76

@Yogi: Grymt bra artikel på Samba. Har sett den förut, men upptäcker nya saker varje gång ju mer man grottar i vraket själv.

@iooor_21: Lysande !!  Nu kan jag kontrollmäta varje mm av plattan  ICQ/ag

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

77

iooor_21 skrev:

Tyckte jag läste att du sökte mått på chassit
http://i836.photobucket.com/albums/zz289/hr31hr/1974%20Ghia/MeasuredDrawing.jpg

Är plattan likadan på en Typ 3 (variant) eller är det andra mått där?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

78

magher skrev:

@iooor_21: Lysande !!  Nu kan jag kontrollmäta varje mm av plattan  ICQ/ag

Fast nu var det ju tum på bilden, så du tänker på det ICQ/ag

79

Default/lol  Default/lol  Default/lol

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

80

Kul med ett ghiaprojekt som går framåt.

Konstigt att folk reparerar på detta sättet, min ghia var rostig i trösklarna också, på den hade man reparerat utsidan och tennspacklat och det såg proffsigt gjort ut, men istället för att lyfta karossen hade man bara klippt en plåtremsa och tryckt upp mellan plattan och tröskeln och punktat fast... Vad jag minns så var min otroligt mkt bättre, men även jag hade mina bryderier hur man bäst skulle laga utan att bryta upp hela tröskeln. På ett sätt lättare när hele skiten är sönder, då får man börja om - när det räcker med att lappa så blir lösningarna mer varierade. Kanske kommer någon att förbanna mina lagningar om 40 år ICQ/ad  Hade min bil lyfts och lagats ordentligt i trösklarna första vändan hade den nog inte behövt lagas igen av mig, men dylika "fuktfällor" med en ditpunktad "döljplåt" är ju rena rosthärdarna. Men jag har sett många ghior som inte är OK i detta området...

Men konstigt att så många ghior kan se så fina ut på ytan och vara bortrostade i trösklarna...

Jag "bevarade" min platta och använde delar från en skrotad ghia. Köpte nån repplåt jag tänkt börja byta en del av plattan men det kändes bara skit så jag gick den långa vägen...  Bra resultat men mycket jobb. Efter att bytt plåtar på mitt splitprojektplatta (till ekonomiplåt) så kan jag konstatera att jag sparade MÅÅÅÅÅÅÅNGA timmar på det, nya platthalvor är gjort på en helg, att skrapa underredsmassa, hitta donatordelar, lappa och laga, slipa och blästra så... Ja, beroende på ambitionsnivån och tillgänglig tid så visst, men vill man ha ut bilen på vägen, byt halvorna och lev med den sämre passformen och pressningen/tjockleken... är mitt tips...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

81

Tack för kommentaren johan_l, men om det går framåt vete sjutton. Just nu känns det som att det går bakåt ICQ/ac

Jag har skrapat och grävt lite mer i kanten och det verkar som att man svetsat på en u-formad plåt under plattan och passat in den i den befintliga 'kant-kanalen'. Sömmen går ungefär 1 tum in på plattan och verkar vara välsvetsad. Det konstiga är bara att den plåten sträcker sig förbi den sönderrostade ytterkanten med 1-1.5 tum och sedan är den vinklad 90-grader nedåt (syns på bilderna).

Att patcha ytterkanten tror jag inte är så svårt, men att få bort den gamla patchen verkar vara knepigare.

Alla har avrått mig från att byta halvorna, men det känns väldigt lockande. Min granne sa åt mig att lägga Plastic Paddig kring lyktorna (det var där renoveringen började för 12 år sedan) 'annars får du aldrig köra bilen'. Å vad rätt han hade. Det känns som jag står inför samma vägval igen ICQ/ab

Å andra sidan så kan jag ju börja med att patcha kanten. Skiter det sig kan jag ju alltid beställa nya halvor och mecka in dem. No harm done.

