Den sista färden... Soundtrack; "The duelling banjo". I huvudrollen som den lite naive men allt igenom klurige skrotlämnaren ser vi Grenje, medan den trulige och smått enkelspårige banjospelaren spelas av... Tja, en lokal skrothandlare kan man väl kanske säga.
För så var det lite grann faktiskt. Först skulle jag inte få lämna den över huvud taget då "förbundet kommit med strikta linjer och regler för vad en skrotbil bör likna för att vi skall kunna få ta emot den". Det vill säga; Den BÖR vara komplett (och helst innehålla tunga tackor av både guld och platina kan jag väl tro) och igenkännbar till form och utseende. Att det sitter minst två ramnummer instansade kvar på kadavret verkar inte duga längre.
Mja... Jag synar det där med "förbundet" jag i alla fall. Tror mer det har med missunnsamhet och avundsjuka att göra i grunden om ni frågar mej. Varför skulle man annars neka ett halvt ton prima plåt utan minsta krav på vätsketömningar och batterier? Nä, många verkar tro att alla vi med gediget intresse för bilar idkar svartskrotar och handlar med bilar som värsta maffia. Och allt med ett gemensamt mål att sänka de auktoriserade. Visst, vi byter och säljer väl alla lite till "husbehov". En del säkert mer än andra. Men i allestädes välmening och för att främja hobbyn i första hand.
Nåja. Hur som helst. Jag började lirka och ställa frågor om allt från Gårdsstädningar av gamla dödsbon till skyldigheter, ansvar och mijötänk.
Jag försäkrade att allt väsentligt stod här på kärran och allt annat hade tagits i förvar sedan länge. Fronten lär han inte heller möta i nån rättssal då den nu mera lever ett stillsamt liv som trädgårdssmycke i Skäggos blomlåda. Alternativet var att göra en blomlåda av hela paketet och ställa ut det i skogen, å sen ringa Transportstyrelsen och förklara anledningen till detta fantastiska konstverk. För bilen skulle bort om han så tog den eller inte.
Så om det var insikten att myndigheter snart skulle höra av sig och envist vilja höra nån förklaring, eller om han helt enkelt bara tröttnade på mej vet jag inte. Men han böjde sig ändå till slut och lovade att göra ett undantag. Men bara för denna gång, och han gillade det INTE. För "förbundet" vet du... 
Ps. Förvisso syns det ganska dåligt, men sätt på läsglasögonen och notera "bilen" som syns liggande i gräset under bussens vänstra bakhjul. Föremål för dagens diskussion och alldeles full med Chassinummer. Sålunda fortfarande en BIL i min mening, määän faller visst inte auktoriserade metallåtervinnare i smaken. 
Post's attachments
DSC00054 (2) - Kopia.jpg 109.86 kb, 134 downloads since 2012-09-03

DSC00055 - Kopia.jpg 133.49 kb, 153 downloads since 2012-09-03
*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*
Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879