1 Senaste redigerad av car_l (2013-09-01 20:40:35)

Har börjat renovera farsans gamla Husqvarna 360 från 1968.
Han köpte den 1981 men har knappt kört någonting alls på den, varit avställd sen 1985
Farsan är andra ägaren på den, gissa vem som nyss blivit den tredje....  ICQ/af

Målet är att vara klar till Juli 2013 då jag tänkte ställa upp i veteranklassen i Stångebroslaget  ICQ/ab

Står fint på två 14" bussfälgar...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/1-1.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/2-1.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/3-1.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/4-1.jpg

Frambromsen tar iaf så pass bra att det gick att burna lite i garaget...  ICQ/af  ICQ/af

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/46.jpg

Det blir varmt om benet när man kör, MYCKET varmt...!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/5-1.jpg

Kommer lacka om hela hojen, men först ska jag få den att funka fint
Lägg märke till soptunnan i bakgrunden som är lackad Husqvarna röd och silver, den lackade jag för 10 år sedan när jag renoverade min Husqvarna silverpil från 1955  ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/6-1.jpg

Bakskärmen var inte så jäkla rolig att se, nån vurpa för länge sedan och sen har den vibrerat sönder helt.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/7-1.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/8-1.jpg

Punktat ihop sprickan

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/9-1.jpg

Knackat lite på en plåtbit för att se om det finns nån chans att få ordning på skärmen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/10-1.jpg

Och för att få till den rundade kanten så grävde jag i skrotlådan och hittade en bit bromsrör från en -58as bubbla...  ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/11-1.jpg

Duger åt mig, kommer att använda hojen så de blir garanterat flera skavanker

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/12-1.jpg

En liten bit av förgasaren tittar fram

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/13-1.jpg

Kan säga att det är ett jäkla ljud i en 360 2-takt, nästan rakt rör.
Pipan från VW passar perfekt och dämpar ljudet lagom, ska dock kortas av lite så ser de inte så muppigt ut..

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/14-1.jpg

Dessvärre är tanken lite knölig, ser iaf värre ut på bild än i verkligheten

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/15.jpg

Kopplingen har alltid varit jävligt trög på den, och när jag öppnade å kikade så såg alla ut så här. Värst var de innersta sen blev de bättre och bättre.
Fram med vinkelslipen och slipa ner de sönderslagna, å jäklar va bra kopplingen blev!  ICQ/ag

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/16.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/17.jpg

Kedjan var med stor sannorlikhet inte bytt på väldigt lång tid och kedjestyraren var avnött på mitten

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/18.jpg

Bara att göra en ny!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/19.jpg

Gjorde den bredare än orginal så nu passar en modern o-rings kedja, fick dock flytta infästningen för att den skulle gå fri.

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/20.jpg

Patina finns det gott om på hojen

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/21.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/22.jpg

Gammal lagning, nu är den bättre lagad

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/23.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/24.jpg

Nya handtag

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/25.jpg

Första provturen i skogen gick väl så där, från att ha varit ganska snällstartad hemma så när jag och polarn lassade av den från kärran startade den inte. Ville faktiskt inte starta alls, stod å kickade i över 30 min och springa igång den gick inte alls då den ville slira på kopplingen.

När jag väl lyckades kicka igång den så gällde det att tänka sig för eftersom bromsen är på vänster sida och växeln på höger. Helt bakvänt mot vad jag är van vid och att komma för fort och sen bromsa med växelspaken har jag ingen lust med att testa!

Varje gång framhjulet lättade så klonkade den i framgaffeln så jag körde inte särskild länge men några varv i spåret blev det iaf, startade om den några gånger men när jag sen skulle åka och lassa ville den inte längre så det blev en liten promenad.

Rev isär framgaffeln när jag kom hem och när packboxen ser ut så här är det inte svårt att förstå att den har läckt olja !

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/28.jpg

För lite olja och riktigt dålig olja var det som fanns kvar i gaffeln

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/29.jpg

Har beställt nya packboxar men inte fått dom ännu

Passade på att göra rent å fetta om styrlagren när jag ändå höll på

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/26.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/27.jpg

Nr plåtarna på hojen har fått sina törnar och såg inte så roliga ut att laga...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/30.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/31.jpg

... Så det blev till att plocka fram en 1,5mm aluminium plåt å rita av dom gamla plåtarna

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/32.jpg

Sick och fals

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/33.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/34.jpg

Gjorde 4st när jag ändå höll på, 2st kommer lackas gula som orginal och 2st kommer lackas svarta då det är den bakgrundsfärgen jag ska ha på tävlingarna

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/35.jpg

Fotpinnarna må vara orginal, men lite lera på dom så är dom nog jävligt hala!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/36.jpg

Hjälpte en polare att bygga om hans fotpinnar på en gammal Yamaha och tänkte göra lika på dessa, men när jag plockat av dom tänkte jag att ja kan ju lika gärna bygga helt nya då dom var så enkla!

