Projektet, Från skogskoja till lyxig kung
Nu kommer jag börja med ett nytt, snabb projekt, som innebär att få en skogskoja på vägen igen, och då snackar vi inte en gamma fuktig norrlandsvagnen från 1986, nää då pratar vi en av få kvarvarande svenska lyxbussar från 68!
Denna är mig veterligen enda som är blå/vit i sverige, och typ en av kanske på sin höjd tio kvarvarande 68lyxar i landet.
Jag spårade upp ägaren till denna skapelse som visade sig bo och jobba i Norge som sällan, mycket sällan var i Sverige.
Turligt nog kom jag i kontakt med honom, och frågade om bussen.
-Den är rostig och dålig och har taskig lack, ingen motor eller växellåda finns heller. Svaret som kom ur hans mun var väl inte jätte positivt.
Är färgen original frågade jag.
-Vet inte, den är blå med vitt tak. Dock sitter chromelisterna kvar och även dedär alu stängerna i bakrutan.
En rysning gick genom mig. Vitt tak säger du…. Vit från midjelist och upp??
-Nää bara taket.
YES!!! Vitt tak och chromelister! ÄKTA LYX!!! Väldigt många baybussar blev omlackade under 70 och 80talet (än idag) i två färgs lack, men där man lagt brytningen i midjelist. Detta är ej original, så såg bussarna aldrig ut från fabrik under 60talet.
Han klargjorde dock att bilen inte kunde avyttras, ty en yngre släkting “hade redan fått bussarna”.
Okej svarade jag, och klargjorde att den andra bussen inte var intressant för mig, utan att jag gärna köpte den blå, men lämnade den svarta åt ynglingen.
Jag klurade under ett halvår, och insåg att jag måste få ägaren att inse att denna inte ska bli PARTYBUSS, utan behöver få ett bättre liv.
Jag fick tag i mamman till ägaren, och lät hälsa att jag fortfarande var sugen.
Senare återkomm de och sa att jag kunde få kolla på “skrotet”.
Jag blev anmodad av en kompis att åka till Ramsele på fordonsträff, och i samband med detta åkte jag och kikade på bussen, som fanns i området.
Att åka till Ramsele på en dagträff kändes inte jätte naturligt, ty det äro 40mil enkel väg dit…
Men, nu hade jag ju denna buss att kolla på också, så valet kändes enklare.
Efter en koll på bussen, som stod i högt gräs i anslutning till skogen bakom lagårn så kände jag att detta var rätt för mig! Jag hade inte kunnat krypa under för att se ramen över huvudtaget, jag visste att alla lyktor utvändigt saknades, så även stötfångare, motor, låda och all inredning bak.
Mamman hade fått ta över säljuppdraget, och vi kom överens.

Jag skulle återkomma måndag v 30 när sonen skulle vara i Sverige och hämta den. Problemet var bara att han inte kom till Sverige förrän onsdag. Jag var på väg neråt onsdag, med bubblan på släp, men beslöt att åka via ramsele på väg till Rättvik för att avsluta affären och få fram bussen ur skogen.
En snäll granne med traktor fanns till hjälp, och på logen fanns stötisar och all inredning bak. KATJING. Tyvärr blev det inte något kort när vi drog med traktorn, jag hade fullt upp med att bromsa och styra.

När jag fått löfte om att kunna ställa den hos traktor grannen, kontrade jag med att hämtningen blir helgen v 33. Nu i lördags var helgen v33. V33 var bästa veckan i sommar, så inte känndes det så inspirerande att åka iväg, men ett löfte var tvunget att hållas!

Han bistod även med unit, för att kunna hålla allt kvar i bussen under vägen hem.
Jag åkte 21.45 på lördag kväll, och hade 40 mil hem…….
URK för den hemresan. Jag hade inte full koll på vägen eller bilen, men, efter tre timmar välbehövlig sömn i lycksele, tvärsöver framsätena i caddyn åkte jag hem, landade 05.00 på söndag morgon.
Måndag kväll (igår) började jag rota i vad som behövs göras, och rensa ur bussen på alla delar och skit. Tvättade även halva bussen med högtryckstvätten, och, visst blev det mera lyxbuss-känsla än skogskoja!

Golvet under skiten är frächt, för att vara 45år och ha tillbringat typ de siista tio åren i skogen

Gjorde en mockup med all inredning på plats
Mockade dit sidodörren som varit lös lika länge.
Taket efter behandling av högtryck med vatten
Tanken är att göra ett ryck innan Das Auto Show om två veckor, och göra bussen 50/50 (50% fyndskick och 50% pärla)

Ni som följer min blogg kommer säkerligen tycka att detta är en upprepning, men det kommer bli fler och mäktigare uppdateringar på bloggen. Redan nu är det ännu flera klickbara bilder där.
Imorron blir nästa ryck på bussen!
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

Grattis 
Ljuga för en vän! nästan värre än att ljuga för frun...