26

oboymannen skrev:

Vad jag fattat de som så är 1:4 vippor för mycke utan att byta kam. 1:4 vippor gör dessutom att hävstångskraften ökar drastiskt på stötstången. därför ska man byta för att inte böja stötstängerna. jag har precis börjat gräva i denna djungel hur de funkar så ni får rätta mig om jag har fel.

Är också ny i djungeln men vad jag förstått skall det fungera med 1:4 på en originalkam om man vill.

Denna motorn som verkar vara väldigt lyckad kör med 1:4 och originalkam:
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … 722c987edb

Sedan om man läser i how to hotrod så verkar det också fungera finns bland annat ett dyno test där de får 3hp extra på en standard 1500 enkelport genom att bulta på 1:4 vippor.

Sedan att det inte gör nån enorm skillnad på en ganska standard motor är väl så men lite borde det göra.
Tänkte plana lite på topparna för att höja kompet och kommer därmed ändå att få göra om geometrin, samt att jag köpt mig ett par cb 1:4 vippor så blir nog att de åker på för att testa:)

Frågan är då bara om man skall satsa på cromoly stötstänger och kanske ett par lite hårdare enkelfjädrar?

27

stickan skrev:
oboymannen skrev:

Självklart. Men jag tänker inte jävlas med orginalstängerna för att få de att passa. jag kör hellre med orginalstället och sparar 1:25 vipporna till framtida bruk i så fall.

Om du inte vill anpassa stötstängerna till den längd som dom ska ha så kan du heller inte använda växlade vippor..Om du pallar under vippstället så mycket som 4,5-5 mm så kommer inte vippstället att sitta fast i rätt läge.

På vilket sätt flyttar de sig? som de är just nu har jag en 5 mm plåt som jag tillverkat en tjock shims av och med den och lashcapsen så stämmer de ganska bra med justerskruvarna. som de ser ut nu så linjerar stötstång och justerskruv vid 0 lyft. vilket är helt fel geometri de vet ja. om jag nu får stötstänger av riseabove så återstår problemet att jag vet inte riktigt hur jag ska kunna mäta rätt längd på de när ja ska kapa. hur gör ni?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

28

Du tillverkar en justerbar stötstång av en kasserad originalstötstång, kapar bort en bit, gängar med M6 o stoppar dit en M6-gängstång istället för den bortkapade biten. Sätt också dit ett par muttrar så du kan låsa den när du har mätt in rätt längd.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

29

Någon som har en kasserad stötstång över? jag vill nämligen spara orginalen som de är och mr riseaboves tänkte jag använda för att kapa the final cut i.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

30

oboymannen skrev:
stickan skrev:
oboymannen skrev:

Självklart. Men jag tänker inte jävlas med orginalstängerna för att få de att passa. jag kör hellre med orginalstället och sparar 1:25 vipporna till framtida bruk i så fall.

Om du inte vill anpassa stötstängerna till den längd som dom ska ha så kan du heller inte använda växlade vippor..Om du pallar under vippstället så mycket som 4,5-5 mm så kommer inte vippstället att sitta fast i rätt läge.

På vilket sätt flyttar de sig? som de är just nu har jag en 5 mm plåt som jag tillverkat en tjock shims av och med den och lashcapsen så stämmer de ganska bra med justerskruvarna. som de ser ut nu så linjerar stötstång och justerskruv vid 0 lyft. vilket är helt fel geometri de vet ja. om jag nu får stötstänger av riseabove så återstår problemet att jag vet inte riktigt hur jag ska kunna mäta rätt längd på de när ja ska kapa. hur gör ni?

Om du kollar så ser du att pinnbultarna är tjockare längst ner ...

31

hmm om ja görjar m10 i shimsen nu så borde jag ju kunna flytta ut binbulten?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

32

oboymannen skrev:

hmm om ja görjar m10 i shimsen nu så borde jag ju kunna flytta ut binbulten?

Jo,det kan nog funka.Men om du flyttar ut vippstället så mycket så blir geometrin helt fel om du inte samtidigt anpassar längden på stötsrtängerna.Det finns åxå risk för att vipporna tar i ventilkåpan...

33

oboymannen skrev:

Självklart. Men jag tänker inte jävlas med orginalstängerna för att få de att passa. jag kör hellre med orginalstället och sparar 1:25 vipporna till framtida bruk i så fall.

Det borde vara ganska lätt att få tag i stötstänger då det tillverkats några tiotals miljoner motorer och det sitter 8 i varje motor.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

34

Svwerker skrev:
oboymannen skrev:

Självklart. Men jag tänker inte jävlas med orginalstängerna för att få de att passa. jag kör hellre med orginalstället och sparar 1:25 vipporna till framtida bruk i så fall.

Det borde vara ganska lätt att få tag i stötstänger då det tillverkats några tiotals miljoner motorer och det sitter 8 i varje motor.  ICQ/ab

Jo men de känns som en jävligt onödig utgift bara.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

35

jag var precis ute i garaget och monterade ihop allt med 5mm shims under stället. den startar och går fint men problemt jag ganska snabbt blev varse om var att bultkåporna bottnade på de långa muttrarna man använder för att bulta fast vippställ och kåpor så de blev ett par millimeter glapp mellan kåpa och topp där de bara pissa ut olja såklart. frågan är nu om de går att kapa ner muttrarna i längd utan att vipporna tar i kåpan... fortsättning följer.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

36

Prova först med original ventilkåpa och clips. Finns inget tätare.... ICQ/ab

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

37

Om du shimsar så mycket tror jag inte att du får ut mer lyft än original och då känns vipporna som en mycket onödig utgift.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38

jag får väl mäta lite på de. med orginalkam ock 1:25 vippor ska jag väl ha ca 9-9,5 i lyft om ja inte är ute o cyklar så de är väl bara att ta fram mätklockan o kolla helt enkelt.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

39

plats fanns att kapa "muttrarna" så nu funkar de.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962