@Yogi: Grymt bra artikel på Samba. Har sett den förut, men upptäcker nya saker varje gång ju mer man grottar i vraket själv.
@iooor_21: Lysande !! Nu kan jag kontrollmäta varje mm av plattan 
Typ1 Bubbla-66
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » KG-62
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
@Yogi: Grymt bra artikel på Samba. Har sett den förut, men upptäcker nya saker varje gång ju mer man grottar i vraket själv.
Tyckte jag läste att du sökte mått på chassit
Är plattan likadan på en Typ 3 (variant) eller är det andra mått där?
Fast nu var det ju tum på bilden, så du tänker på det 
Kul med ett ghiaprojekt som går framåt.
Konstigt att folk reparerar på detta sättet, min ghia var rostig i trösklarna också, på den hade man reparerat utsidan och tennspacklat och det såg proffsigt gjort ut, men istället för att lyfta karossen hade man bara klippt en plåtremsa och tryckt upp mellan plattan och tröskeln och punktat fast... Vad jag minns så var min otroligt mkt bättre, men även jag hade mina bryderier hur man bäst skulle laga utan att bryta upp hela tröskeln. På ett sätt lättare när hele skiten är sönder, då får man börja om - när det räcker med att lappa så blir lösningarna mer varierade. Kanske kommer någon att förbanna mina lagningar om 40 år
Hade min bil lyfts och lagats ordentligt i trösklarna första vändan hade den nog inte behövt lagas igen av mig, men dylika "fuktfällor" med en ditpunktad "döljplåt" är ju rena rosthärdarna. Men jag har sett många ghior som inte är OK i detta området...
Men konstigt att så många ghior kan se så fina ut på ytan och vara bortrostade i trösklarna...
Jag "bevarade" min platta och använde delar från en skrotad ghia. Köpte nån repplåt jag tänkt börja byta en del av plattan men det kändes bara skit så jag gick den långa vägen... Bra resultat men mycket jobb. Efter att bytt plåtar på mitt splitprojektplatta (till ekonomiplåt) så kan jag konstatera att jag sparade MÅÅÅÅÅÅÅNGA timmar på det, nya platthalvor är gjort på en helg, att skrapa underredsmassa, hitta donatordelar, lappa och laga, slipa och blästra så... Ja, beroende på ambitionsnivån och tillgänglig tid så visst, men vill man ha ut bilen på vägen, byt halvorna och lev med den sämre passformen och pressningen/tjockleken... är mitt tips...
Tack för kommentaren johan_l, men om det går framåt vete sjutton. Just nu känns det som att det går bakåt 
Jag har skrapat och grävt lite mer i kanten och det verkar som att man svetsat på en u-formad plåt under plattan och passat in den i den befintliga 'kant-kanalen'. Sömmen går ungefär 1 tum in på plattan och verkar vara välsvetsad. Det konstiga är bara att den plåten sträcker sig förbi den sönderrostade ytterkanten med 1-1.5 tum och sedan är den vinklad 90-grader nedåt (syns på bilderna).
Att patcha ytterkanten tror jag inte är så svårt, men att få bort den gamla patchen verkar vara knepigare.
Alla har avrått mig från att byta halvorna, men det känns väldigt lockande. Min granne sa åt mig att lägga Plastic Paddig kring lyktorna (det var där renoveringen började för 12 år sedan) 'annars får du aldrig köra bilen'. Å vad rätt han hade. Det känns som jag står inför samma vägval igen 
Å andra sidan så kan jag ju börja med att patcha kanten. Skiter det sig kan jag ju alltid beställa nya halvor och mecka in dem. No harm done.
Nästa steg är att ta av växellådan och vända plattan på högkant för att få bort underredsmassan så jag får en bättre bild av hur det ser ut.
