1

Jag har ett litet problem med att treans växel hoppar ur sitt läge när jag släpper på gasen. Det är oftast inga problem att köra på trean men gasar jag upp och sen släpper efter så hoppar den ur.
Någon som har något tips på vad man kan göra

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

Jag har för mig att "lowang" hade samma problem med just trean?
Kolla med honom hur han löste det.
Jag tror att han renorverade länkaget och justerade spaken?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

lasslo skrev:

Jag har för mig att "lowang" hade samma problem med just trean?
Kolla med honom hur han löste det.
Jag tror att han renorverade länkaget och justerade spaken?

Det brukar vara växelföraren för 3:an och 4:ans växel som är för sliten.Lådan måste rivas och växelföraren bytas.Sen behövs en speciell monteringsgigg när man justerar in drevsatsen för att inte samma fel ska uppstå igen..

4

Kan det inte bara vara att det är feljusterat och ligger i ett ändläge, så att när motorn rör sig i motorupphäningarna så petas växeln ur? Det kan väl vara värt att kolla innan man river ut lådan?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Har samma fenomen fast med fyrans växel. Uppkom efter en nära frontalkrock då jag gjorde en tvärnit.

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |

6

Jag antar att ovanstående två lådor är ca är minst 35 år gamla. Det är helt otroligt att dom fortfarande funkar hyfsat trots att växlar hoppar ur. Var idag kan du köpa något som funkar i 35 år? Rusta? Jula? Biltema?  Att dom behöver en renovering är väl inte helt otroligt. Kolla först gummikuddarna som håller lådan vid skarven mot motorn. Dom brukar likna två maskätna Carl-johan  svamp i bästa fall. Gör i höst det alla frågar om i vår en vecka före Bug-Run. Min bil går dåligt vad kan det vara?

7

Visst är det underbart att 30-40-50 år gamla grejjor funkar. De kunde sina saker de tyska konstruktörerna. Moderna bilar är förvisso mer driftsäkra i korta perspektivet, men ställ dem på en loge i 25 år och allt har nog ärjat ihop...

Bytte olja i en låda för ett tag sen, det som kom ut såg ut som chokladsås. Det är ännu konstigare att lådorna funkar med 35 år gammal olja i... ICQ/ab

Kontentan kan väl vara, se till att spak är rättjusterad, länkaget ok, motorfästena inte som svampar, oljan fräsch. Om växlarna nu hoppar ur är lådan sannolikt slut och kräver renovering. Lika är väl med synkringarna, har man rätt olja och allt annat rätt och ändå skrapar i växlarna så ÄR synkarna slut... eller kopplingen ligger på kanske...

När man ändå är på det kan man ju se till att ha rätt böj på kopplingshöljet så slipper man "huggen"...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Får ta som höst/vinter projekt att gå igenom det johan tipsa om.

Typ3 Notchback -65 | Dr Gonzo DH -76 |