176

just körbarhet tror jag att det är det man vinner med ett modernt insprutningssystem. maxeffekt vet jag att man kan ta ur precis lika mycket med ett par väl inställda förgasare... men vad är maxeffekt förutom en siffra i en bromsbänk ? det som gör den verkliga skillnaden för mig iallafall är helheten och ett jämt driv genom registret.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

177

Svwerker skrev:
mettis skrev:
Svwerker skrev:

Det är väl inget motsatsförhållande i att få ut så mycket som möjligt av sin kombination och att ha det som hobby.  ICQ/an
Finns det någon här som inte har det som hobby?
Sen undrar jag hur en rullande landsväg kan ersättas av en laptop? Hur menar du där Mettis?

"Kan själv !".......;-)

Bra att vi då vet att du inte kunnat själv då du bestyckat dina förgasare för då använder du varken rullande landsväg eller laptop.  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol
Hur gör man för att få laptopen att mäta effekt, det som den rullande landsvägen mäter?

Du missade tydligen min poäng där?  (Och jag syftade faktiskt på hur jag tror "Frix"  tänker i detta projekt....)

Man har en laptop och en riktig landsväg som man kan prova sig fram på = Ingen kostnad...
Rullande landsväg, som medför inhyrd hjälp med bestyckning eller mappning = Kostnad!

Däri ligger skillnaden; Hobby = fritidsnöje  ICQ/ag
-Eller som S-O B ofta sade "man skall ha roligt!"

Sedan är ju en annan sida att vi hjälper varann, som i denna tråd (?).

178

mettis skrev:
Svwerker skrev:
mettis skrev:

"Kan själv !".......;-)

Bra att vi då vet att du inte kunnat själv då du bestyckat dina förgasare för då använder du varken rullande landsväg eller laptop.  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol
Hur gör man för att få laptopen att mäta effekt, det som den rullande landsvägen mäter?

Du missade tydligen min poäng där?  (Och jag syftade faktiskt på hur jag tror "Frix"  tänker i detta projekt....)

Man har en laptop och en riktig landsväg som man kan prova sig fram på = Ingen kostnad...
Rullande landsväg, som medför inhyrd hjälp med bestyckning eller mappning = Kostnad!

Däri ligger skillnaden; Hobby = fritidsnöje  ICQ/ag
-Eller som S-O B ofta sade "man skall ha roligt!"

Sedan är ju en annan sida att vi hjälper varann, som i denna tråd (?).

Hjälpa varandra är vad hela VW hobbyn går ut på för min del. att gemensamt vårda och utveckla de gamla bilarna som vi håller så kära. Nybörjare som Gammal räv. jag har ju bara vandrat folkvagnens väg ett par 7-8 år eller så och känner mig som ett litet barn men lär mig varje dag . o rackarns va kul det är !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

179 Senaste redigerad av Svwerker (2012-08-31 14:53:14)

b-qvist skrev:
Svwerker skrev:
riseabove skrev:

det här med att insprut är bättre än förgasare är ju bara bullshit om man vill ha en vettig installation snabbt, men ur ren prestanda synpunkt kan ju inte ett par förgasare överhuvudtaget tävla med ett modernt insprutningsystem fullt med givare på allt möjligt och omöjligt , att ligga precis på gränsen till härdsmälta är ju SÅ mycket enklare då.....

Möjligen på turbomotorer. Som Johannes (JPM) uttryckde det, det är sällan bränslet som är begränsningen utan det är mängden luft (läs syre) som ska hjälpa till att förbränna bränslet som är begränsningen och än så länge har jag inte sett något insprut som styr luften.  ICQ/ab

Och om man behöver leana ut bränslet runt 3200varv för att sen feta på igen vid 3400 och sen leana ut igen vilka munstycken byter man då på fuggarna? Förgasare funkar ju fint, men är ju nästan alltid en kompromis i slutänden, för går bilen snålt nånstans i registret så blir man ju tvungen att byta till större munstycken och då kommer den gå fett i något annat läge..
För jag antar att du inte kan påstå att du kan få lika exakt blandning med 3 munstycken på en förgasare som du kan få med runt 50 individuella punkter i ett sprut?

