Kan man byta från orginal till 1:25 vippor utan att byta stötstänger? tänker tex denna typ http://www.classicvw.se/vipparmar-med-u … ts_id/1850
Kan man byta från orginal till 1:25 vippor utan att byta stötstänger? tänker tex denna typ http://www.classicvw.se/vipparmar-med-u … ts_id/1850
Det borde du kunna göra,men du får kanske lägga brickor under vippställen...
är de värt pengarna?
vad kan man förvänta sig för skildnad på motorn?
Vågar man köra med orginal clips eller måste man byta till bultad brygga?
eller dessa kanske är mer prisvärda? http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … ubgroup=09
Vill inte grusa dina planer på något sätt, men skippa Empis 1:25 vippor, och satsa på bättre grejor, typ CB 1:25.
Fråga mig, köpte själv Empis till att börja med, men kunde inte chimsa in vipporna rätt utan fick bara stora spel helt random, för varje gång jag monterade dit bryggan. Även vid rätt ventilspel, slamrade vipporna och levde rövare.
Ledsnade och investerade i CB's vippor. Visst, dyrare men vilken skillnad i kvalitet och en fröjd att chimsa in. Plus att motorn nu går tyst.
Kanske bara jag som fått ett Empi måndagsexemplar.........
/ P
http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=92
PS. Om du byter så måste du ha rätt vippgeometri, men hjälp av chims under bryggan och korrekta längder på stötstängerna.
Ghia 1968
Frågan är om de är värt pengarna på en i stort sett standard 1600dp?
Frågan är ju, är det 1:25 vippor man bör satsa på i en i stort sett original 1600?
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Ja det kan man fråga sig.
Ett par dubbla förgasare ger mer så jag skulle lägga pengarna där, eller både och. 
Ali G
De blir till att spara pengarna till andra projekt.
läste väl tidigare nånstans på detta forum att utväxlade vippor var det som egentligen gav mest bang for the buck på en orginalspis ?
Ska man ha samma ventilspel som orginal med empis 1:25 vippställ? (http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … fb1258a5ec)
Med original stötisar: Ja.
Med chromollystötisar: Nej, det bör vara cirka .0015 tum, vilket är pyttelite... 
Men som sagt, lycka till med att ställa spelet med dom vipporna.
/ P
Ghia 1968
Kort sagt är det inte vipporna som avgör ventilspelet, det är stötstången.
Ali G
När vi är inne på det här med stötstänger, bör man sätta dit andra stötstänger och ev fjädrar också vid byte av vippor?
I mitt fall handlar det om cb 1,4 vippor på en 1600 enkelport med original kam 
Vad jag fattat de som så är 1:4 vippor för mycke utan att byta kam. 1:4 vippor gör dessutom att hävstångskraften ökar drastiskt på stötstången. därför ska man byta för att inte böja stötstängerna. jag har precis börjat gräva i denna djungel hur de funkar så ni får rätta mig om jag har fel.
Är det normalt att shimsa nånstans mellan 4-5mm under vippstället? (har lashcaps på)
Är det normalt att shimsa nånstans mellan 4-5mm under vippstället? (har lashcaps på)
Nej,det verkar vara för mycket!
konstigt. går ja under 4,5 mm så ligger ventilerna i tryck.
Då får du väl korta stötstängerna.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Har du något annat än VW's vippor måste du kolla geometrin.
Ali G
Kan de hända nåt om man kör med så mycke shims emellan? de tar inte i någonstans. vill gärna ha kvar orginal längd på stängerna och jag vill inte lägga pengarna på nya stötstänger just nu.
Det måste vara bättre att ha rätt längd än originallängd?
Det som händer är att du dels inte får ut fullt lyft dels en sned belastning på ventilen vilket ökar slitaget.
Ali G
Självklart. Men jag tänker inte jävlas med orginalstängerna för att få de att passa. jag kör hellre med orginalstället och sparar 1:25 vipporna till framtida bruk i så fall.
Självklart. Men jag tänker inte jävlas med orginalstängerna för att få de att passa. jag kör hellre med orginalstället och sparar 1:25 vipporna till framtida bruk i så fall.
Om du inte vill anpassa stötstängerna till den längd som dom ska ha så kan du heller inte använda växlade vippor..Om du pallar under vippstället så mycket som 4,5-5 mm så kommer inte vippstället att sitta fast i rätt läge.
har en uppsättning stötstänger du kan få av mig o leka med. du vet var jag finns 
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