Nästa steg är att ta av växellådan och vända plattan på högkant för att få bort underredsmassan så jag får en bättre bild av hur det ser ut.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

82

Du kan ju borra bort platthalvorna och spara dem, men är det BARA kanten på plattan som är kass, ja då är det nog ok att laga, är golven dåliga mitt på och på andra kanter och du redan hållit på 12 år... ja, sälj bilen eller börja ta genvägar...  det är bara plåt trots allt... och ghior är inte ovanliga som splittar... så jag tror inte du behöver ha dåligt samvete att kasta golven som de är... sen att nya golvet inte är skitbra, men det lär hålla för en hobbybil...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

83

Jag har inte hållit på i 12 år ICQ/ab Jag köpte den för 12 år sedan och började renoveringen. Sedan blev det tvillingar så den har 'mognat' lite kan man säga ICQ/ab

Golven är inte kassa, tvärtom. Det är kanten som är rutten i kombination med den tidigare lagningen som ställer till det. Jag skall grunna lite på hur jag skall bära mig åt för att fixa en ny kant. Kan bli en intressant svetsövning om inte annat  ICQ/af  Men först skall jag ta bort allt på plattan och sanera den från underredsmassa. Mmmmm..., jag riktigt längtar..., nooooooooooooooooot !!!

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

84

Det var en perfekt bild på plattan. Den stjäls omedelbart och läggs i mappen med bilder på bottenplattor. ICQ/ae

85

Ahhhh, 20 kg plåtgodis från Tyskland. Beställde från http://www.wagner-blechteile.de/ . Snabb som en vessla (5 dagar från dörr till dörr), vettiga priser, billig frakt, bra emballage och trevligt bemötande. Tack för tipsen på den leverantören (jag tror det var yogi som spårade in mig där).

Bra tjocklek i godset och förhoppningsvis bra passform åxå, men det får tiden utvisa. Den gode Jürgen hade något som jag inte sett någon annan ha i sitt sortiment. Färdiga kanter till plattan. Man tror knappt att det är sant! Exakt vad jag behöver ICQ/ab

Det blev således kanter till plattan, värmekanaler och lite annan bra-å-ha plåt. Najs ICQ/ab

http://lh6.googleusercontent.com/-8SohwYHfwpY/UEHDg20xjWI/AAAAAAAABeM/7oz8hny7WE4/s1024/IMAGE_ACD23478-76FC-4745-B4FD-24CEE512B90B.JPG

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

86

Härligt ICQ/ag Blir det något bubblande idag på great lake ?

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

87

Ser trevligt ut.

Lämna gärna omdöme om passform mm på bitarna senare.

Funderar själv på trösklarna.

88

opec skrev:

Härligt ICQ/ag Blir det något bubblande idag på great lake ?

Nope. Idag är det hjälpa-svärmor-och-mamma-med-saker-som-måste-göras-innan-vintern dagen. Sedan underlättar det inte att jag fr.o.m idag har körförbud på bubblan p.g.a utebliven besiktning ICQ/ad  Måste fixa jordfelet i blinkers:en... Innan, har bara inte orkat. Resten borde inte vara något problem.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

89

Ta ghian då ? ICQ/ae Tänk att domdär hjälpa alla andra dagarna ska infalla just sånna dagar när det finns roligare saker att göra ICQ/ad
Lycka till iaf.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

90

yogi skrev:

Ser trevligt ut.

Lämna gärna omdöme om passform mm på bitarna senare.

Funderar själv på trösklarna.

Vet inte om jag är rätt person att lämna omdömme om passformen. Eftersom jag aldrig gjort något liknande förut så kan jag inte säga om det är tröskeln som är kass, eller om det bara är jag som är dum i huvet Default/lol

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

91

Tummen upp ICQ/ag

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com

92

Så var snön (nästan) helt borta och det börjar rycka i garagetarmen igen. Var ute och gjorde ett litet röj och passade på att ta loss växellådan. Nu är bottenplattan klar för 'sanering'. All gammal rostskyddsmassa, sand (i massor), skit och gunk skall bort. Efter det så blir det lite plåtkirurgi för att byta ytterkanterna.

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/P1040494.jpg

Målsättningen är ett rullande chassie i sommar..., och då har det gått bra ICQ/ab Förra sommaren 'snoddes' av bubblan, men med hjälp av lite goa vänner å bekanta (J & J) så rullade den ned till Tierp fram å tebaks. Den är alltså 'klar' ICQ/ad (bara lite smågodis som skall på innan årets Tierp) så jag hoppas det blir tid över till vraket.

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/IMG_0514.jpg

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

93

Kör hårt Magnus  ICQ/ag

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com

94

hur går det magnus? ska vi komma och lyfta på karossen snart!?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

95

jag följer med anton när det är dags.. ICQ/ab Behövs bara två pers för att lyfta en ghia kaross enligt vår erfarenhet.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65