1

Hej!
Jag undrar vad ska man ha för oljetryck på en 1300 motor -66, med utbytt oljetrycksregulator som ska höja trycket för att orka cirkulera oljan ordentligt. Jag brukar ha en tryck på 4-5kg på tomgång, är detta normalt? Ibland sjunker trycket till 2kg på tomgång. Har motorn 1 eller 2 oljetrycksregulatorer?

2

joni1988 skrev:

Hej!
Jag undrar vad ska man ha för oljetryck på en 1300 motor -66, med utbytt oljetrycksregulator som ska höja trycket för att orka cirkulera oljan ordentligt. Jag brukar ha en tryck på 4-5kg på tomgång, är detta normalt? Ibland sjunker trycket till 2kg på tomgång. Har motorn 1 eller 2 oljetrycksregulatorer?

Om motorn har 1 eller 2 reduceringsventiler måste du kolla själv. Det sitter en under vevhuset innanför remskivan och om du har 2 så sitter det en till vid svänghjulet.
Normalt så har din motor 1 reducering. 4-5 kg på tomgång är absolut inte normalt. Möjligen om du startar när det är kallt men sen sjunker ju trycket ganska snart när oljan blir varm..

3

Hej!
Var ute idag och startade motorn, och hade den igång i ungefär 3-4min under den tiden så gick oljetrycket ned till 3-3.5kg. Så det är nog så att den sjunker när oljan börjar bli varmare.
Mvh: Joni1988 ICQ/af