Har börjat renovera farsans gamla Husqvarna 360 från 1968.
Han köpte den 1981 men har knappt kört någonting alls på den, varit avställd sen 1985
Farsan är andra ägaren på den, gissa vem som nyss blivit den tredje....
Målet är att vara klar till Juli 2013 då jag tänkte ställa upp i veteranklassen i Stångebroslaget
Står fint på två 14" bussfälgar...
Frambromsen tar iaf så pass bra att det gick att burna lite i garaget...
Det blir varmt om benet när man kör, MYCKET varmt...!
Kommer lacka om hela hojen, men först ska jag få den att funka fint
Lägg märke till soptunnan i bakgrunden som är lackad Husqvarna röd och silver, den lackade jag för 10 år sedan när jag renoverade min Husqvarna silverpil från 1955
Bakskärmen var inte så jäkla rolig att se, nån vurpa för länge sedan och sen har den vibrerat sönder helt.
Punktat ihop sprickan
Knackat lite på en plåtbit för att se om det finns nån chans att få ordning på skärmen
Och för att få till den rundade kanten så grävde jag i skrotlådan och hittade en bit bromsrör från en -58as bubbla...
Duger åt mig, kommer att använda hojen så de blir garanterat flera skavanker
En liten bit av förgasaren tittar fram
Kan säga att det är ett jäkla ljud i en 360 2-takt, nästan rakt rör.
Pipan från VW passar perfekt och dämpar ljudet lagom, ska dock kortas av lite så ser de inte så muppigt ut..
Dessvärre är tanken lite knölig, ser iaf värre ut på bild än i verkligheten
Kopplingen har alltid varit jävligt trög på den, och när jag öppnade å kikade så såg alla ut så här. Värst var de innersta sen blev de bättre och bättre.
Fram med vinkelslipen och slipa ner de sönderslagna, å jäklar va bra kopplingen blev!
Kedjan var med stor sannorlikhet inte bytt på väldigt lång tid och kedjestyraren var avnött på mitten
Bara att göra en ny!
Gjorde den bredare än orginal så nu passar en modern o-rings kedja, fick dock flytta infästningen för att den skulle gå fri.
Patina finns det gott om på hojen
Gammal lagning, nu är den bättre lagad
Nya handtag
Första provturen i skogen gick väl så där, från att ha varit ganska snällstartad hemma så när jag och polarn lassade av den från kärran startade den inte. Ville faktiskt inte starta alls, stod å kickade i över 30 min och springa igång den gick inte alls då den ville slira på kopplingen.
När jag väl lyckades kicka igång den så gällde det att tänka sig för eftersom bromsen är på vänster sida och växeln på höger. Helt bakvänt mot vad jag är van vid och att komma för fort och sen bromsa med växelspaken har jag ingen lust med att testa!
Varje gång framhjulet lättade så klonkade den i framgaffeln så jag körde inte särskild länge men några varv i spåret blev det iaf, startade om den några gånger men när jag sen skulle åka och lassa ville den inte längre så det blev en liten promenad.
Rev isär framgaffeln när jag kom hem och när packboxen ser ut så här är det inte svårt att förstå att den har läckt olja !
För lite olja och riktigt dålig olja var det som fanns kvar i gaffeln
Har beställt nya packboxar men inte fått dom ännu
Passade på att göra rent å fetta om styrlagren när jag ändå höll på
Nr plåtarna på hojen har fått sina törnar och såg inte så roliga ut att laga...
... Så det blev till att plocka fram en 1,5mm aluminium plåt å rita av dom gamla plåtarna
Sick och fals
Gjorde 4st när jag ändå höll på, 2st kommer lackas gula som orginal och 2st kommer lackas svarta då det är den bakgrundsfärgen jag ska ha på tävlingarna
Fotpinnarna må vara orginal, men lite lera på dom så är dom nog jävligt hala!
Hjälpte en polare att bygga om hans fotpinnar på en gammal Yamaha och tänkte göra lika på dessa, men när jag plockat av dom tänkte jag att ja kan ju lika gärna bygga helt nya då dom var så enkla!
Fram med lite 30/30 rör...
Rita av de gamla pinnarna och provmontera...
Vässa ett 20x5 plattjärn, fram med gasen och värma och böja till passande form. (Det var bara det jag gjorde åt polaren, sen svetsade dit runtom den gamla fotpinnen så dom blev lite bredare)
Färdiga!
Blev lite skillnad!
Svetsade dit en klack under fotpinnarna så de blir bättre vinkel att köra i så man slipper stå kobent...
Lite temporär färg så de inte rostar så mycket vid kommande provkörning
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839