1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-08-26 04:24:06)

Var köper man den?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av TheEfterbliven (2012-08-26 08:37:59)

Jag köpte batteri på batterilagret, kommer dock inte ihåg specs. Kostade 12-1300 har jag för mig, fanns fler 6v att välja på.

Edit: ööhh, du kanske inte skulle ha 6v kom jag på ICQ/ag  Är så van vid sex ICQ/ad

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-08-26 09:26:48)

TheEfterbliven skrev:

Jag köpte batteri på batterilagret, kommer dock inte ihåg specs. Kostade 12-1300 har jag för mig, fanns fler 6v att välja på.

Edit: ööhh, du kanske inte skulle ha 6v kom jag på ICQ/ag  Är så van vid sex ICQ/ad

Jo, jag ska ha 6v batteri. Nu vet jag inte om denna är price/performance-mässigt
ett bra alternativ men billigt är det. Vill dock gärna köpa direkt från affären i Skåne
för att slippa transportkostnaden samt lättare ifall det blir reklamation.

men är detta något att ha? no name?
http://www.blocket.se/skaraborg/Veteran … amp;last=1

Post's attachments

batteri.jpg, 36.43 kb, 640 x 480
batteri.jpg 36.43 kb, 226 downloads since 2012-08-26 

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

Biltema funkar nog bra... för 999 pix...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

johan_l skrev:

Biltema funkar nog bra... för 999 pix...

Bra, tack. Då satsar jag på den.

6

Eller köp nåt som håller längre...  ICQ/ad

http://www.blocket.se/varmland/6_volts_ … 16&w=3

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

25hpman skrev:

Eller köp nåt som håller längre...  ICQ/ad

http://www.blocket.se/varmland/6_volts_ … 16&w=3

Det verkar som ett bra alternativ! Tack.

OT: Vad finns det för motsvarande bra laddaralternativ till 6V batteri?

8

C-tech laddare överlägset bäst, den kan du även ha påkopplad hela vintern som underhållsladdare.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

bara som info, som jag skrivit förut här, jag har sabbat ett par 6v batterier, kortast höll ett svindyrt tudor.

utan underhållsladdning givet att man kör kortasträckor med halvbra generator och lyse på spelar det ingen roll vilket batteri du köper... alla dör...    så ctek är en bra investering! jag har även kört en billig men ungefär motsvarande ctek funktion laddare från lidl som kan växla 6-12v och om jag minns är kraftigare än ctek, ctek 6v klarar egentligen bara att underhållsladda ett 77ah batteri, inte ladda från tomt...

med 650 för ett torrladdad var verkligen billigt, synd man bor för långt bort... sen kommer väl syra till, gäller man har nån som säljer det till en...

10

johan_l skrev:

bara som info, som jag skrivit förut här, jag har sabbat ett par 6v batterier, kortast höll ett svindyrt tudor.

utan underhållsladdning givet att man kör kortasträckor med halvbra generator och lyse på spelar det ingen roll vilket batteri du köper... alla dör...    så ctek är en bra investering! jag har även kört en billig men ungefär motsvarande ctek funktion laddare från lidl som kan växla 6-12v och om jag minns är kraftigare än ctek, ctek 6v klarar egentligen bara att underhållsladda ett 77ah batteri, inte ladda från tomt...

med 650 för ett torrladdad var verkligen billigt, synd man bor för långt bort... sen kommer väl syra till, gäller man har nån som säljer det till en...

På cteks hemsida står "för laddning och underhåll av 6V-batterier mellan 1,2 och 100Ah."
Är det corporate bs?

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/6v

11

Har för mig det stod i min manual, men de kan ha ändrat det. 0,8A är ganska lite, så man kan väl säga så att det tar väldigt lång tid att fullladda ett 77Ah batteri, om man nu ska göra det. Jag har fått bättre resultat med gamla antika laddare än CTEK map när man dragit ur batteriet helt, men kanske är det att jag inte varit tålmodig nog...

En gammal antik laddare ska man ju absolut inte ha inkopplad till ett batteri en längre tid, så CTEK rekommenderas absolut... Men för mig har den vart ett komplement, jag har inte kastat den gamla laddarn...