Du kan ju borra bort platthalvorna och spara dem, men är det BARA kanten på plattan som är kass, ja då är det nog ok att laga, är golven dåliga mitt på och på andra kanter och du redan hållit på 12 år... ja, sälj bilen eller börja ta genvägar... det är bara plåt trots allt... och ghior är inte ovanliga som splittar... så jag tror inte du behöver ha dåligt samvete att kasta golven som de är... sen att nya golvet inte är skitbra, men det lär hålla för en hobbybil...
Jag har inte hållit på i 12 år
Jag köpte den för 12 år sedan och började renoveringen. Sedan blev det tvillingar så den har 'mognat' lite kan man säga 
Golven är inte kassa, tvärtom. Det är kanten som är rutten i kombination med den tidigare lagningen som ställer till det. Jag skall grunna lite på hur jag skall bära mig åt för att fixa en ny kant. Kan bli en intressant svetsövning om inte annat
Men först skall jag ta bort allt på plattan och sanera den från underredsmassa. Mmmmm..., jag riktigt längtar..., nooooooooooooooooot !!!
Det var en perfekt bild på plattan. Den stjäls omedelbart och läggs i mappen med bilder på bottenplattor. 
Ahhhh, 20 kg plåtgodis från Tyskland. Beställde från http://www.wagner-blechteile.de/ . Snabb som en vessla (5 dagar från dörr till dörr), vettiga priser, billig frakt, bra emballage och trevligt bemötande. Tack för tipsen på den leverantören (jag tror det var yogi som spårade in mig där).
Bra tjocklek i godset och förhoppningsvis bra passform åxå, men det får tiden utvisa. Den gode Jürgen hade något som jag inte sett någon annan ha i sitt sortiment. Färdiga kanter till plattan. Man tror knappt att det är sant! Exakt vad jag behöver 
Det blev således kanter till plattan, värmekanaler och lite annan bra-å-ha plåt. Najs 
Härligt
Blir det något bubblande idag på great lake ?
Ser trevligt ut.
Lämna gärna omdöme om passform mm på bitarna senare.
Funderar själv på trösklarna.
Härligt
Blir det något bubblande idag på great lake ?
Nope. Idag är det hjälpa-svärmor-och-mamma-med-saker-som-måste-göras-innan-vintern dagen. Sedan underlättar det inte att jag fr.o.m idag har körförbud på bubblan p.g.a utebliven besiktning
Måste fixa jordfelet i blinkers:en... Innan, har bara inte orkat. Resten borde inte vara något problem.
Ta ghian då ?
Tänk att domdär hjälpa alla andra dagarna ska infalla just sånna dagar när det finns roligare saker att göra 
Lycka till iaf.
Ser trevligt ut.
Lämna gärna omdöme om passform mm på bitarna senare.
Funderar själv på trösklarna.
Vet inte om jag är rätt person att lämna omdömme om passformen. Eftersom jag aldrig gjort något liknande förut så kan jag inte säga om det är tröskeln som är kass, eller om det bara är jag som är dum i huvet 
Tummen upp 
Så var snön (nästan) helt borta och det börjar rycka i garagetarmen igen. Var ute och gjorde ett litet röj och passade på att ta loss växellådan. Nu är bottenplattan klar för 'sanering'. All gammal rostskyddsmassa, sand (i massor), skit och gunk skall bort. Efter det så blir det lite plåtkirurgi för att byta ytterkanterna.

Målsättningen är ett rullande chassie i sommar..., och då har det gått bra
Förra sommaren 'snoddes' av bubblan, men med hjälp av lite goa vänner å bekanta (J & J) så rullade den ned till Tierp fram å tebaks. Den är alltså 'klar'
(bara lite smågodis som skall på innan årets Tierp) så jag hoppas det blir tid över till vraket.

Kör hårt Magnus 
hur går det magnus? ska vi komma och lyfta på karossen snart!?
jag följer med anton när det är dags..
Behövs bara två pers för att lyfta en ghia kaross enligt vår erfarenhet.
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » KG-62
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.