3 munstycken plus ett emulsionsrör och det har den uppgiften.
Om vi fortsätter diskussionen i den nystartade tråden så har ämnet tändning kommit upp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

180 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 22:07:24)

Eftersom jag verkar ha fått tillbaka tråden, så fortsätter jag väl där jag var...  ICQ/ae

https://svq6ng.db.files.1drv.com/y4mnHM-bFwlvICpiupheUK5t6kVnsVU3NhaWrG4YfpSWAFMkpfl9sZZpXktC_37UwGlA9sn7Oc3tTEszPCS-OIQM-lVqnteAbhNLQRJ_ctFf_xPIk2g1YaoLlhnYXACKl7sYojXuFxu6Ynu1oTKZKCKzMfmf6zY5UMLfMPwYAZ8dNIVy5EscwqG-xuGQ-jVdGHCTXKXJkfWDRQiqIFRWunTtg?width=800&height=600&cropmode=none

Så här blev iaf fästet till TPS'en

https://svq6ng.db.files.1drv.com/y4mnHM-bFwlvICpiupheUK5t6kVnsVU3NhaWrG4YfpSWAFMkpfl9sZZpXktC_37UwGlA9sn7Oc3tTEszPCS-OIQM-lVqnteAbhNLQRJ_ctFf_xPIk2g1YaoLlhnYXACKl7sYojXuFxu6Ynu1oTKZKCKzMfmf6zY5UMLfMPwYAZ8dNIVy5EscwqG-xuGQ-jVdGHCTXKXJkfWDRQiqIFRWunTtg?width=800&height=600&cropmode=none

Min lilla 4-pipiga bränsleorgel  ICQ/ad

https://rfq6ng.db.files.1drv.com/y4myD63dA-oV_l-zDGooolfRToRaMaTrMc0u4WaWHh_8XoO9VUOnIHmkMee5_QV71fE577FgFmcatbrTrDlVLsQT4qXwn2g-0yQx2TY2_dt_jLuCG6Vl8bXwTS2UPRw6Mp9Fg0l5agxryByURkIY7ymI86M7Vt3p_iretF0BXkWpBezNhMjCq7fhhnCF8BcCOAsLPo-IlrmgF27akSVFLu38Q?width=800&height=600&cropmode=none

och med 120-graders AN-kopplingar på spridarfästena.

Återstår att se om det kommer att fungera i praktiken...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

181

Klart det kommer att fungera. Kan finnas en risk att det blir svårstartat men det var inga större bekymmer när jag hade min 1303 Turbo.

Mera känd som jb...

182

JBlom skrev:

Klart det kommer att fungera. Kan finnas en risk att det blir svårstartat men det var inga större bekymmer när jag hade min 1303 Turbo.

Ahh.... just det!  Hade ett svagt minne av ditt bygge från vwtyp1.com  ICQ/ae   Har just skummat igenom den tråden + den på Skogenracing.com  ICQ/ab   Hade du separat matning till spridarna, och var placerade du isf fördelningen?

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

183 Senaste redigerad av JBlom (2012-09-08 19:09:54)

Svarar dig här. ICQ/ab

Kommer inte ihåg exakt hur det var gjort. Var original Haltech-härva.
Men på Varianten kör jag MS med triggning från - på tändspolen och då ser elschemat ut så här!

Post's attachments

Foto.jpg, 59.02 kb, 720 x 465
Foto.jpg 59.02 kb, 246 downloads since 2012-09-08 

Mera känd som jb...

184

Jo, MS'et har jag koll på. Det var mest soppadistributionen jag var nyfiken på  ICQ/ab

185

Ja nu kopplade det vad du menade.
Hade först en fuelrail sittandes på torpedväggen som soppan kom in i och som returen gick ut från. Sen från den gick det en slang till 1 rail på varje sida, dvs 2 spridare per rail.
Ska kika om jag har några bilder på det. ICQ/ab

Mera känd som jb...

186

Hej Stefan
hur har du gjort med map signalen
I ett av rören eller en samman bunden ?
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

187

PPRMicke skrev:

Hej Stefan
hur har du gjort med map signalen
I ett av rören eller en samman bunden ?
/// Micke

Sitter en liten nippel i varje insugskanal, som bildar ett 4-2-1 system med vaccumslangar. Hittade små skruvnipplar till radiostyrda bilar i en av stadens hobbyaffärer  ICQ/ab

188

Jaha, så hade drygt 3 månader passerat... Har det hänt något? Nä, inte så mycket...  Inte mer än att nya tändkablar har införskaffats, original oljepumpen har satts tillbaka och att det faktiskt(!) finns gnista på alla fyra stiften. Dessutom sitter båda förgasarna på sina platser och gasreglaget från Logmech är monterat. Fast jag lyckades tappa en av skruvarna till ett av vajerlåsen så olyckligt att det försvann innanför den vänstra kylkåpan  ICQ/ac  Så egentligen borde det bara vara att köpa några liter färsk bensin o starta upp eländet... Jaja, det är snart julledigt  - vi får väl se vad som (eventuellt) händer  ICQ/ad

189

Kul att det är på gång ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

190

SWEET! ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

191

Kom på att jag saknade de där gummipluggarna/locken runt tändstiftshålen. Surfade in på tyska CSP's sida o hittade dem ganska snabbt. Billigt, kostade bara 1€ styck. Så kom man till "kassan"...  "Shipping costs - PayPal: 33.28€" WTF!!! Är de inte riktigt kloka??? Skulle jag betala 292 spänn i frakt för något som väger <100g ???  Skulle väl inte tro det... Raskt in på Ebay istället. Jaha, se där! En sats med 4 gummipluppar för $5.95 + $6.95 i porto. Summa summarum 89 SEK. Vad är det för fel på de där tyskarna egentligen? Vill de inte ha några kunder? Ok, att man skickar tyngre grejor som paket kan jag förstå, men 4 små gummidetaljer som lätt går ner i ett kuvert - NÄ!