12

Har haft mitt fullt fungerande biltema batteri (77ah) på laddning med 6v ctek sedan måndags lunch, 4 dygn nu, visar fortfarande inte fullt.
Känns som att man borde ha en gammal hedelig laddare oxå, ifall man laddar ur batteriet o inte vill har bilen ståendes i en vecka ICQ/ac
Hur lång tid är lång tid?

vw typ-1 1967

13 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-08-31 21:29:12)

Malman80 skrev:

Har haft mitt fullt fungerande biltema batteri (77ah) på laddning med 6v ctek sedan måndags lunch, 4 dygn nu, visar fortfarande inte fullt.
Känns som att man borde ha en gammal hedelig laddare oxå, ifall man laddar ur batteriet o inte vill har bilen ståendes i en vecka ICQ/ac
Hur lång tid är lång tid?

Men dessa gammaldags hederliga 6v laddare måste vara oerhört sällsynta för jag har aldrig sett en sån på blocket eller på BV tråd över annonser.

En liten tanke som dök upp när jag funderade på 6v. Skulle man bli utan batteri när man är ute och kör så kommer det inte på frågan att be om hjälp med startkablar. Eller? Eller kan man kanske det, startmotorn pallar ju för 12V har man läst då den behålls vid konverteringar till 12V. Men resten av elen då. Går det åt pipan om man hjälpstartar med 12V.  ICQ/ad

14

Jag har fimpat igång mina bubblor med 12 till 6 v . Blir jäkligt varmt .
Har bara kört korta intervaller. Men det går.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

15

kisavw skrev:

Du menar väl att du körde med ett 12V batteri i. Eller?
Jag tänkte mer på ett dött 6V batteri i bilen som sparkas igång medelst startkablar och ett 12V batteri. Går det?

16

luftgekühlt skrev:
kisavw skrev:

Du menar väl att du körde med ett 12V batteri i. Eller?
Jag tänkte mer på ett dött 6V batteri i bilen som sparkas igång medelst startkablar och ett 12V batteri. Går det?

Ursäkta att jag var otydlig , men precis menade jag som du beskriver ovan.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

17

Absolut bästa price/performance 6v batteriet måste vara att göra som det tips jag fick av gode vännen Jon (Sputnik).....

Det kom sig av att jag skulle provköra en 6v bil, och eftersom det inte var tanken att den skulle ut i trafik så tyckte snålguden inom mig att det kändes surt att köpa ett nytt batteri som sedan bara skulle stå i källaren och dö..... Och då tyckte Jon (som är en mer fritt tänkande individ än undertecknad) "Vad är problemet? Det är oftast bara 1 cell som är kass i ett batteri! Åk till återvinningen, hämta ett batteri i batterilådan, kapa det på mitten och vips har Du ett prima 6v-batteri!"

Sagt och gjort, hem och ladda upp ett kasserat 120Ah batteri, mätte med syraviktsmätare vilken cell som var dålig (de andra var helfriska!), kapade bort den halvan med den dåliga cellen, och sen hade jag ett utmärkt 6v batteri för 0:- som jag sedan körde flera somrar med i en annan bil! ICQ/ab

Tänk bara på att ta hand om syran i den cell som kapas, den är frätande!! (framförallt på kläder!)

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

18 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-09-01 12:10:48)

Hella skrev:

Absolut bästa price/performance 6v batteriet måste vara att göra som det tips jag fick av gode vännen Jon (Sputnik).....

Det kom sig av att jag skulle provköra en 6v bil, och eftersom det inte var tanken att den skulle ut i trafik så tyckte snålguden inom mig att det kändes surt att köpa ett nytt batteri som sedan bara skulle stå i källaren och dö..... Och då tyckte Jon (som är en mer fritt tänkande individ än undertecknad) "Vad är problemet? Det är oftast bara 1 cell som är kass i ett batteri! Åk till återvinningen, hämta ett batteri i batterilådan, kapa det på mitten och vips har Du ett prima 6v-batteri!"

Sagt och gjort, hem och ladda upp ett kasserat 120Ah batteri, mätte med syraviktsmätare vilken cell som var dålig (de andra var helfriska!), kapade bort den halvan med den dåliga cellen, och sen hade jag ett utmärkt 6v batteri för 0:- som jag sedan körde flera somrar med i en annan bil! ICQ/ab

Tänk bara på att ta hand om syran i den cell som kapas, den är frätande!! (framförallt på kläder!)

Fy fanken så gutt!
Det låter som årets tips för att inte dra till med ännu mer (låter som första april skämt).  ICQ/ad
Men jag blir lite osäker när du är inne på "kapa bort halvan". Det låter nästan
som Motorsågsmassakern. Kan inte du utveckla lite mer i detalj hur det går till?
Antar att även antal Ah halveras. Eller? Transporter behöver 77Ah batteri, halveras en 120Ah får man inte 77 Ah.
Frågorna är många. Du får utveckla.

Dessutom ändras väl inte de yttre måtten, får den plats?

