26

E- kort är lättare än vad ni tror att ta . backmanövern man gör på uppkörningen är så enkel att göra så om man inte klarar den så ska man inte ens få gå till fots på allmän väg.

kee: moppen har ju inte ett reggat drag, så det blir ju olovlig körning ändå........

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

27

Här hemma brukar vi annars lösa det så här!!

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a … Id=3783936

//S

28

det där minns jag när det stod på aftonbladet. nästan så jag skrattade mig harmynt

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

29

Ika skrev:

Hade länsman tagit en varje gång man dragit olagligt hade man ju suttit livstid på kumla just nu.  Default/lol

Samma här. Så jag gjorde slag i saken och tog BE i vinter ICQ/ab

anton_e skrev:

Släpets tjänstevikt är 320 kg och max totaltvikt b-körkort 1300... En folkabuss väger väl inte mer än 980  ICQ/ag

Så länge du bara har B behörighet spelar inte tjänstevikten på släpet minsta roll. Det är alltid släpets totalvikt som räknas oavsett om släpet är tomt.

Men BE kan man ju i princip dra vad som helst bakom vilken bil som helst. Enda sättet att få böter är om ekipaget vägs. Och vilka poliser ids göra det? Då ska det ju se totalt trafikfarligt ut.

Den svenska byrokratin har ju förenklat systemet för poliserna och de som inte "kör mycket släp". Polisen eller föraren slår regnumret på bil och släp i datorn eller kollar i regbevisen och ser direkt om man för köra kombinationen. Super lätt och kör du mycket tungt bör man ju i den byrokratiska meningen ha körkort för det.

Lite irriterande tidigare var ju att min bruksbil får dra 1490 och de bilsläp som går att hyra ofta som tidigare sagts är 1500 vagnar. Olagligt även om jag bara lastar en lätt bubbla på det. Nu får jag dra det 10kilo "för tunga släpet" bara jag inte lastar så att det väger över 1490 ICQ/ab
På arbetsbilen räntar det ju på lite mer med BE. från 750 kg med B kort till 2900 kg med BE.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

30

viktigast då man drar på B- kort är att inte överstiga bilens maximala dragvikt för då är farbror lag'e ganska sträng och
olovlig körning resulterar rätt fort i indraget körkort.

Att överlasta släpets totalviks men fortfarande understiga vad bilen får dra är det bästa.
och att polisen bemödar sig att kolla upp fordonsvikten på det lastade fordonet är mindre vanligt.

Jag tar själv böter för överlast än att bli av med kortet.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65