51

Point of no return.

Kaffet är på och vinkelslipen går varm. Tyvärr så är det så klantigt svetsat så det är svårt att se vad som är vad. Jag försöker hålla mig så nära kanten på plattan som möjligt, men ibland är det svårt. Det blir nog en del efterarbete är jag rädd.

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/P1030333_resized.jpg

Är det någon som har en bild / ritning på hur tvärsnittet ser ut. Jag är lite osäker på de olika lager plåt som kommer fram. Vill inte förstöra för mycket. Tryckluftsmejseln som jag haft liggandes några år utan att använda har vistat sig vara ett alldeles lysande verktyg bara man tar det det lite försiktigt. Inte någon kirurgprecision direkt  ICQ/ad

Var på veteranbilsmarknaden igår och fick med mig ett dimljus till bubblan. Tyvärr så saknades halva fästet som om det är någon som har ett liggandes så maila mig.

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/P1030332_resized.jpg

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

52

Ludermässigt !!..., som löjtnant Blom skulle ha sagt. Dags att städa innan man ger sig i kast med kapskivan igen.

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/P1030336_resized.jpg

YES!! Ena sidan klar  ICQ/ag  Bara bita ihop och göra andra sidan. Det var en härlig känsla när jag lossade den sista decimetern och man hörde hur det knäppte i karossen när spänningarna släppte  ICQ/ag

http://i1105.photobucket.com/albums/h346/magher_2011/Ghia/P1030338_resized.jpg

Det som inte var lika coolt var att när jag tog av mig mina dubbla (!!) skyddsglasögon så fick jag in en vass metallbit i en ögat som efter ett antal sköljningar e.t.c ser ut som ett moget plommon. Jag hoppas det ger sig annars får jag jag ringa farbror Opec så han hämtar mig med ambulansen. Jamenar man måste ju åka ståndsmässigt till sjukan om man nu skall dit  ICQ/ad  Aj den där blinken gjorde ont  ICQ/ac

Med reservation för stavfel..., bara ett fungerande öga....

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

53

Ögonoperationer är min specialinriktning så just ring en pling kommer jag med kortisonsalvan och polygripen ICQ/ae
Härligt att se det går framåt i garaget. ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

54 Senaste redigerad av magher (2011-10-03 13:39:17)

Blev tyvärr ett läkarbesök idag där man hittade lite skräp i en vrå längst in i ögat. Tre dagars antibiotika och inget slipande  ICQ/ac

Opec, du verkar vara rätt ute med ambulansen.... Du ordinerade 'nästan' rätt medicin utan att ens undersöka patienten. Nästa gång frågar jag dig först så kanske jag sparar 150 spänn. Möjligtvis kan det vankas en öl   ICQ/ag

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

55

magher skrev:

Blev tyvärr ett läkarbesök idag där man hittade lite skräp i en vrå längst in i ögat. Tre dagars antibiotika och inget slipande  ICQ/ac

Opec, du verkar vara rätt ute med ambulansen.... Du ordinerade 'nästan' rätt medicin utan att ens undersöka patienten. Nästa gång frågar jag dig först så kanske jag sparar 150 spänn. Möjligtvis kan det vankas en öl   ICQ/ag

antibiotika is the shjit..
kortisonsalvan var lite fel jag menade xylokain för att bedöva när jag tog polygripen och drog ur flisan ICQ/ad

Öl går också bra. det hämmar ADH = antidiuretiskt hormon.

Det är anledningen till de långa köerna på krogen ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

56

Ni hårdingar ICQ/am

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

57 Senaste redigerad av Dennis (2011-10-04 10:27:54)

woffe skrev:
magher skrev:
johan81 skrev:

Jag sitter nog i samma sitts som du då!
En 55:a bubbla totalt nerplockad i garaget och 2 veckor sedan en dotter och en son kom till världen!

Grattis !  Tvillingar där åxå  ICQ/ag  Jag tror den enda som rott tvilling/ghia projektet iland är Woffe. Jag har lovat ungarna att vi skall åka i den när de går ut skolan. Lots of time  ICQ/af   Nooooooooot !!


Tiden går fort.....och håller man på som jag gjorde med den första i 17 år så ändras trender o smak åxo....mindre bra, ger bara en massa merjobb  ICQ/ag

Jag känner igen det som diskuteras här. Min ghia cab har jag ägt länge, vågar inte ens titta efter hur länge. Den skulle vara klar till min 40-årsdag. För de som inte känner mig så har jag nu passerat det aktningsvärda halvseklet. Sen sattes ett nytt mål upp och den skulle vara klar till min sons student......not.....sen min dotters student, som var en liten tjej när bilen köptes ......not... Nu har jag fått ett underbart barnbarn och det får väl bli till hans student då  Default/lol . Fast frågan är om jag kan köra bil då. Det stora problemet för mig har varit att andra "små" projekt, som sedan visat sig bli omfattande, hela tiden gått före. Så det har ju faktiskt inte varit stiltje i garaget. Nu lovade jag nog min fru i ett svagt ögonblick att jag skulle dra in ghian i garaget i vinter... För övrigt var kaross och bottenplatta ihopsvetsat på ett mindre imponerande sätt på min bil oxå ICQ/am

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

58

Fokus!!!
Tänkte svinga lite med motivationspiskan här.