19

Jodå, Jon är en klurig kille!  ICQ/ab

Såvitt jag förstår (men jag vet egentligen inte) så halverar man spänningen, men antalet amperetimmar bör väl bli oförändrat!? Nån som är mer påläst??

Det mesta ger sig själv när man väl är där, jag borrade ett hål i botten på den cellen som jag skulle kapa i och tömde ur syran, sen kapade jag med bågfil..... Det kommer ut en "blystång" som går mellan cellerna i överkant inuti batteriet, den ska inte kapas utan det är där Du sätter fast batterikabeln! Sen får man rensa bort lite plattor och sånt som är inuti den kapade cellen, men det är egentligen ganska basic för den kreative!  ICQ/ad Ta med ett batteri extra att öva på om Du känner Dig osäker!  ICQ/ab

Till och med jag klarade av det!  Default/lol

Lycka till!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

20

Som jag förstår det består batterier av 2V celler, 6 st för ett 12V batteri och 3 st till ett 6V batteri.
Inte oväntat ser man 6 påfyllningslock resp. 3 på en 12V resp. 6V. Får man 6V genom att ta bort en cell från en 12V batteri?  ICQ/am

21

eller så borrar man och gängar ner i bly tenen som går mellan cell 3 och 4-- så har man2 st 6 volts batteri. ICQ/ad . bara välja sidan att ta ut krämen på.. ICQ/af  ..men syran skall man ha respekt för.. akta ögon och hud...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

luftgekühlt skrev:

Får man 6V genom att ta bort en cell från en 12V batteri?  ICQ/am

Du ska kapa det på mitten skrev jag ju!  ICQ/ad  3 celler i skrotlådan, 3 celler till 6-voltsbilen!  ICQ/ab

23 Senaste redigerad av Nobbe (2012-09-01 15:55:48)

Fyndade en motsvarnde c-tek laddare 6/12v på jula för 199:- (max 4A ) för halva priset då det var en utgående modell..

http://www.jula.se/digital-batteriladda … 4-a-608090

funderat lite på det där med 6v förbrukare typ tankmätare pilar vindrutetorkare osv på 12v konverterade bilar.

är det inte inte en smidig lösning med dubbla 6v batterier i serier där man kopplar in 6v grejer direkt på ett batteri och 12v grejer mellan båda batterierna då det är precis samma sak som ovan ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

24

Hella skrev:
luftgekühlt skrev:

Får man 6V genom att ta bort en cell från en 12V batteri?  ICQ/am

Du ska kapa det på mitten skrev jag ju!  ICQ/ad  3 celler i skrotlådan, 3 celler till 6-voltsbilen!  ICQ/ab

OK. Då är jag med. 3 celler väck. Återstår det med halvering av Ah men det är klart det kanske går med 60 Ah fast specen säger 77 Ah.
Kanske någon annan vet.

25

Nobbe skrev:

Fyndade en motsvarnde c-tek laddare 6/12v på jula för 199:- (max 4A ) för halva priset då det var en utgående modell..

http://www.jula.se/digital-batteriladda … 4-a-608090

funderat lite på det där med 6v förbrukare typ tankmätare pilar vindrutetorkare osv på 12v konverterade bilar.

är det inte inte en smidig lösning med dubbla 6v batterier i serier där man kopplar in 6v grejer direkt på ett batteri och 12v grejer mellan båda batterierna då det är precis samma sak som ovan ?

Laddarn såg ut å va en bra gjej säkert, bra att den är switchbar mellan 6 och 12... Och 4A är nog rätt bra trots allt... men läser man lite mera står "För alla 6 V batterier ger laddaren konstant laddspänning 7,5 V." vilket ju inte är fullt lika bra som man kan tro först. Altså inget att underhållsladda med skulle jag tro... Skulle själv dock inte tveka att köpa en sådan laddare bara man inte förväntar sig en underhållsladdare för 6v... men är det att fylla upp 6v batterier och underhållsladda 12v så är den nog ett kanonköp...

Att koppla 6V grejjor på "halva" batteriet kommer efter, vad jag fått förklarat för mig, döda batteriet... För att förklara enkelt, tänk att du fyller 2st badkar med 2 slangar från "samma kran", detta går utmärkt om du tappar ur badkaren samtidigt, men börjar man tömma mer ur ena badkaret kommer det inte gå att få tillbaka "balansen" - det ena svämmar över och det andra blir bara halvfullt... Hur du än öppnar eller stänger kranen efter som flödet "in" till badkaren är lika stora...
Och traisgt batteri att vänta mer säkert än ett brev på posten...