Jag e lite nyfiken på hur mittmotormontaget ska gå till...
Blir de uppochnervänd o bakåframställd växellåda som i en formelVee ovh ombyggd bottenplatta eller va har du för spännande o rockärmen?
Blir de uppochnervänd o bakåframställd växellåda som i en formelVee ovh ombyggd bottenplatta eller va har du för spännande o rockärmen?
På en Formel Vee är inte lådan uppochnervänd utan kronhjulet är flyttat till andra sidan för omvänd rotationsriktning...
På så vis? Man lär sålänge man lever.
Har nog varit någon som sagt att de varit så för länge sen och utan att kolla upp de har jag bara gått o trott de 
Det stämmer som Stickan skriver att man flyttar kronhjulet i växellådan. RPB byggde om bottenplattan för att motorn skulle få plats mitt i bilen, plattan är dessutom kortad och svärden är längre för hjulbasen är densamma som på en original bubbla.
intressant. väntar med spänning på när du sätter kapen i plattan
intressant. väntar med spänning på när du sätter kapen i plattan
Det här är en av två bilar som RPB byggde med mittmotor 1968 om det var det du syftade på med att sätta kapen i plattan. Jag har bara bytt golvhalvor på plattan och har inte tänkt sätta kapen i den mer.
Kan säga att ombyggnationen är mycket väl utförd, du kanske vill se bilder på hur plattan är uppbyggd runt motorn?
jasså den va redan klar. jag har väl slarvat lite i trådläsningen.
Ja lägg gärna upp bilder på de om du orkar o inte känner att de besudlar tråden 
58 2012-09-23 20:29:55 Senaste redigerad av Selle (2012-09-23 20:30:26)
Efter två veckors ofrivillig frånvaro från garaget har jag idag åter fått lite gjort.
Karossen är åter monterad på plattan så att jag kunde färdigställa ramen som ska hålla bakdelen. Ramen byggdes i fyrkantsrör och gångjärnet kommer från en BMW huv som blev över efter en renovering som utfördes 1995. Återanvände även genomslags gummina från framvagnen till stöd så att bakdelen numer vilar på dessa.
Nu öppnas bakdelen bakåt vilket gör motorn mer åtkomlig, undrar varför inte RPB monterade bakdelen så på de två mittmotorbilarna som man byggde. Med bakdelen monterad med gångjarn från DKW som var monterade på Pirayans tak gjorde åtkomsten till en svansmotor mycket bra men mittmotorn blev väldigt svår att komma åt.
Nästa steg blir att byta ut skiljeväggen mellan motorn och kupén. I skiljeväggen ska sedan de främre låsen till bakdelen monteras.
59 2012-10-22 10:17:38 Senaste redigerad av Selle (2012-10-22 10:18:50)
Så har det blivit lite plastat, karossen behövde efter flera år utomhus en ny skiljevägg mellan motorn och kupén. Skiljeväggen består av någon outgrundlig anledning av en plywoodskiva, det fick bli en ny skiva av samma material men som laminerades med ett lager plast på motorsidan för att bättre tåla vatten när man i framtiden vill göra en motortvätt. Ytan mot motorutrymmet kommer även att målas med body när det blir dags för lack. I skiljeväggens nederkant har jag även plastat en kant över plattan för att det ska täta bättre. Rrenskörning av glasfibern kvarstår dock och kommer inte att göras förrens karossen åter lyfts av plattan.
Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f1778c3229fb9494f5f9eb723441b1cf.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297
60 2012-10-22 10:28:52 Senaste redigerad av Selle (2012-10-22 10:29:39)
Vidare så har en del sprickor som uppkommit i karossen när den har flyttats runt åtgärdats, har även lagt igen hålen för dörrhandtagen. Dörrhandtagen var tagna från någon VW modell och enligt mig passar de mindre bra på den här karossen. Hittade ett dörrlås på skroten från en Simca, det låset består endast av en tryckknapp och är lite diskretare än VW handtaget. Det blir bara ett lås på förardörren, passagerardörren får man öppna inifrån. Dörrarna behåller jag från den gamla karossen på grund av att han som byggde om bilen hade lyckats få till vevbara rutor i dom, den enda modifiering som jag tycker var lyckad för övrigt...
Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e4baed1fc518f7ff5f2df2c91853ae14.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297
61 2012-10-22 10:37:07 Senaste redigerad av Selle (2012-10-22 10:37:50)
Har även åtgärdat passformen på bakdelen, som jag skrev tidigare så stack bakdelen upp ca 1 cm över taket. Detta beror troligtvis på att det fanns glipor i formen när man göt karossen. Sågade bort en kil på bägge sidor av bakdelen så att bakdelen stämmer ihop med taket.
62 2012-11-21 19:45:55 Senaste redigerad av Selle (2012-11-21 19:46:31)
Har fortsatt med plastandet, finns många små skador som ska åtgärdas.Till instrumentbrädan saknade jag överdelen som så småningom ska kläs när det väl blir dags för inredning.
Tejpade hela instrumentbrädan med brun paket tejp för att det skulle gå att få loss den, men då den skulle demonteras så bjöd den på rejält motstånd.
Fick ta hjälp av ett spännband och en gummiklubba, med en dos våld så gav den till slut med sig...
63 2012-11-21 19:55:33 Senaste redigerad av Selle (2012-11-21 19:56:09)
Har även fått motorn renoverad och som tur var så var den i bättre skick än befarat, den har troligtvis inte gått så mycke sedan föregående renovering. Alla dyra lager och vev, kam osv var i bra skick. Kolvar och cylindrar kunde återanvändas med nya kolvringar. Topparna var de som var i störst behov av renovering då ventilstyrningarna var helt slut liksom ett par av ventilerna som fick bytas. Var det billigt...ehn nej skulle inte tro det.
Har även lämnat iväg motorkåpor och smådelar till chassit på blästring.
Förgasarna är iväg på ultraljudsbad och renoveringssatser är beställda.
Baklyktorna på denna bild ser ut att komma från Ford taunus -64 Är det samma som i reklambladet?
Är faktiskt rätt lika den inre på denna bild

Faran lurar bakom nästa krök
65 2012-11-21 20:35:13 Senaste redigerad av Selle (2012-11-21 20:35:47)
Idag sågade jag upp hålen för strålkastarna. Gjorde en pappmall, måttade, ritade av och sedan gick jag lös med hålsåg, vinkelslip och slipmaskin med slipstift. Använde ett par H4 insatser från en SAAB V4
Borrade även hål och provmonterade framblinkersen. Ser fram mot den dag då de monteras när karossen är lackad...
Baklyktorna på denna bild ser ut att komma från Ford taunus -64 Är det samma som i reklambladet?
Är faktiskt rätt lika den inre på denna bild
Nej baklysena på första bilden (Johans bil) kommer från Opel Manta A, nej det är inte samma som på bilen i reklambladet.
Kommer att använda dubbla bakljus som liknar de i reklambladet, ska bara köpa en hålsåg så kommer det snart en bild på dom.
jag har en uppsättning manta A lysen.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag är intresserad av dina Manta A bakljus om dom är fina och till salu för rätt peng, mina som sitter på Pirayan på bilden här ovan, är inte i så bra skick.
/Johan
Får kolla på det efter helgen e på väg till hufudstaden nu.. Så skicka ett pm så kollar jag upp och skickar bilder nästa vecka..
Så behöver vi inte sabba denna tråden mer.. Sorry..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Mycket roligt att se framstegen Kjell, jag saknar tiden då jag renoverade min Piraya. Nu är jag klar med min utbyggnad av garage så förhoppningsvis kan jag snart börja gräva mig in till CNC-fräsen och tillverka dina instrumenttavlor.
