Hej!
Jag undrar vad ska man ha för oljetryck på en 1300 motor -66, med utbytt oljetrycksregulator som ska höja trycket för att orka cirkulera oljan ordentligt. Jag brukar ha en tryck på 4-5kg på tomgång, är detta normalt? Ibland sjunker trycket till 2kg på tomgång. Har motorn 1 eller 2 oljetrycksregulatorer?
Hej!
Jag undrar vad ska man ha för oljetryck på en 1300 motor -66, med utbytt oljetrycksregulator som ska höja trycket för att orka cirkulera oljan ordentligt. Jag brukar ha en tryck på 4-5kg på tomgång, är detta normalt? Ibland sjunker trycket till 2kg på tomgång. Har motorn 1 eller 2 oljetrycksregulatorer?
Om motorn har 1 eller 2 reduceringsventiler måste du kolla själv. Det sitter en under vevhuset innanför remskivan och om du har 2 så sitter det en till vid svänghjulet.
Normalt så har din motor 1 reducering. 4-5 kg på tomgång är absolut inte normalt. Möjligen om du startar när det är kallt men sen sjunker ju trycket ganska snart när oljan blir varm..
Hej!
Var ute idag och startade motorn, och hade den igång i ungefär 3-4min under den tiden så gick oljetrycket ned till 3-3.5kg. Så det är nog så att den sjunker när oljan börjar bli varmare.
Mvh: Joni1988