Typ 1 cabriolet 1963
Typ 1 1967
VW Arteon 2021

59

Tack för sparken i ändan pbugs. Den behövs och har gjort verkan. Började med att passa in mina "braces" som ersättning för dörrarna idag. De kanske inte behövs, men hellre hängslen och livrem än att nått börjar vika sig när vi lyfter karossen (snart). Bilder kommer...

Tyvärr så är fokus lite skevt eftersom det är roligare att köra bubblan och sätta på allt godis jag hittat under vintern, men det är skärpt fokus fr.o.m nu.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

60

Jaha, då var bubblan klar då. Tokpanik innan BRC naturligtvis, men det lämnade ett tomrum efter sig på måndagen. Vad fasen gör man nu då?

Gick ut i garaget och tittade på 'vraket'. Och det blängde tillbaks.... Äh, det är väl lika bra att köra på nu när man har ångan uppe.

På med blåstället och en ny skiva i rondellen. Efter några timmar så var karossen äntligen loss. Sweet ICQ/ab Sedan blev det grundlig städning av garaget innan jag trummade ihop lite muskler för att fullborda separationen.

http://lh6.googleusercontent.com/-DgVKNS9XSVM/UCk8yQBnqlI/AAAAAAAABPU/-JaiS-PNOEg/s1024/IMAGE_827C7436-11EB-4372-B51D-25D0EE80CC4D.JPG

Jag gjorde höga bockar så chassiet går att rulla ut på gården och jobba där. Samtidigt blev det en bra arbetshöjd för den kommande svetsningen.

Plattan jämrade sig lite när den lossnade baktill och efter lite justering av bockar e.t.c så såg plattan ljuset för första gången på 12 år ICQ/ab

http://lh3.googleusercontent.com/-9_ujSxXDC9w/UCk8HHVtmbI/AAAAAAAABMs/lVvWh-NeyKc/s1024/IMAGE_7BCC127D-4319-4F86-9B8B-12500B8B82CB.JPG

Den ser riktigt bra ut vid växellådan och rambalkshuvudet samt golvet, men kanter är kass på båda sidor. Domkraftsfästena likaså. Vet inte om det är en bit av värmekanalen som sitter kvar eller om det är någon av de tidigare ägarna som har försökt laga en ruttnade kanten. Det ser himla mysko ut i alla fall.

http://lh4.googleusercontent.com/-R86j-3Vum1I/UCk8gwbHR8I/AAAAAAAABOM/t4mEj66BF4k/s1024/IMAGE_ECE58293-90F3-40A7-AB03-D71D6A0A6EF4.JPG

http://lh5.googleusercontent.com/-TMagKVLheg8/UCk8lKxHcpI/AAAAAAAABOc/_xEMuQ9_fKM/s1024/IMAGE_1BC02C6A-627C-438A-B163-5BB49282C0CB.JPG

http://lh5.googleusercontent.com/-K772CP0RXOE/UCk8nYEmp5I/AAAAAAAABOo/hS99sfVy7mI/s1024/IMAGE_AD12A20A-6C18-43CA-A684-270EA37D6823.JPG

http://lh5.googleusercontent.com/-aBLIuo4_IPE/UCk8rRAm1NI/AAAAAAAABO4/Z8_S7t14vd0/s1024/IMAGE_5509341C-77A5-416E-A18D-8F23C9EE1FBE.JPG

http://lh5.googleusercontent.com/-9IrP-X3WMAs/UCk8tVFeSfI/AAAAAAAABPA/ByrMviOq_20/s1024/IMAGE_F1FC0ED2-FB1E-436F-909D-D3415B6991A1.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-LhQn9m-wXKg/UCk8vjzMlwI/AAAAAAAABPM/jgUdKKJNJeE/s1024/IMAGE_3552495F-DAB4-4600-9300-B2A9E6FC59F1.JPG

Jag vet inte om jag måste byta golvhalvorna, vilket är synd eftersom det är hel ok i övrigt, eller om det går att patcha. Jag låter saken bero lite tills jag får lite goda råd av er som varit med förr ICQ/ab Det finns en hel del annat att sätta tänderna i under tiden.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

61

Hej!

