1

Har rivit ner motorn i min bubbla för att det hade läckt så mycket olja. Eller det har inte varit nått större läckage men det har droppat lite under många år misstänker jag så det är så mycket "ingrodd" skit på motorn.

Har i alla fall rivit isär motorn snart, blocket sitter ihop fortfarande. Får se om jag blir tvungen att ta isär där med, svårt att se än så länge var det läcker mest.

Men det jag funderar på är vad ni "experter" rekommenderar att man hittar på när det ändå är isär.

Packningar och tänddelar är det jag har tänkt att byta, förutom kosmetiska grejer.

Är det värt att försöka hitta nått dubbel-förgasar-kit? Vad kostar det och hur mycket ger det?
Ska man byta ventiler, fjädrar, stötstänger? Vill främst att det ska bli en hållbar motorn som är driftsäker. Sen är det ju alltid trevlig med mer kraft, kan ju inte påstå att den är jättepigg original.

Så lite tips och rekommendationer mottages mycket tacksamt. Skulle det råka vara så att någon har nått passande att sälja så är man väldigt välkommen att höra av sig.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

whallis skrev:

Har rivit ner motorn i min bubbla för att det hade läckt så mycket olja. Eller det har inte varit nått större läckage men det har droppat lite under många år misstänker jag så det är så mycket "ingrodd" skit på motorn.

Har i alla fall rivit isär motorn snart, blocket sitter ihop fortfarande. Får se om jag blir tvungen att ta isär där med, svårt att se än så länge var det läcker mest.

Men det jag funderar på är vad ni "experter" rekommenderar att man hittar på när det ändå är isär.

Packningar och tänddelar är det jag har tänkt att byta, förutom kosmetiska grejer.

Är det värt att försöka hitta nått dubbel-förgasar-kit? Vad kostar det och hur mycket ger det?
Ska man byta ventiler, fjädrar, stötstänger? Vill främst att det ska bli en hållbar motorn som är driftsäker. Sen är det ju alltid trevlig med mer kraft, kan ju inte påstå att den är jättepigg original.

Så lite tips och rekommendationer mottages mycket tacksamt. Skulle det råka vara så att någon har nått passande att sälja så är man väldigt välkommen att höra av sig.

Om du har en gammal utsliten motor och inte ens tänker riva vevhuset för att renovera detta så byt bara packningarna.Alla former av trimning kan du glömma eftersom detta kräver att motorn är renoverad så att den håller för trimningen.

3

Också intresserad av detta ämne inför vinterns skruvande. Har också en 1300. Hoppas det ok att låna tråden?

1600 cylindersats passar i blocket har jag förstått, men inte i topparna? Är det samma kam å andra interna delar i 1300 som 1600?

Går det känna/se/testa om blocket behöver arborras utan att dela blocket? Bara rucka på remhjulet? Vilken rikting ska glappet vara/inte vara?

Har all kringutrustning från en 1600 som jag skrotat, dock ser inte topparna allt för roliga ut. Rostiga vippställ/bryggor, förbränningsrum å ventiler ser så där ut. Kanske går att glasblästra topparna lite försiktigt å skaffa nya bryggor?

Byta oljepump när man river?
Om man nu delar blocket, bör man borra upp oljekanaler för bättre flöde?

Inte intresserad av att bygga dyr trimmotor, däremot kanske hemmaporta lite milt å lite mer lyft? Fast då kanske det drar med sig fuggar(dyrt)?

4

Klart du ska låna tråden TheEfterbliven

Jo jag misstänkte att det inte var värt att börja trimma nått. Tänkte mer om det fanns några bra grejer får att få den att gå så optimalt som möjligt, hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Just det, en annan fråga jag kom på, någon som har nått bra tips på färg att använda till motordelarna? Tänkte att jag skulle måla upp så mycket jag kan så att det ser vettigt ut i alla fall.

5

TheEfterbliven skrev:

Också intresserad av detta ämne inför vinterns skruvande. Har också en 1300. Hoppas det ok att låna tråden?

1600 cylindersats passar i blocket har jag förstått, men inte i topparna? Är det samma kam å andra interna delar i 1300 som 1600?

Går det känna/se/testa om blocket behöver arborras utan att dela blocket? Bara rucka på remhjulet? Vilken rikting ska glappet vara/inte vara?

Har all kringutrustning från en 1600 som jag skrotat, dock ser inte topparna allt för roliga ut. Rostiga vippställ/bryggor, förbränningsrum å ventiler ser så där ut. Kanske går att glasblästra topparna lite försiktigt å skaffa nya bryggor?

Byta oljepump när man river?
Om man nu delar blocket, bör man borra upp oljekanaler för bättre flöde?