192 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 22:10:21)

https://rfq6ng.db.files.1drv.com/y4myD63dA-oV_l-zDGooolfRToRaMaTrMc0u4WaWHh_8XoO9VUOnIHmkMee5_QV71fE577FgFmcatbrTrDlVLsQT4qXwn2g-0yQx2TY2_dt_jLuCG6Vl8bXwTS2UPRw6Mp9Fg0l5agxryByURkIY7ymI86M7Vt3p_iretF0BXkWpBezNhMjCq7fhhnCF8BcCOAsLPo-IlrmgF27akSVFLu38Q?width=800&amp;height=600&amp;cropmode=none
Fick "gummihattarna" idag, mycket mjuka o följsamma, förmodligen någon sorts silikon

https://rlq6ng.db.files.1drv.com/y4mRt7q0f3F80ba7lN8RFTGxmKw5fIUS00DZZqftJkuxMYbA6D99ninfP8K8Bk4ZV_KLfmC42o0V49b6_1WRKZ06LxD-cV1_dKomBabiJLYHZMcSbK21jwFCSmzUwTEoOPPH9zilFlThNzmzwte6WUBkirHWLRJDpz_V_cdzKnbmcObfmxLUbRrqGHoOlT8556pMZWh4nRwaiyj6itgV3y6Aw?width=800&amp;height=600&amp;cropmode=none
Satte avgassystemet på plats

https://pltveg.db.files.1drv.com/y4mYvxV5-c75F2d4qRdN8Y9HIYjMTF7SuoaXPD6HA5-6D-hu9FP1jyH0vlK-3_pBxe44_HmLaXM3vMkNWryHL7hyvRh6dXlFVJgfz74WX8fmlcTTaFoQV6eSZAQKn5SCiTKNrHfidQgAFXe4Fea_iZD9gDDLn49Ltmcq9FGzu0S2x4N1w-xV4wDapMIv5t3tolmx3DwdkzIvequDRTcnevHAA?width=800&amp;height=600&amp;cropmode=none
Hängde dit mellanplåten lite provisoriskt för att se att inget av avgassystemet låg emot

https://pvtveg.db.files.1drv.com/y4mJFMSJahKfbX5zvKO7QDwxkST8ndjdVWHaiLM7wUOn6omc1kk61sNbCIqCQP8PdfdhjHo9Lp9qBb6ZLPGX_8GbpbURXbBb6rA3O86Qfbq-UujQgjNn_RdqIFZy72Ip6Sd9y5IvkOE7W-YfnCE-IsxL0M4Q-tmaVshHte7vKhGMASg47Dr3oUyrcAtoiDMXIHW0bsNzQ_XHx7R9hmM2bQ7Uw?width=800&amp;height=600&amp;cropmode=none
Kuggstångsstyrningen väntar på sin nya bälg, har passat på att göra rent ordentligt och kollat att det inte kärvar.

193

En stilla undran...
Den där svullna mellanplåten, var hittar man den? Är det plast eller plåt? Dyr?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

194 Senaste redigerad av Stefan F (2013-01-03 12:31:49)

Det är en originalplåt. Utbyggnaden är väl förmodligen till för att ge plats åt en katalysator på vissa marknader. Vet inte riktigt när den kom, 74 eller 75 kanske? Köpte den begagnad. Kolfiber-looken är bara självhäftande vinylfilm...  ICQ/af

195

Stefan F skrev:

Det är en originalplåt. Utbyggnaden är väl förmodligen till för att ge plats åt en katalysator på vissa marknader. Vet inte riktigt när den kom, 74 eller 75 kanske? Köpte den begagnad. Kolfiber-looken är bara självhäftande vinylfilm...  ICQ/af

Blir bra detta! Får se om kolfibern sitter kvar efter lite gasande sen då ICQ/ab

196

rs68 skrev:

Blir bra detta! Får se om kolfibern sitter kvar efter lite gasande sen då ICQ/ab

Det återstår att se hur mycket värme den tål...  ICQ/ae   Nästa steg blir väl i så fall att drapera den med riktig kolfiberväv.

197

När fartdjävulen griper tag i dej så kanske del för del blir i kolfiber ICQ/ag

198

Haha...  Jo, kolfiber kan vara snyggt  ICQ/ab   Men ack så dyrt...  ICQ/ac

199

Piraten skrev:

En stilla undran...
Den där svullna mellanplåten, var hittar man den? Är det plast eller plåt? Dyr?

Jag har en.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

200

Länge sedan du uppdaterade med bilder...... ICQ/ae