en lag för bil bes inom hela EU är på väg att gå igenom,vad har då de med oss att göra jo det innebär bland annat att nya bilar inte får ändras ursprungs protokol gäller,för oss med gammla bilar gäller bara 30års regeln bes vart annat år om bilen är helt orginal om chassi ,motor eller utseendet är ändrat gäller vanlig bes,ny bes gäller vid krock där delar i chassi m.m byts+vid ägar byte.om jag fattat byrokrat engelskan rätt får polis rätt att förelägga om nybes om bilen inte stämmer,det blir även straffbart att ändra på kilometer räknaren
Galenpannor!
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
blir mycket besiktning på buggysarna då 
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Allvarligt, detta är ju helt sjukt.
Hur går det med bilar 1950 och äldre som är besiktningsbefriade?
gå in på eurodragster, 23rd aug, frost`s EU Warning, clicka på länk så kommer du till dokumenten
Finns det någon källa där man kan läsa?
http://ec.europa.eu/transport/doc/roadw … %29380.pdf
Sidan 13 börjar hemskheterna.
Finns det någon som kan/orkar översätta texten i sin helhet?
Här är den på svenska: http://eur-lex.europa.eu/staging/LexUri … FIN:SV:PDF
9 2012-08-23 21:26:45 Senaste redigerad av johan_l (2012-08-23 21:34:24)
Jag brukar inte gilla nya regler, men efter skummat denna blev jag inte så upprörd...
1) helbilsgodkännande har funnits länge, du får tex inte sätta andra däck än som bilen är godkänd för, än mindre ändra annat tekniskt på bilen... Så "vardagsbilen" är som den är...
2) syftet verkar inte vara att "klämma åt" oss veteranbilsåkare, 2 årsregeln är klart vettig på bilar som körs "lagom mycket". Besiktningsfriheten för äldre fordon än 1950 är förståss för dem med sådant fordon inte fel, men helt logisk är den inte, många 40-talsbilar är ganska "potenta" och regeln har nog (gissar jag) kommit till för att man antar att alla ägare till sådana bilar är perfektionister som underhåller bilarna minutiöst utan att trimma eller fixa med dem.
3) Med tanke på alla utländska lastbilar av äldre modell som åker runt på våra vägar med kassa bromsar och trötta förare så tycker jag det är bra att högre krav ställs på dessa.
Personligen tycker jag det är full rimligt att endast ägare av "äkta" veteranfordon får åtnjuta total besiktningsfrihet (om ens dem) - att om fordon byter ägare eller av polis befinns vara modifierade eller ej trafiksäkra att de då kallas in på en extra besiktning. Rimligt kunde väl vara att ha en besiktning vart 10e år eller liknande.
Det man kan hoppas på är som sagt att veteranbilar får lite lättnader, då pga att endel har många bilar som sköts bra och körs lite. Och hoppas på att reglerna för att få ändra (och få ändringen inskriven i papprena) inte krånglas till.
De som utnyttjar 1950 regeln för att utan att få inskrivet tex större motor tror jag förstör för övriga att få ha kvar regeln. Personligen kan jag väl tycka att har man fått det inskrivet i pappren så kan samma regel om besiktningsfrihet gälla...
Glöm inte att för inte såååååå länge sen (även om det var före min tid) så fick man INTE bygga egna fordon med mindre än för privatpersoner helt orimliga insatser.
Mitt tips, gå med i MHRF eller klubb som är med i dem, tex VWHK. De verkar ofta brinna för att "bra" regler bevaras. Och myndigheterna verkar lyssna på dem.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)