Absolut bästa price/performance 6v batteriet måste vara att göra som det tips jag fick av gode vännen Jon (Sputnik).....
Det kom sig av att jag skulle provköra en 6v bil, och eftersom det inte var tanken att den skulle ut i trafik så tyckte snålguden inom mig att det kändes surt att köpa ett nytt batteri som sedan bara skulle stå i källaren och dö..... Och då tyckte Jon (som är en mer fritt tänkande individ än undertecknad) "Vad är problemet? Det är oftast bara 1 cell som är kass i ett batteri! Åk till återvinningen, hämta ett batteri i batterilådan, kapa det på mitten och vips har Du ett prima 6v-batteri!"
Sagt och gjort, hem och ladda upp ett kasserat 120Ah batteri, mätte med syraviktsmätare vilken cell som var dålig (de andra var helfriska!), kapade bort den halvan med den dåliga cellen, och sen hade jag ett utmärkt 6v batteri för 0:- som jag sedan körde flera somrar med i en annan bil!
Tänk bara på att ta hand om syran i den cell som kapas, den är frätande!! (framförallt på kläder!)
MVH: Hella
Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)