Instämmer. Kul att se framstegen med bilen. Den här unika RPB:n har verkligen kommit i rätta händer, men det visste vi redan från början
Motorn ser prima ut. Vem var det som gick igenom den? 356-mekar växer tyvärr inte på träd längre.
Instagram: Luftkyld
I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff
Mycket roligt att se framstegen Kjell, jag saknar tiden då jag renoverade min Piraya. Nu är jag klar med min utbyggnad av garage så förhoppningsvis kan jag snart börja gräva mig in till CNC-fräsen och tillverka dina instrumenttavlor.
Mätarna ligger och väntar på dom, men än är det ingen brådska måste få färg på bottenplattan och karossen först...
72 2012-11-24 13:42:55 Senaste redigerad av Selle (2012-11-24 13:44:27)
Instämmer. Kul att se framstegen med bilen. Den här unika RPB:n har verkligen kommit i rätta händer, men det visste vi redan från början
![]()
Motorn ser prima ut. Vem var det som gick igenom den? 356-mekar växer tyvärr inte på träd längre.
Ja vi får hoppas att det blir bil av den igen, jag är glad att jag lyckades hitta en obyggd kaross då det är mycket mindre jobb på den än vad det skulle vara att återställa den andra, visst tar det tid då karossen har tagit stryk och fått många skador av att ha stått ute i många år i Dalarna innan den hamnade under all bråte i garaget där jag grävde fram den. Jag kände tidigt att jag vill ha bilen ungefär som den såg ut när den lämnade Burträsk med vissa undantag, hade bland annat tänkt behålla dörrarna som har vevbara sidorutor men har ändrat mig på den punkten då man börjar tänka lite på vikten. De blå dörrarna väger ca 4 ggr så mycket som de som följde med den obyggda karossen, visst kommer de väga mer med rutor osv men då blir rutorna i plast och så kommer det att bli skjut rutor som det var original. En annan avgörande sak är att de blå dörrarna inte passade något vidare i den obyggda karossen, passagerar dörren stack upp ca en cm över taket när dörren var stängd
Det är Perrys motor som har renoverat den, bor ju inte allt för långt bort från dom.
Har alltid tyckt att Opel Manta A baklysen passar mycket bra på Pirayan men jag har också haft en vision om att ett par mindre dubbla runda bakljus liknande de som RPB hade monterat på Pirayan som användes i det första reklambladet skulle passa bra. Har även tyckt att bakljusen som Porsche 904 har skulle sitta som handen i handsken, hittade faktiskt en uppsättning bakljus som är väldigt lika kanske till och med är samma fabrikat. Bakljusen är av fabrikat Hella och de jag fick tag i har suttit på en SAAB 95, de användes även på SAAB Sonett II/V4. Bakljusen fanns redan på 60-talet och passar bra till bilen då jag har som mål att bygga den med delar som fanns när den tillverkades. Har även beställt en ny registreringsskylt och tagit upp hål för belysning till denna. Har inte skruvat fast bakljusen på bilderna så därför ser de ut som de sitter lite snett.
Klockrent! Ser helt perfekt ut - som från fabrik!
Bra jobbat och kämpa på nu så kanske vi kan ha ett litet RPB-rejs i sommar.
Instagram: Luftkyld
I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff
Det har även blivit en del spacklande och slipande i vinter så att nu är hela garaget täckt med slipdamm. Gjorde tyvärr misstaget att köpa Hagmans spackel, det var segt att spackla med det och sedan var det hård slipat.
Det finns en del spackel och slip jobb kvar men har beställt ett annat spackel som förhoppningsvis är bättre, beställde även slipgrund som man förhoppningsvis kan få på inom en snar framtid.
Vid tidigare renoveringar har jag slippat mycket för hand men på grund av att axeln aldrig blir bra så köpte jag en billig liten slipmaskin och trots att den är köpt på Biltema så är jag mycket nöjd med den, saknar dock anslutning till dammsugare så det är tyvärr ett minus.