Mitt tips är att försöka spara originalhalvorna och försöka reparera.
Jag bytte golvhalvor på mitt Ghiaprojekt och jag är inte imponerad av kvalitén på de halvorna.
De var från Danska klokkenholm.

Frågan är om det går att ekonomiplåtar till typ 1.
Enklare och billigare att få tag i.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

62

Hej!

Håller med Eskil. Byt inte mer än du behöver. Den ser ut att vara riktigt fräsch plattan.
Ser ut som man lagt en plåt under och svetsat fast så att det ligger dubbelplåt. Långa kanten är helt rak på bottenplåten på ghian så det borde vara en enkel sak att knäcka till en ny plåt med rätt vinklar och mått.

På min ena bil hittade jag ett vinkeljärn i trösklen på ena sidan. Man tyckte även att man skulle ha en eber i bilen, men där man hade satt den så gick avgasröret ner vid passagerarens fötter, ner genom plattan.

gärna mer bilder på bilen ICQ/af

63

Finns det någon som har måtten på plattan. Har sett någon skiss för bubbla iaf där plattan är kryssmätt åt alla håll å kanter. Är lite osäker på vad som skall sitta där och inte.

En närbild eller två på en frisk kant skulle inte heller vara helt fel.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

64

Kul att det börjar hända saker med ghian för dig Magnus ICQ/ab
Tar nog en sväng förbi och slår ett getöga nån dag då du är ute och skruvar.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

65

Hej!

Undrar om inte victor mätte upp sin platta på 62´an innan han bytte golvhalvor?

Kolla med 58ghia som är hans signatur här.

Mina är inte i mätbart skick någon. Default/lol

Skall du se perfekta golvhalvor får du titta på gersons golvhalvor som han gjort till ghia. Finns tråd om det på samba.

66

opec skrev:

Kul att det börjar hända saker med ghian för dig Magnus ICQ/ab
Tar nog en sväng förbi och slår ett getöga nån dag då du är ute och skruvar.

Du är välkommen C. Slå en signal innan så drar jag på lite kaffe ICQ/ab

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

67

Tack för tipset Yogi. Jag skall kolla det.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

68

som jag skrev på ansiktsboken vi kommer på jullovet och lyfter på karossen, så hinner du fixa karossen till sommaren
sen kan du fortsätta med en rullande renovering.. 
ps nice med bilder.

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com

69

jana skrev:

som jag skrev på ansiktsboken vi kommer på jullovet och lyfter på karossen, så hinner du fixa karossen till sommaren
sen kan du fortsätta med en rullande renovering.. 
ps nice med bilder.

Tack Jana, men det är alldeles fööööör mycket. Vad skall jag säga..., all denna vänlighet.... Default/lol

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

70

Gersons golvhalvor...., sweeeet. Men 325 buck styck svider ICQ/ac

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

71

Avdelning nostalgi  ICQ/af

http://lh6.googleusercontent.com/-R8Pq423SQLU/UCq6mX1qwVI/AAAAAAAABP0/vLtu02gLiVA/s1024/ghia_loaded2.jpg

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

72

You wanted pictures..., and pictures you shall have !

http://lh4.googleusercontent.com/-l_r3Ue6N20A/UCus5DdoTzI/AAAAAAAABQU/hosooj6Fhnw/s1024/IMAGE_EFB3AA65-515B-4B5C-9D92-B2F0E8EDE3B3.JPG

http://lh6.googleusercontent.com/-iXUj9h7w0kU/UCus7fLJmUI/AAAAAAAABQc/EZfgdpQWsr4/s1024/IMAGE_E3D45A86-48F2-42FC-AA77-4335DCAEBF1F.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-WeLAqVxSYyc/UCus9OnQjvI/AAAAAAAABQk/QgPL-Q9O73k/s1024/IMAGE_153DD61F-E3C1-45FD-9F34-C8702F942054.JPG

http://lh3.googleusercontent.com/-kbrjGcGWnq4/UCutBVaCkcI/AAAAAAAABQ4/HFeGx5vkv1M/s1024/IMAGE_3AA933B3-4861-42F7-9DB9-61C9BA8F6163.JPG

http://lh3.googleusercontent.com/-f79iI8TO3DA/UCutDncBF7I/AAAAAAAABRA/6Byg5ITKmlQ/s1024/IMAGE_13A553F0-2D7F-4C3F-ABD9-AA89F058C2EB.JPG

http://lh3.googleusercontent.com/-TG3r6tlp2AQ/UCutGJR_C2I/AAAAAAAABRI/U05eDylWXMc/s1024/IMAGE_B5CEEDED-3C8F-488F-81E7-3E12017DCB52.JPG

