Visst är det underbart att 30-40-50 år gamla grejjor funkar. De kunde sina saker de tyska konstruktörerna. Moderna bilar är förvisso mer driftsäkra i korta perspektivet, men ställ dem på en loge i 25 år och allt har nog ärjat ihop...
Bytte olja i en låda för ett tag sen, det som kom ut såg ut som chokladsås. Det är ännu konstigare att lådorna funkar med 35 år gammal olja i... 
Kontentan kan väl vara, se till att spak är rättjusterad, länkaget ok, motorfästena inte som svampar, oljan fräsch. Om växlarna nu hoppar ur är lådan sannolikt slut och kräver renovering. Lika är väl med synkringarna, har man rätt olja och allt annat rätt och ändå skrapar i växlarna så ÄR synkarna slut... eller kopplingen ligger på kanske...
När man ändå är på det kan man ju se till att ha rätt böj på kopplingshöljet så slipper man "huggen"...
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)