Fram med lite 30/30 rör...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/37.jpg

Rita av de gamla pinnarna och provmontera...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/39.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/38.jpg

Vässa ett 20x5 plattjärn, fram med gasen och värma och böja till passande form. (Det var bara det jag gjorde åt polaren, sen svetsade dit runtom den gamla fotpinnen så dom blev lite bredare)

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/40.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/41.jpg

Färdiga!

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/42.jpg

Blev lite skillnad!  ICQ/af

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/43.jpg

Svetsade dit en klack under fotpinnarna så de blir bättre vinkel att köra i så man slipper stå kobent...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/44.jpg

Lite temporär färg så de inte rostar så mycket vid kommande provkörning

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/45.jpg

2

Snygga jobb ICQ/ag gillar dina beskrivningar..!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det blir bra som vanligt ser jag.  ICQ/ab

4

Hoppas du sparar original fotpinnarna ifall den ska bli strikt original sedan, eller?

Vilken maskin! Ser snyggt ut!!  ICQ/ab

5

kanske skulle vart liiite mindre taggar? ser ut att kunna göra ont?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

6

Tror inte han tänker köra barfota ICQ/ad gillar lösningarna i vilket fall,bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

pompejus skrev:

Tror inte han tänker köra barfota ICQ/ad gillar lösningarna i vilket fall,bra jobbat! ICQ/ab

självklart inte men om man ramlar o slår i nå lår el smalben.
de ser ju ut sådär på en cross men inte riktigt så djupa/stora taggar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

8

Livet e farligt att leva ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Tja,man kan faktiskt dö av det! Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10

michaelth skrev:

Snygga jobb ICQ/ag gillar dina beskrivningar..!

Tackar. Nåt ska man ju skriva, tråkigt om det bara är en massa bilder..  ICQ/ab

Ärlige Harry skrev:

Det blir bra som vanligt ser jag.  ICQ/ab

Det vet du....  ICQ/ae

Inches skrev:

Hoppas du sparar original fotpinnarna ifall den ska bli strikt original sedan, eller?

Vilken maskin! Ser snyggt ut!!  ICQ/ab

Ingen fara, fotpinnarna sparas då jag inte slänger nåt i onödan.....  ICQ/ad  ICQ/an
Ja visst är den cool  ICQ/af  du skulle höra ljudet...

ozeo skrev:

kanske skulle vart liiite mindre taggar? ser ut att kunna göra ont?

Jämfört med en orginal KTM fotpinne så är det lika stora taggar, dessa är bara vassare.
Dessvärre är dom bara vassa en stund då de nöts ganska fort, på min KTM får jag vässa dom då och då....  ICQ/af

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/47.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/48.jpg

pompejus skrev:

Tror inte han tänker köra barfota ICQ/ad gillar lösningarna i vilket fall,bra jobbat! ICQ/ab

Default/lol  Tackar

ozeo skrev:
pompejus skrev:

Tror inte han tänker köra barfota ICQ/ad gillar lösningarna i vilket fall,bra jobbat! ICQ/ab

självklart inte men om man ramlar o slår i nå lår el smalben.
de ser ju ut sådär på en cross men inte riktigt så djupa/stora taggar.

Har man bara skydd på sig så, sen är det alltid bäst att ge fan i å ramla  ICQ/ab  ICQ/ad

pompejus skrev:

Tja,man kan faktiskt dö av det! Default/hmm

ICQ/ab

11

kanske va för att de va så stor bild såg sjukt taggiga ut. såg nice ut när du jämförde.  ICQ/ag

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

12

Kul att se dina bilder.  På 70-talet hade jag en Bultaco 250 Crossmaskin, och "var tvungen att" köpa en -66:a VW-buss för att forsla den till crossbanan  ICQ/ad

13

Du är välkommen ut till Västra Husby Mettis. Vi har väl fyra Bultaco där nu.

[

14

mettis skrev:

Kul att se dina bilder.  På 70-talet hade jag en Bultaco 250 Crossmaskin, och "var tvungen att" köpa en -66:a VW-buss för att forsla den till crossbanan  ICQ/ad

Jäklar otur, "tvungen" att köpa en buss att frakta den i  Default/lol Bild på lassad buss, nåt du har?

