1 Senaste redigerad av 50 split (2014-01-05 12:01:06)

Projektet, Från skogskoja till lyxig kung

Nu kommer jag börja med ett nytt, snabb projekt, som innebär att få en skogskoja på vägen igen, och då snackar vi inte en gamma fuktig norrlandsvagnen från 1986, nää då pratar vi en av få kvarvarande svenska lyxbussar från 68!

Denna är mig veterligen enda som är blå/vit i sverige, och typ en av kanske på sin höjd tio kvarvarande 68lyxar i landet.

Jag spårade upp ägaren till denna skapelse som visade sig bo och jobba i Norge som sällan, mycket sällan var i Sverige.

Turligt nog kom jag i kontakt med honom, och frågade om bussen.

-Den är rostig och dålig och har taskig lack, ingen motor eller växellåda finns heller.  Svaret som kom ur hans mun var väl inte jätte positivt.

Är färgen original frågade jag.

-Vet inte, den är blå med vitt tak. Dock sitter chromelisterna kvar och även dedär alu stängerna i bakrutan.

En rysning gick genom mig. Vitt tak säger du…. Vit från midjelist och upp??

-Nää bara taket.

YES!!! Vitt tak och chromelister! ÄKTA LYX!!! Väldigt många baybussar blev omlackade under 70 och 80talet (än idag) i två färgs lack, men där man lagt brytningen i midjelist. Detta är ej original, så såg bussarna aldrig ut från fabrik under 60talet.

Han klargjorde dock att bilen inte kunde avyttras, ty en yngre släkting “hade redan fått bussarna”.

Okej svarade jag, och klargjorde att den andra bussen inte var intressant för mig, utan att jag gärna köpte den blå, men lämnade den svarta åt ynglingen.

Jag klurade under ett halvår, och insåg att jag måste få ägaren att inse att denna inte ska bli PARTYBUSS, utan behöver få ett bättre liv.

Jag fick tag i mamman till ägaren, och lät hälsa att jag fortfarande var sugen.

Senare återkomm de och sa att jag kunde få kolla på “skrotet”.

Jag blev anmodad av en kompis att åka till Ramsele på fordonsträff, och i samband med detta åkte jag och kikade på bussen, som fanns i området.

Att åka till Ramsele på en dagträff kändes inte jätte naturligt, ty det äro 40mil enkel väg dit…

Men, nu hade jag ju denna buss att kolla på också, så valet kändes enklare.

Efter en koll på bussen, som stod i högt gräs i anslutning till  skogen bakom lagårn så  kände jag att detta var rätt för mig! Jag hade inte kunnat krypa under för att se ramen över huvudtaget, jag visste att alla lyktor utvändigt saknades, så även stötfångare, motor, låda och all inredning bak.

Mamman hade fått ta över säljuppdraget, och vi kom överens.

http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0490.jpg

http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0488.jpg



Jag skulle återkomma måndag v 30 när sonen skulle vara i Sverige och hämta den. Problemet var bara att han inte kom till Sverige förrän onsdag. Jag var på väg neråt onsdag, med bubblan på släp, men beslöt att åka via ramsele på väg till Rättvik för att avsluta affären och få fram bussen ur skogen.



En snäll granne med traktor fanns till hjälp, och på logen fanns stötisar och all inredning bak. KATJING. Tyvärr blev det inte något kort när vi drog med traktorn, jag hade fullt upp med att bromsa och styra.


http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0033_resized1.jpg

När jag fått löfte om att kunna ställa den hos traktor grannen, kontrade jag med att hämtningen blir helgen v 33. Nu i lördags var helgen v33. V33 var bästa veckan i sommar, så inte känndes det så inspirerande att åka iväg, men ett löfte var tvunget att hållas!

http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0130_resized2.jpg

Han bistod även med unit, för att kunna hålla allt kvar i bussen under vägen hem.

Jag åkte 21.45 på lördag kväll, och hade 40 mil hem…….

URK för den hemresan. Jag hade inte full koll på vägen eller bilen, men, efter tre timmar välbehövlig sömn i lycksele, tvärsöver framsätena i caddyn åkte jag hem, landade 05.00 på söndag morgon.

Måndag kväll (igår) började jag rota i vad som behövs göras, och rensa ur bussen på alla delar och skit. Tvättade även halva bussen med högtryckstvätten, och, visst blev det mera lyxbuss-känsla än skogskoja!

http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0001_resized.jpg

http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0028_resized.jpg

Golvet under skiten är frächt, för att vara 45år och ha tillbringat typ de siista tio åren i skogen

http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0060_resized.jpg


http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0041_resized1.jpg

Gjorde en mockup med all inredning på plats
http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0069_resized2.jpg

Mockade dit sidodörren som varit lös lika länge.
http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0080_resized.jpg

Taket efter behandling av högtryck med vatten
http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0085_resized.jpg

Tanken är att göra ett ryck innan Das Auto Show om två veckor, och göra bussen 50/50 (50% fyndskick och 50% pärla)

http://50split.files.wordpress.com/2012/08/dsc_0092_resized.jpg
Ni som följer min blogg kommer säkerligen tycka att detta är en upprepning, men det kommer bli fler och mäktigare uppdateringar på bloggen. Redan nu är det ännu flera klickbara bilder där.

Imorron blir nästa ryck på bussen!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

2

Då förstår jag. Hörde talas om en sk"lodis" som sov i en caddy med ett lik på släp. ICQ/ad
Grattis Danne.
Äntligen man kanske får se dig i en bay igen.

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

3

Denna Bay såg ju riktigt trevlig ut! Den där fixar du snabbt! ICQ/ag

Kan inte mycket...

