Ika skrev:Hade länsman tagit en varje gång man dragit olagligt hade man ju suttit livstid på kumla just nu. 
Samma här. Så jag gjorde slag i saken och tog BE i vinter 
anton_e skrev:Släpets tjänstevikt är 320 kg och max totaltvikt b-körkort 1300... En folkabuss väger väl inte mer än 980 
Så länge du bara har B behörighet spelar inte tjänstevikten på släpet minsta roll. Det är alltid släpets totalvikt som räknas oavsett om släpet är tomt.
Men BE kan man ju i princip dra vad som helst bakom vilken bil som helst. Enda sättet att få böter är om ekipaget vägs. Och vilka poliser ids göra det? Då ska det ju se totalt trafikfarligt ut.
Den svenska byrokratin har ju förenklat systemet för poliserna och de som inte "kör mycket släp". Polisen eller föraren slår regnumret på bil och släp i datorn eller kollar i regbevisen och ser direkt om man för köra kombinationen. Super lätt och kör du mycket tungt bör man ju i den byrokratiska meningen ha körkort för det.
Lite irriterande tidigare var ju att min bruksbil får dra 1490 och de bilsläp som går att hyra ofta som tidigare sagts är 1500 vagnar. Olagligt även om jag bara lastar en lätt bubbla på det. Nu får jag dra det 10kilo "för tunga släpet" bara jag inte lastar så att det väger över 1490 
På arbetsbilen räntar det ju på lite mer med BE. från 750 kg med B kort till 2900 kg med BE.
Man vet inte att man inte kan innan man provat.