Eftersom att transportstyrelsens hemsida är sämst i världen så kollar jag här istället. I helgen ska jag hämta hem en buss. Jag får låna en mindre biltrailer (för B-kort) av en bekant. Dragbilen är en Audi A4 som har en tjänstevikt på 17xx kg. Ryker kortet om snuten stoppar mig?
1 2011-03-18 22:00:00 Senaste redigerad av anton_e (2011-03-18 22:01:50)
Vad är det för tjänstevikt på släpet och vad är max släpvagnsvikt på bilen?
Båda står i respektive regbevis alternativt på Transportstyrelsens sida.
1600 kg max släpvagnsvikt.. vetterackarn tjänstevikt på släpet
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1380
Med B-kort?
Hamra in släpets regnummer på transportstyrelsens sida.
Med morsans A4 (ej kombi) så var det 1490 kg
några enkla regler (rätta mig om jag har fel):
Med B körkort får du...
... dra ett släp vars maxvikt(oavsätt om det är tomt eller fullt, dvs släp + buss) är under bilens tjänstevikt
... dra ett släp där total ekipagevikt (bil + släp(maxvikt)) ej överstiger 3500kg
... dra ett släp där maxvikten är mindre än det som bilen får dra
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Överlass är dyrt...
Och olaglig körning dyrare......
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Om släpets tjänstevikt är högre än max släpvagnsvikt så räknas det som olovlig och då hänger lappen löst.
Överlass är att föredra.
Överlass-priset är typ 25:- / kg. Så med 700 kg i överlass, så blir det en nätt summa att lägga till dagsböterna du får för den olovliga körningen. Men då ska man ju åka fast också... 
Be en kompis med BE/CE-kort köra släpet... 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
I bilens regbevis finns en ruta som säger "Maximal släpvagnsvikt med B-körkort"
Släpvagnens totalvikt (tjänste + maxlast) får aldrig vara högre. Inte ens om släpet är olastat.
Är totalvikten lägre och du lastar mera är det överlast. Är totalvikten högre så har du olovlig körning även om lasten i övrigt är riktigt lastad på släpet.
Överlast av vagnen och dess böter baseras på %, 30% var 2008 3k till Fredrik och hans lakejer, 40% var 4k och beroende på omständigheter ev vidare till åkl.
Blev 38% överlast för mig om jag inte missminner mig, och följdaktligen 3k till Fredrik.
Är dock alltid bättre ur bötessynpunkt att ha rätt vagn till bilen och överlast istället för att åka med för tung vagn som innebär olovlig körning.
Men som sagt, man behöver ju inte åka fast...
Hade länsman tagit en varje gång man dragit olagligt hade man ju suttit livstid på kumla just nu. 
Släpets tjänstevikt är 320 kg och max totaltvikt b-körkort 1300... En folkabuss väger väl inte mer än 980 
Spelar väl ingen roll vad jag har för dragbil då... Överskrider ju släpets totaltvikt hur som helst..
Jo, jag håller också med om att det är bättre att åka med överlass.
Det är ju ganska svårt för polisen att väga ens lass. Det finns väl i princip bara vågar på ett par ställen efter E4:an norröver.
Jag har svårt att tro att polisen kan ge överlassböter godtyckligt, dvs att dom kan uppskatta antalet överlasskilon på vagnen.
Dessutom så tror jag en buss väger mindre än man tror. Min bay DH vägde 1280kg då jag åkte upp på en våg. Då satt vi två pers i den inkl två verktygslådor och div annat. Dessutom så hade den en typ4 motor, som väger bra mycket mer än en typ1 motor.
19 2011-03-19 12:30:51 Senaste redigerad av Johan W (2011-03-19 12:32:11)
jag har en av värdens bästa dragbilar den får dra 3700kg, men jag får dra 750kg
hadde en subaru pickup på ett jobb och den fick dra massor på b- kort
jag behöver nog inte säga villken som for som en vante framför släpet
det är en sjuk värd vi lever i
har för mig att det fans ett lagförslag om att det var vikten som man hadde lastat som gällde, så man skulle kunna dra tomma stora släp men det gick nog inte igenom 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
För mig körde dom reg.nr på bil, vagn och last, som i mitt fall var en bay högtak. hade skruvat av skyltarna för export men mr blå kollade upp det via registret. Till saken hör att det var västerbottens mest nitiska snut, som bla har satt dit en kollega.....
Det var som fan. Det är första gången som jag hör att någon åkt på det, utan att dom vägt lasten.
Jag undrar hur det skulle hålla i en rättegång. Man får hävda att den var utan motor, hade ingen inredning och hade plastrutor 
Jag har just köpt en Passat. Den får bara dra 1480kg. Det känns ju ganska värdelöst att det bara är 20kg till 1500, då dom flesta biltrailers brukar ligga på det.
Jag ringde bilprovningen och frågade hurvida jag kunde regga om den. Dvs att jag extrautrustat den med en massa delar som väger ca 20 kg tillsammans. Tex större fälgar och AC. Men det gick inte för sig.
Då Passaten som modell reggades i Sverige, så reggas alla passater in som fullviktsmodeller. Dvs, om jag har en snikmodell som pga mindre utrustning tex väger 100kg mindre, så hamnar jag ändå i den maxutrustade bilens tjänsteviktsklass. Fast har dom olika motorer, så hamnade dom också i olika klasser.
Ganska fult egentligen. Då får man ju betala en högre vägskatt om man har en snikbil, och att man väger bilen vid inreggning är ju därmed också bluff.
Nästa fråga, hur surrar ni bäst fast kärrorna på trailern?
eller hyr en lastbil med trailerfunktion. som får köras med B
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Nästa fråga, hur surrar ni bäst fast kärrorna på trailern?
Spänner fast enligt bilden, och kompletterar genom att lägga kilformade klossar framför/bakom hjulen...

, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
25 2011-03-20 07:43:34 Senaste redigerad av kee (2011-03-20 07:46:12)
Jag har dragit "strippade" folkabussar på 1500-släp efter en volvo 240, en laglig kombination. Men såpass instabil och vinglig att det har lyckosamt nog bara rört sig om kortare förflyttningar, mest på 50- och 70-väg. Sen har jag fraktat hem (bla) vraket från Vindeln på en tvåtonstrailer efter en syncro, en kombo som kräver E-kort. Ni kan ju gissa vilken kombo som funkade bäst. Just precis resan från Norrland gick som tåget, med den för min behörighet olagliga kobinationen. Då undrar jag hur man resonerar ur trafiksäkerhetssynpunkt, är det alltså säkrare för mig att dra maxlastad biltrailer efter en gammal Volvo, än en variant med stora marginaler bakom folkabussen eftersom jag inte har behörigheten? Och i sådana fall, varför? Som jag förstått det är det en del backmanövrar och en del regelverk man får lära sig på E-kortsutbildningen.
Och bilar som är reggade med en släpvagnsvikt precis under vanligt förekommande släpvagnars vikt, tex 980kg, eller 1420. Vad i hållfasthetsberäkningarna är det som inte tillåter för mig att dra en tusenkilos-, respektive 1500kg-släpvagn bakom?
Nästa gång jag ska dra hem ett objekt blir det med moppen, där finns inga släpvagnsvikter inskrivna!
Jaja, återigen; Svensk byråkrati i ett nötskal!