Inte intresserad av att bygga dyr trimmotor, däremot kanske hemmaporta lite milt å lite mer lyft? Fast då kanske det drar med sig fuggar(dyrt)?

98 av 100 vevhus behöver arborras...Själv har jag hittat 3 vevhus som inte behövde arborrning under dom 47 år som jag skruvat med luftkylda typ1/3-motorer.När du tagit isär vevhuset och kollar ramlagerlägena så ser du svarta ränder efter oljekanalerna på lagrens baksida.Om du efter rengöring kan känna dessa ränder med fingret så ska vevhuset arborras.

6

Vevhusen till 1300/1600-motorerna är lika så om ni byter till 1600 Cyl/kolvar och toppar så har ni en 1600-motor. Kamaxel och oljepump är åxå lika på 1300/1600.

7

whallis skrev:

Klart du ska låna tråden TheEfterbliven

Jo jag misstänkte att det inte var värt att börja trimma nått. Tänkte mer om det fanns några bra grejer får att få den att gå så optimalt som möjligt, hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Just det, en annan fråga jag kom på, någon som har nått bra tips på färg att använda till motordelarna? Tänkte att jag skulle måla upp så mycket jag kan så att det ser vettigt ut i alla fall.

Om den är 12v så kan du uppgradera till brytar lös tändning så brukar soppaförbrukningen minska lite
och ett hyfsat avgasstystem  så kan du få några hk till
Brukar använda grundfärg till kölar på båtar sen 2k topplack
Om du inte använder bra grundfärg så brukar den flaga sig efter någon månad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

borde inte industrimotorer klara sej bättre från uppslagna lagerlägen?
fick tag i en 66ans 1600 som ja skruva ur en skördetröska med varvtals regulator, max 3000.
den borde ju aldrig ha varvats nå+ bara gått någon dag på sensommaren några fåtal år, dock är den lite sönder ergad ICQ/ac

9

skrot skrev:

borde inte industrimotorer klara sej bättre från uppslagna lagerlägen?
fick tag i en 66ans 1600 som ja skruva ur en skördetröska med varvtals regulator, max 3000.
den borde ju aldrig ha varvats nå+ bara gått någon dag på sensommaren några fåtal år, dock är den lite sönder ergad ICQ/ac

Fanns 1600:an 66?

10

verkar så, på fläcktkåpan står de i alla fall 126a, 1584 och 66

11

har i alla fall kommit så långt att allt på utsidan om blocket är borta.
Har insett att jag nog måste dela motorn så att jag kan göra ordentligt rent för den är såååå skitig.
Men nu får ni ursäkta min nybörjar-fråga men hur jag får jag isär blocket på bästa sätt. Vill ju inte skada det på nått sätt så det är därför jag konsulterar er experter.

12

Remskivan måste bort, sen bort med oljepumpen sen lossa alla bultar som sitter.. nä föresten.. börja med att köpa en verkstadshand bok.. dvs en bok där det står hur man gör ICQ/ag .. du behöver den sen oxå när maskinen skall ihop igen tro mig!! ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

michaelth skrev:

Remskivan måste bort, sen bort med oljepumpen sen lossa alla bultar som sitter.. nä föresten.. börja med att köpa en verkstadshand bok.. dvs en bok där det står hur man gör ICQ/ag .. du behöver den sen oxå när maskinen skall ihop igen tro mig!! ICQ/ad

X2  ICQ/ad

14

remskivan är borta, oljepumpen har jag inte fått ur, trodde att den skulle trilla ur när jag delade på blocket.  ICQ/ad såg nått att man måste ha en avdragare för att få ut den annars, stämmer det eller finns det nått annat knep?
Jag har faktiskt en handbok till den men det fanns inga bra instruktioner om demonteringen i den tyckte jag. Är ju mest sprängskisser och sånt i den vilket kommer bli kanon att ha när det ska ihop igen.
Har ju hållit på ganska mycket med bilar i mina dagar men det är första gången jag river en motor totalt så det är därför jag ställer lite "fåniga" frågor. Hoppas ni står ut med mig ett tag till, säg till annars så drar jag någon annanstans...

15

Om du tittar efter hur oljepumpen sitter så förstår du att du inte kan dela på blocket utan att ta bort den. det är liksom fysiskt omöjligt.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

ahaaa, är ju så väldigt oljigt och lerigt därikring så det är svårt att se var skarvarna går så att säga.

Måste man ha en avdragare till oljepumpen eller går den att få ut på annat vis?

