151

riseabove skrev:

det här med att insprut är bättre än förgasare är ju bara bullshit om man vill ha en vettig installation snabbt, men ur ren prestanda synpunkt kan ju inte ett par förgasare överhuvudtaget tävla med ett modernt insprutningsystem fullt med givare på allt möjligt och omöjligt , att ligga precis på gränsen till härdsmälta är ju SÅ mycket enklare då.....

Möjligen på turbomotorer. Som Johannes (JPM) uttryckde det, det är sällan bränslet som är begränsningen utan det är mängden luft (läs syre) som ska hjälpa till att förbränna bränslet som är begränsningen och än så länge har jag inte sett något insprut som styr luften.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

152 Senaste redigerad av Nobbe (2012-08-24 08:20:26)

Svwerker skrev:
riseabove skrev:

det här med att insprut är bättre än förgasare är ju bara bullshit om man vill ha en vettig installation snabbt, men ur ren prestanda synpunkt kan ju inte ett par förgasare överhuvudtaget tävla med ett modernt insprutningsystem fullt med givare på allt möjligt och omöjligt , att ligga precis på gränsen till härdsmälta är ju SÅ mycket enklare då.....

Möjligen på turbomotorer. Som Johannes (JPM) uttryckde det, det är sällan bränslet som är begränsningen utan det är mängden luft (läs syre) som ska hjälpa till att förbränna bränslet som är begränsningen och än så länge har jag inte sett något insprut som styr luften.  ICQ/ab

Jo precis ! men för att förgasare ska fungera behövs en tryck differens som uppkommer genom halsringar osv.... och de begränsar luftflödet...
de behövs inte i ett insprutnings system. Se på tex JPM rullspjällhus, de finns inget i dem som ligger i vägen och begränsar luften.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

153

Ja men då är det spjällhuset och inte insprutningen som ger effekt och det gör den bara om halsringen är begränsningen. ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

154

Man kan titta på en tjockTV oxå men en plattTV känns mer tidsenlig  ICQ/ad
Om förgasare är lika bra som insprutning så varför har ingen upplyst biltillverkarna om det  ICQ/ab

Det är skönt att man får välja själv vad man vill ha  ICQ/ag

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

155 Senaste redigerad av Svwerker (2012-08-24 12:30:31)

Kanske för att dagens miljökrav gör att det inte finns så många alternativ.  ICQ/ab
Det finns många fördelar med insprutning men mer effekt ger det inte.

En tjock-TV har fortfarande bättre bild än en platt men modern är den inte. ICQ/ad

Ali G

156

Det kan ge en högre medeleffekt än en förgasare och det är inte att förakta  ICQ/ab

Oavsett så är det här ett bygge som jag ser fram mot att se slutfört och provkört  ICQ/ab

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

157

Svwerker skrev:

Ja men då är det spjällhuset och inte insprutningen som ger effekt och det gör den bara om halsringen är begränsningen. ICQ/ab

ursäkta trådkapningen ICQ/ad

håller som inte med... att det på en sugmotor e samma effekt som om man kör insprutning....

Det är alltid mer grejer än halsringar som sitter i vägen på en förgasare ( rör, axlar venturis, halsringar ) som helt enkelt måste sitta där för att den ska fungera.
jämfört man med ett rullspjällhus som i princip är 100% öppet utan nånting i vägen som begränsar luftflödet ICQ/ad

och insprutningen klarar sig då utan de molijoxerna som förgasare måste ha som sitter i vägen för luftflödet = mer luft som kan passera i insprutnings system -> mer effekt

en lite kul film  på hur det kan se ut på en f1 ICQ/ad

http://www.youtube.com/watch?v=YLJ0iMEmOv8

158

Nobbe skrev:
Svwerker skrev:

ursäkta trådkapningen ICQ/ad

håller som inte med... att det på en sugmotor e samma effekt som om man kör insprutning....