http://lh6.googleusercontent.com/-J0XH2vB9qI8/UCutKp3chLI/AAAAAAAABRU/Ux2KsUYyUY8/s1024/IMAGE_81F869A8-8DD6-464E-AEFF-7A02D37B9EE1.JPG

http://lh3.googleusercontent.com/-gtDq8-QZeIY/UCutMaeC9mI/AAAAAAAABRc/rFcLbyiTGPc/s1024/IMAGE_10A807EA-D3BA-4CD4-9C09-AA8769D8B823.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-W4YLvKFCjp8/UCutRL8s9YI/AAAAAAAABRs/aO8Vt-WbIPI/s1024/IMAGE_F8BC7088-6FF0-4FF5-AB43-E16C146B5530.JPG

http://lh6.googleusercontent.com/-HpzuKevd1oU/UCutS6P7O-I/AAAAAAAABR0/0Mc-UU0YYjo/s1024/IMAGE_B88EC9C4-B9FD-4A5D-8B6E-2FC459F19255.JPG

http://lh3.googleusercontent.com/-KqpFXQ0GDNM/UCutU3t8M8I/AAAAAAAABSA/TSWaIRFJjJk/s1024/IMAGE_F7D22C92-9A5B-407A-A270-AF581B17B1FA.JPG

http://lh6.googleusercontent.com/-eUhtM2u3HBg/UCutX2Ov87I/AAAAAAAABSI/ceDgk90ux2g/s1024/IMAGE_2359E698-5ACD-4369-AA4D-366EE7579A15.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-72XPKssWpas/UCutdhgWhSI/AAAAAAAABSk/g_yYwohoagY/s1024/IMAGE_98EEF93D-2B53-4ECC-9AB1-6493F65C6032.JPG

http://lh6.googleusercontent.com/-bSw_u9YpRds/UCutiOwaPQI/AAAAAAAABS0/4SuLdNE-2Mo/s1024/IMAGE_1AB98F4D-D0F0-4055-9D72-47CE49FE2E39.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-4H0pZd5FImI/UCutj4E5lKI/AAAAAAAABS8/3ZcqpZjjFwY/s1024/IMAGE_6F654D18-28E4-4667-B591-2C17AD7AEA80.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-knGIwBdJst0/UCutl_YFjzI/AAAAAAAABTI/wYf426ZThUc/s1024/IMAGE_F779CFD7-EBC8-4AD4-9286-38CDB71FA9B7.JPG

http://lh5.googleusercontent.com/-07X0hMeAkpI/UCutoSx86AI/AAAAAAAABTQ/0vls6BqaJcI/s1024/IMAGE_7873D80E-4DDB-44B5-8E2A-885363000CD7.JPG

http://lh3.googleusercontent.com/-V1fZqP8qZUU/UCutup5l-II/AAAAAAAABTs/ueqQ1MgkZZQ/s1024/IMAGE_6587A550-2ABB-45B6-9B60-9090310E5CB4.JPG

http://lh5.googleusercontent.com/-P70oQoy4C5s/UCut4F_tTPI/AAAAAAAABUQ/XohZznPeQh8/s1024/IMAGE_5527B58D-48A9-483E-A736-34318F4E70DD.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-z5Q9CdAslO4/UCut6GCcR9I/AAAAAAAABUY/k9t1g_uhv8g/s1024/IMAGE_C2D66A26-F93F-4D01-80A3-E445BC79B185.JPG

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

73

De två sista bilderna. Vad är vad? Platta? Innerdelen av värmekanalen? Hemmabygge?   ICQ/ad

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

74

hoppsan, ett tag trodde jag att du fotograferat mina trösklar. Mina ser precis lika bedrövliga ut.

Tyvärr är det ett signum på karmann ghia med såna trösklar. Samba vimlar av trådar om tröskelbyten.
Enda trösten i eländet är väl att han som svetsade ihop trösklarna måste haft ett helvete och funderat ut och utföra svetsningen.

Men nya trösklar så blir det bra, bilen i övrigt verkar riktigt bra.

Här är en länk till ett tröskelbyte.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=441089


mina 2 centsfunderingar är att plattan skall avslutas utanför innersta raden med bulthål till karossen. Kanten skall se ut likadant som den gör på en typettplatta. Plåten utanför har man lagt dit för att så att säga förlänga(bredda) plattan ut till trösklen så att man kunde svetsa ihop det. Hoppas att du hänger med i mina vindlande tankegångar ICQ/ad

Har några bilder men man är så duktig på att uppdatera så man glömmer hur man lägger in bilder mellan varje gång.

pm skickat

75 Senaste redigerad av iooor_21 (2012-08-16 09:02:34)

Tyckte jag läste att du sökte mått på chassit
http://i836.photobucket.com/albums/zz289/hr31hr/1974%20Ghia/MeasuredDrawing.jpg

Nytt mob nr...