17

tja dom kostar typ 75 kr så det e ju en piss i missisippi i sammanhanget..
http://www.vwimporten.se/verktyg/oljepumps-avdragare
http://www.vwimporten.se/images/1013/240x320/1101.jpg
eller gör den själv det gjorde jag.. ICQ/ad
att klyva en vw motor e piss enkelt gentemot att sätta ihop den och få det att lira.. att motorn e

väldigt oljigt och lerigt därikring

tyder på att du redan gjort fel då man vill göra rent innan man plockar med grejerna för skit skall inte in i en motor.. sorry om vi säger sanningar, men motorer e liiite känsliga saker om man vill ha driftsäkerhet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

OK, då får vi åka ut och bygga en sån avdragare imorgon, stämmer att jag såg lite mått i din byggtråd, får ta en titt där.

Jag har ju såklart tagit bort och torkat så mycket det gått men på många ställen sitter det ju så illa till att det måste tas isär för att få det ordentligt rent. Och det är så "gammal" smuts så den sitter ganska hårt på sina ställen.

Självklart vet jag att det inte ska in någon smuts i motorn och det försöker jag undvika så mycket det bara går. Men för att vara säker på att det inte är nått i motorn så känns det säkrare att plocka isär allt, tvätta och göra ordentligt rent och sedan sätta ihop i ren och fin miljö med de delar som ändå måste bytas.

Ber om ursäkt som sagt att jag ställer "dumma" frågor, men mycket hänger på att jag är så feg när det gäller såna här saker, jag vet ju ungefär hur det ska göras men jag vågar inte inte riktigt utan att få bekräftat hur man ska göra. Trodde att det gick bra att ställa även dom dumma frågorna på det här forumet, men det kanske bara är för totala experter...

19

whallis skrev:

OK, då får vi åka ut och bygga en sån avdragare imorgon, stämmer att jag såg lite mått i din byggtråd, får ta en titt där.

Jag har ju såklart tagit bort och torkat så mycket det gått men på många ställen sitter det ju så illa till att det måste tas isär för att få det ordentligt rent. Och det är så "gammal" smuts så den sitter ganska hårt på sina ställen.

Självklart vet jag att det inte ska in någon smuts i motorn och det försöker jag undvika så mycket det bara går. Men för att vara säker på att det inte är nått i motorn så känns det säkrare att plocka isär allt, tvätta och göra ordentligt rent och sedan sätta ihop i ren och fin miljö med de delar som ändå måste bytas.

Ber om ursäkt som sagt att jag ställer "dumma" frågor, men mycket hänger på att jag är så feg när det gäller såna här saker, jag vet ju ungefär hur det ska göras men jag vågar inte inte riktigt utan att få bekräftat hur man ska göra. Trodde att det gick bra att ställa även dom dumma frågorna på det här forumet, men det kanske bara är för totala experter...

Alla på det här forumet har varit nybörjare en gång i tiden,så inga frågor är för "dumma" för att ställas här!  ICQ/ab

20

Ledsen om jag upplevs som en messersmit.. Men något man jag oxå fått höra hela tiden.. Skaffa en bra verkstadshandbok.. Läs på sen börja skruva.. Tyvärr gör jag inte alltid så, man brukar säga att man kan inte lära av andra,bara av sina egna misstag.. ICQ/ad bara fortsätt att fråga, den sammlade kunskapen på detta forumet e enorm.. Man skall bara få alla kluriga gubbar att släppa loss den. ICQ/an

21

Ingen fara, ni får tänka att jag ligger på samma nivå som ni gjorde när ni skruvade isär er första motor...  ICQ/ad

Men om jag ska göra min läxa ordentligt då. Vilken bok rekommenderar ni? Jag fick med en bok till den, men den är mer sprängskisser och inställningsvärde i. Skulle helst haft en med lite mer "how-to" i. Är haynes variant bättre på det kanske? F

Kan säga att jag inte hade kommit så långt som jag gjort om jag inte läst allt jag gjort här så jag är väldigt tacksam till er som delar med er av er kunskap. Hoppas att jag kan bidra med något något vart efter oxå...

22

De finns många böcker om hur man framförallt skruvar isär en vw motor.
Jag har inte kommit så långt att jag har läst how to rebuild your volkswagen engine. Men den verkar bra.
Har bara skummat igenom. Den är ju iofs på engelska. Men relativt lätt å ganska många bilder.
Kanske finns bättre böcker. Men jag är ganska säker på att jag kommer grejja att ta isär å sätta ihop motorn med hjälp av den boken.

ISBN 0-89586-225-5

23

Här en som är hyfsad på svenska
http://www.tradera.com/reparationshandb … _163367072
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

PPRMicke skrev:

/// Micke

Ja,den är helt ok...

25

stickan skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Ja,den är helt ok...

Ja och med färre direkta sakfel än Haynes.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G