Det är alltid mer grejer än halsringar som sitter i vägen på en förgasare ( rör, axlar venturis, halsringar ) som helt enkelt måste sitta där för att den ska fungera.
jämfört man med ett rullspjällhus som i princip är 100% öppet utan nånting i vägen som begränsar luftflödet ICQ/ad

och insprutningen klarar sig då utan de molijoxerna som förgasare måste ha som sitter i vägen för luftflödet = mer luft som kan passera i insprutnings system -> mer effekt

en lite kul film  på hur det kan se ut på en f1 ICQ/ad

http://www.youtube.com/watch?v=YLJ0iMEmOv8

Frän film! Där ser man tydligt standoff-molnet med soppa som uppträder över tratten vid högre varv.

Om förgasaren med molijoxerna är begränsningen så ger det mer effekt med ett spjällhus men inte annars. Vill inte motorn ha mer luft spelar det ju ingen roll hur stor och fritt hål du har, det blir liksom inte mer luft in så länge du inte överladdar. Sen kan man naturligtvis vinna i körbarhet/medeleffekt och det är ju en fördel.

Ali G

159

Intressant diskussion som kanske förtjänar en egen tråd  ICQ/ab
BTW toppeffekt är ointressant  ICQ/ad  det är medeleffekten som räknas och används i bla "pissa längst tävlingar" som dragracing
toppeffekt är bara kung i dynotävlingar  ICQ/ad

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

160

håller med om att de behövs en egen tråd. jag är fullständigt övertygad om fördelarna med ett väl inmappat insprutningsystem gentemot fördelare/förgasare är såpass MASSIVA det egentligen inte ens är någon tävlan.... om vi pratar  om någonting annat än köra fort 402 meter på full gas.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

161

Tror nog att Fricke'n mera gör detta för att , som hobby, att köra Megaskirt med egen mappning.....(liksom jag framöver).
Teoretiskt är det ju lättare att själv fixa brister i systemet med sin lap-top istället for att köra rullande landsväg och köpa förgasarmunstycken osv...(?)
Men jag håller med en del inlägg; skall det vara billigare än (stora) förgasare så är det enkelspjäll (och turbo) som ger mest för slanten.

162

Det är väl inget motsatsförhållande i att få ut så mycket som möjligt av sin kombination och att ha det som hobby.  ICQ/an
Finns det någon här som inte har det som hobby?

Sen undrar jag hur en rullande landsväg kan ersättas av en laptop? Hur menar du där Mettis?

Ali G

163

Svwerker skrev:

Sen undrar jag hur en rullande landsväg kan ersättas av en laptop?

Med bredbandslambda och autotune i sprutet så kommer man långt utan rullande landsväg  ICQ/ab

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

164

Patte skrev:
Svwerker skrev:

Sen undrar jag hur en rullande landsväg kan ersättas av en laptop?

Med bredbandslambda och autotune i sprutet så kommer man långt utan rullande landsväg  ICQ/ab

Exaktomento..... ICQ/ab

Just hobbyn att optimera o hitta vägar är ju målet..... singelspjäll och turbo ger ju oavkortat mest smäll för pengarna . det är ju bevisat gång efter gång ICQ/ab Själv lider jag ju av att jag har så högt grundkomp så jag måste lösa en duktig kompsänkning innan turbon ens är att tänka på.

men allt annat är ju förberett så klart ICQ/ab

165

Svwerker skrev:

Det är väl inget motsatsförhållande i att få ut så mycket som möjligt av sin kombination och att ha det som hobby.  ICQ/an
Sen undrar jag hur en rullande landsväg kan ersättas av en laptop? Hur menar du där Mettis?

"Kan själv !".......;-)

166

mettis skrev:

"Kan själv !"....... ICQ/ad

Haha... Spot on!  ICQ/ag

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

167 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 22:03:49)

Inga stora framsteg, men den lilla axeln mellan TPS och spjällaxel är iaf klar

https://ej2xcq.db.files.1drv.com/y4m5uDkKUfuBwE1V8_VR-E92nKSxasatEjM1BrnJdA73N-xSiqfiBGuboDGimQECAoguaCwfwXR4gPFbf54PM4J7oD6AEBie0aI5_HlD1UavV22mkL7lARREf69Cy-efiHEbMfiO9wCPldMtNalVJ_N-x8-jq6FJU6mLhO7kloiqCDh7YQ-2vuWDAFzMA-0crjNpuHHDBxxF3ugr7C1BnldkQ?width=800&height=600&cropmode=none