4

Vilket bra objekt  ICQ/ae Grattis ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Fan vad sjysst Danne! Alla mumsiga lyxdetaljer kvar också?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

6

Oj oj va bra denna kan/ska bli  ICQ/ab

7

Gött, då får man kika lite närmare i slutet av denna månad då ICQ/ab

Såg ju ut att vara ett kalasobjekt.

//Bärj

8

Tjusig buss Danne! Grattis och lycka till!

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

9

Tackar boys! Det som saknades var motor/låda, dörrsidan på skjutdörren, höger hörn lyxlist, plåten över bakre gångjärnet (med list) och lyxlisterna på stötisarna (både fram och bak) saknar ett solskydd och backljusglas, bakljusglas, ett blinkersglas. Plast kåpan över reservhjulet, och hjulet i sig självt, även gummi mattor bak, både på golvet och i lastutrymmet ovan motorn.

För utom dessa saker var bussen helt komplett. Den har nog gått i nord östra Jämtland hela sitt liv (skulle jag tro) och jag gillar verkligen att den är komplett i bak och aldrig varit en camper!
Mera uppdates kommer här, och äldre finns på bloggen.

Letar en sen splitbuss framvagn till detta projekt, nu när jag på äldre dagar blitt höjdrädd....    ICQ/ag

Får se hur det blir med motor, har ju suktat efter en "oldschool new speed"  (1600cc med gamla solex 40 pii och höga insug och gammalt 70tals ormbo)
Delar finns på hyllan, så.... Den som lever får se hur det blir.
Första läget är träffen om en och en halv vecka! Väl mött där Bärj!!

Kommer ha öppet hus i mitt garage på fredag afton / kväll, för de långväga som vill kolla in garret!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

10

Kör originalhöjd! ICQ/ad

11

Grattis till bra buss!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12

Kul fynd Danne, jag har ev. en komplett splitframvagn på gång.

[

13

Aha, det var så du tänkte.... 

Att äntligen visa din schizofrena sida genom att blankrenovera ena sidan = du är en Backslicker med rosa skjorta och äter glassbomb på Haricots Verts ( Haa-ri-kå-värst) med Micke Renberg i hemlighet och att ha den andra sidan mossig = du är som vi får se dej på vw träffar med trätofflor,fulöl, alltid keps äldre än ´75 och mer eller mindre smaklösa byxor !

Det blir bra det !! ICQ/ag

You´ll never know...

14

Trevlig trevligt!! genast fick jag nya färg tankar till min buss.. vitt tak.. duvblå.. hmm e ju trevligt..
ser fram mot nästa 50%iga update. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Gratulerar!

Buy the ticket, take the ride... - HST

16

Lars Stenberg skrev:En snäll granne med traktor fanns till hjälp, och på logen fanns stötisar och all inredning bak. KATJING. Tyvärr blev det inte något kort när vi drog med traktorn, jag hade fullt upp med att bromsa och styra.

Det är ju som den där sommar hitten: Bromsa styra,bromsa styra !Spelar ingen roll om du blir yr eller om du spyr , bara bromsa.....
Och jag som fick i uppdrag att mörka för Helsing auf.Talllaseeen. o så går du ut med bilder...
Jag känner mig smutsig  Default/hmm  Ljuga för en vän! nästan värre än att ljuga för frun... ICQ/ag

17

Jag känner mig smutsig 




Du ÄR smutsig. Men trösta dig med att ingen är  perfekt ICQ/ad

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

18

Du, Kuus och Martin måste ha umgåtts för mycket under Classic Car Week. Du ska helt plötsligt sänka och Martin som skulle åka trimmat och sänkt med sin -52 soltakare funderar på att köra strikt original  ICQ/ab

Jag är avundsjuk på ditt fynd  ICQ/ad

19

Demian skrev:

Du, Kuus och Martin måste ha umgåtts för mycket under Classic Car Week. Du ska helt plötsligt sänka och Martin som skulle åka trimmat och sänkt med sin -52 soltakare funderar på att köra strikt original  ICQ/ab

Jag är avundsjuk på ditt fynd  ICQ/ad

Default/lol  Default/lol

20

Grattis,även om jag inte kan se bilderna på jobbet..(jävla stazifasoner),skall kolla när jag kommer hem,men det låter ju helrätt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

21

Schysst buss Danne! Ytterligare en 68:a till vägarna...

Alte Liebe rostet nicht!

22

Intressant att en 68:a har samma räcke på baksoffans ryggstöd som en splittbuss.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

23

Tack för alla grymma å peppande kommentarer. Kvällen har gått i inredningsputsandets tecken... Jag min senila unga man glömde kameran hemma ICQ/ad  så bilder blir det inte ikväll.
Imorgon blir en lång arbetsda, men jag ska på afton försöka sätta en expert i puts å polish i jobb. Blank sa Bill, blank sa Bull!

Försökte få fason på framsätet, men... Dagens olika medel hjälpte lite väl bra, så jag ska prova mig fram med andra istället...

Hp, det är ju bara lyx bay som har dom, dock alla tom 73-4 nåt. Även i bakrutan är ju lika.
Har spanat på den tilltänkta motorn idag, men... Nja... Vi får se.
Efter invändiga putsen har jag fått alvarliga nysattacker...  ICQ/ac

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

24

Kuus skrev:
Demian skrev:

Du, Kuus och Martin måste ha umgåtts för mycket under Classic Car Week. Du ska helt plötsligt sänka och Martin som skulle åka trimmat och sänkt med sin -52 soltakare funderar på att köra strikt original  ICQ/ab

Jag är avundsjuk på ditt fynd  ICQ/ad

Default/lol  Default/lol

Hahha ja du vi får se hur det blir.
Bra jobbat av dig Danne

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

25

Och när du är färdig , då blir det leverans till Småland!  ICQ/ag

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967