. Bland annat att han bröt benet och kände att han inte orkade köra hem den. Så han tog av den plåtarna och lämnade den stående, olåst på en gata. Ett år senare fick han sådan ångest att han flög ner för att se om den stod kvar. Och det gjorde den, på exakt samma plats, och i samma skick som när han lämnade den
2002 ställdes den undan och har sedan dess bara körts ett varv runt kvarteret på somrarna.
Åkte till Storuman vid 8-tiden i morse och hade väl redan på känn att något skulle strula. Jag visste att det var lite luft i alla däcken så hade med mig en pump. Väl framme på plats ser jag att ena däcket är helt sönderskuret.. Stoppade i ett lånat batteri (tack Danken) och provstartade... Gnetade på men fick inget liv i snurran. Jag hällde i några liter bensin i tanken och provade igen. Den här gången gick det bättre! Gasen hakade upp sig men annars gick den bara bra. Dessvärre gick det inte att backa ut den.. Hjulen hade satt sig i backen och eftersom det var punka på ena bakhjulet så var det inget tryck på det andra drivande hjulet. Letade upp en mack och köpte en bogserlina och då fick vi ut bussen. Med det trasiga bakdäcket var det svårt att få något grepp i snön. Vi fick ta reservhjulet från fronten och stoppa dit istället sen var det bara att backa upp bussen på trailern. Hemresan gick bra och nu står den och väntar på bromsfix sedan besiktning.

Film från hämtning och hemma på gården

Ser ju grymt fin ut...