M7 gänga mot spjällaxeln, nerslipad M8 till D-form mot TPS'en, och det passade utan något glapp

https://et2xcq.db.files.1drv.com/y4mnX9q9dD1_0YR5-HVvfcGBijqm0huBY1devw0SDuVRGokltnFGPWfu6J7CCPre7rsNPLrd8x0dYLl_uJBGFQcAoQBf6-3bfQKM0zzNzqK9k1oljQyfJCRlF0ClzTYUzPjOEme96JWlcCdBgL6Uf_iWITPEdRG4f0XltheAquhE0kePf-xTBNJ77ApDsTsPFtrakEg2Z_0EsxcKn70wYSXJg?width=800&height=600&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

168

klurigt gjort !! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

169 Senaste redigerad av Svwerker (2012-08-30 04:43:23)

mettis skrev:
Svwerker skrev:

"Kan själv !".......;-)

Bra att vi då vet att du inte kunnat själv då du bestyckat dina förgasare för då använder du varken rullande landsväg eller laptop.  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

Hur gör man för att få laptopen att mäta effekt, det som den rullande landsvägen mäter?

Ali G

170 Senaste redigerad av Nobbe (2012-08-30 11:06:48)

Man håller den på rätt lambda värde under hela varvregistret ? ICQ/ad
så får man ut rätt förbränning / mest effekt ! sen kanske man får svårt att mäta hur mkt hk resultatet blev, men det kanske inte är lika intressant.... som att man har rätt luft / soppa blandningsförhållande ....

171

Ja det förstår jag men det kan man göra med en bredbandslambda och förgasare oxå. Det jag inte förstod i Mettis resonemang var hur en laptop ersätter rullande landsväg. Sen förstod jag inte heller varför man inte ska få ut så mycket som möjligt av sin kombination för att det är en hobby.

Ali G

172

Svwerker skrev:

Ja det förstår jag men det kan man göra med en bredbandslambda och förgasare oxå. Det jag inte förstod i Mettis resonemang var hur en laptop ersätter rullande landsväg. Sen förstod jag inte heller varför man inte ska få ut så mycket som möjligt av sin kombination för att det är en hobby.

jag fattar ingenting själv ICQ/ab

nä som sagt. bredbandslambda är din vän oavsett om man har förgasare eller insprut.

sedan är det ju upp till personens kunnande att få motorn att gå bra eller mindre bra , att bara gå på lambda 1 är ju inte rätt väg alla gånger... eller tja... är väl nästan aldrig det ICQ/ab

173

Ska man ha ut effekt så är INTE lambda 1 rätt väg och det är det som gör att en förgasare trots att den anses som väldigt grov fungerar så bra. Vid maxeffekt är det inte lika känsligt att blandningen är exakt men vid Lambda 1 är det kritiskt nära spikningar mm.
Vidare är det oxå det som gör att en lambda inte alls är en förutsättning för att bestycka men det är ett bra hjälpmedel.

Ali G

174

Svwerker skrev:

Ska man ha ut effekt så är INTE lambda 1 rätt väg och det är det som gör att en förgasare trots att den anses som väldigt grov fungerar så bra. Vid maxeffekt är det inte lika känsligt att blandningen är exakt men vid Lambda 1 är det kritiskt nära spikningar mm.
Vidare är det oxå det som gör att en lambda inte alls är en förutsättning för att bestycka men det är ett bra hjälpmedel.

booom chackalack ICQ/ab

175

Svwerker skrev:
riseabove skrev:

Och om man behöver leana ut bränslet runt 3200varv för att sen feta på igen vid 3400 och sen leana ut igen vilka munstycken byter man då på fuggarna? Förgasare funkar ju fint, men är ju nästan alltid en kompromis i slutänden, för går bilen snålt nånstans i registret så blir man ju tvungen att byta till större munstycken och då kommer den gå fett i något annat läge..
För jag antar att du inte kan påstå att du kan få lika exakt blandning med 3 munstycken på en förgasare som du kan få med runt 50 individuella punkter i ett sprut?