Nu är nya packboxarna på plats, ny och fin olja i gaffeln och framhjulet är riktat. Det var jäkligt skevt å "slog" ca 5mm.
Så nu är det bara att ta en ny provtur för att se hur den går...

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/DSCN9659.jpg

15

En kompis här i stan renoverar gamla huskies, kanske kan ge lite inspiration
http://www.swedishfireballs.blogspot.se/?m=1

Ät gul snö, det kan vara öl.

16

lowang skrev:

En kompis här i stan renoverar gamla huskies, kanske kan ge lite inspiration
http://www.swedishfireballs.blogspot.se/?m=1

Jäklar vilket fint jobb han gör! Törs han köra med dom på bana/skog??

17

var riktigt roligt och läsa denna tråd och även bilderna! Och lösningarna är ju fantastiska!
Ser framemot slutfinishen ICQ/ag

18

Det är ju det.... Än så länge står alla gamla i garaget, han kör bara med nya Husqvarna i skogen. ICQ/ab
Själv hade jag nog gjort något mitt emellan, renoverat lagom så att man ändå vågar köra.

Kämpa på!

De är så sjukt coola!
Visade din blogg för kompisen igår, han såg direkt att det var just en 360 -68:a.  ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

19

Erik(lowangs kompis) är skadad....
Han renoverar allt i minsta detalj, renoverar motorer, fyller tom NOS gaffelolja i framgafflen ICQ/ab
Men han startar inte dom, inte ens en provstart.
Han sa så här en gång :
Jag vet att den startar, så jag behöver inte prova. Startar jag så kommer den bara läcks olja och söla ner ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20

lowang skrev:

Det är ju det.... Än så länge står alla gamla i garaget, han kör bara med nya Husqvarna i skogen. ICQ/ab
Själv hade jag nog gjort något mitt emellan, renoverat lagom så att man ändå vågar köra.

Kämpa på!

De är så sjukt coola!
Visade din blogg för kompisen igår, han såg direkt att det var just en 360 -68:a.  ICQ/ab


Vore jäkligt skoj att renovera till nyskick, men jag tänker som dig då jag vill våga använda den när man känner för det. Har en KTM att köra med på allvar...

lasslo skrev:

Erik(lowangs kompis) är skadad....
Han renoverar allt i minsta detalj, renoverar motorer, fyller tom NOS gaffelolja i framgafflen ICQ/ab
Men han startar inte dom, inte ens en provstart.
Han sa så här en gång :
Jag vet att den startar, så jag behöver inte prova. Startar jag så kommer den bara läcks olja och söla ner ICQ/ab

Default/lol  ICQ/af  Default/lol

21

Händer inte så mycket här, har iallafall byggt en hasplåt utav aluminium så man slipper slå sönder kopplingsarmen som går mitt under motorn....

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/DSCN9762.jpg

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/Husqvarna%20360/DSCN9760.jpg

22

Ligger lite efter med postningen, nåra hack tebaks var det muppigt med lång avknaspipa...

Det tyckte inte Mannerstedt på 30 talet: http://1.bp.blogspot.com/_f4cCJvBFiM4/T … aRacer.jpg

Så, en HVA skall väl ha en lång pipa för att vara omuppig?

Bilden från http://cyclegladiator.blogspot.se/

S

23

Hehehe
Skillnad på HVA och HVA, den passade med lång pipa..  ICQ/af

24

Stångebroslaget 2013?

Om du kör så kanske vi kan trumma ihop nåra lokala VWHD sjuklingar för att hejja på!

S

25

Jepp, det var tanken, trevligt med supporters  ICQ/ag
Köra Husqvarnan på fredagen och KTM på lördagen, fullt upp den helgen  ICQ/af

Bör snart börja på med att renovera den så ja hinner lära mig köra på den, är inte direkt van med att ha bromsen på vänster sida och växelspaken på höger sida. Vill inte ta fel i stridens hetta  Default/hmm

Största bekymret nu är dock att jag inte får nån gnista, har inte fått igång hojen sen jag provkörde den i höstas.
Har testat med olika stift men samma resultat...
Hur kan man mäta upp tändspolen så man vet om den funkar? Har summrat mellan den svarta kabeln på bilden och tändhatten/kabeln och där är det iaf ingen signal, men det kanske det inte ska vara heller ???  Default/hmm  Default/hmm

Post's attachments

IMG_3264.JPG, 587.31 kb, 1296 x 968
IMG_3264.JPG 587.31 kb, 486 downloads since 2013-02-20