Folk som inte gillar din tråd behöver fanemej inte läsa den
Själv är ja beroende av din tråd så skriv för vår skull
...
... beroende av din tråd så skriv för vår skull
...
Är nog tvungen att hålla med där ! 
Jeppe skrev:... beroende av din tråd så skriv för vår skull
...
Är nog tvungen att hålla med där !
x2 
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
879 2012-08-09 11:19:03 Senaste redigerad av michaelth (2012-08-10 08:13:44)
man blir ta mig f.. Rent rörd.. Jag vill påstå att alla kan skapa. Bara man vågar försöka och inte tänker för mycket.... Ja jag jag får väl försöka skärpa till mig och gå vidare.. Har varit lite tungt sista tiden pga gamla minnen med min bortgångne far. En älskad familjemedlem(hund)som lämnat oss och rent ut sagt trötthet.. Inspirationen går ju oxå upp och ner.
Till glädjeämnena e.. Vi har bokat /betalt handpening på en hund valp..
en tik av rasen Tervurense
Dvs belgisk vallhund. Då vi har en sådan innan "jack daniels" som han heter. Och gillar rasen blev det en dylik till..så nu e väntan drygt 2 veckor till sen kommer hon hem, dvs vi får hämta henne
Tror nog humöret och mek viljan går upp en del efter det. Ett nytt liv har gärna den effekten
Nog Ot.
Tack för att jag har ert förtroende att blarra vidare om mina "projekt"
Över and out. Nu lite mat.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
880 2012-08-09 11:24:40 Senaste redigerad av michaelth (2012-08-10 08:14:32)
Mr 56.
Stel fram axel... Hmm tänker inte helt osökt på en gasser.. Tokhöjd med side pipes och en frustande v8
En hotrod bay... Hmm nä blir nog inte så.. Men tankarna e ql och tänka gör man
Som sagt alla tankar e okey, så länge dom inte e negativa eller nedbrytande för andra.
/Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
m.helsing skrev:Jeppe skrev:... beroende av din tråd så skriv för vår skull
...
Är nog tvungen att hålla med där !
x2
x3 
Hans-Örjan skrev:m.helsing skrev:Är nog tvungen att hålla med där !
x2
x3
x4 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Ahhhh ni e ju för goa..
Råkade nämna Bodydrop i "Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge" tråd.. då jag gillar tanken att man sänker en kaross men bibehåller hjul geometrin = den e fortfarande komfortabel att köra. eller man behöver inte sänka så mycket..
Har ju sett Type 2 detektives.. och även hammerverks..(på bild) men nu när man /jag tänker på det.. vad hindrar mig.. vid en sänkning alla radikal blir det ju tubbning av hjulhus.. nu blir det inte så men resultatet blir ju liknande.. visst takhöjden inne minskar. men jag har ju popup tak så där tjänar jag ju lite..
kommer att sitta framme och bak blir det endå ståhöjd.mina trösklar blir ju lite lägre(mina special) så med en mindre BD (bodydrop) e jag ju en bit närmare backen
.. sen en link pinne eller original bay framvagn med sänksateser/dropp spindlar och det blir låååågt så det räcker men endå plats kvar under..:D
Var en sväng till i garaget.. shit
.. vad kapa.... i mitt fall golvkanter =lösa-- hjulhus fram.. enkelt e så rostiga
borra ut punkter vid plåtarna bakom sätena fram...trösklar/ bakre-hjulhuskanter.. tja dom ryker ju.. e endå rostiga.. runt motor rummet simpelt.. batteribaljor redan borta..
det enda som jag ser som ett litet problem e golvet framme/ fronten.. men det borde gå att kötta ytterplåten fronten skall ju endå bytas mot splitt...jamen jag vill ju få ihop bussen/besiktiga innom realtid
hmm måste grunna på detta.. nu e ett bra läge att göra mig lycklig/bussen låg..
får väl sätta en skog av förstärknings rör i kors sen ge på.. sen blir det ju rattstång o handbroms. som måste moddas.. ja handbromsen skall ju bli splitt.. och rattstången en tilt... hmm en tilltalande tanke.. 3 tum??!! vill ju inte överdriva.. kanske bara 2..
eller 4 tum
Vad säger ni trogna VW vänner om detta.. skrik nu inte bara JAAAAAAAA.. tänk !!!
och se Ev..bekymmer.. måste vara mer jag missat
..
e ju bara en "Fuckt up bay-window " för dålig för att rädda..
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Klart du ska göra en bodydrop
Kan bli bra ihop med en kortad splitframvagn, istället för att flytta upp framvagnen flyttar du ner karossen motsvarande.
Nu pratar vi bodydrop men tubbningen av hjulhus blir densamma.
Ska du köra med originalstolar eller stolar i liknande höjd anser jag att gränsen går vid 50-60mm, då man får plats med benen under ratten och huvudet är på lagomt avstånd från taket ( Jag är 180cm lång). Kör du med lägre stolar/dynor och har ett arsle och rygg av stål är nog 4-5 tum inga problem 
Hmm både upp flyttade hjulhus och nedflyttad kaross.. sen splitt rutor.. hmm blir nog att "lägga "ner framstolarna.. har hela tiden tänkt tilt rattstång =då går det att justera till lämpligt avstånd/flytta vid utsteg.. vet någon hur en rattstång sitter i en BMW isetta..
nja så radikalt blir det inte.. hmm 2 tum drop..
kanske 3..
skall ju kunna användas.. e 185cm lång och frun kortare..
som sagt ingen kommer ihåg en fegis.. men ett oavslutat projekt/ej användbart e bara skrot..
så det får inte bli för radikalt..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ideen är bra,men tänk på ryggen...Franke har en poäng där så en moderat sänkning är nog värt att fundera över,men visst,är sugen på att skrika JAAAAAAAA! 
late,
in love,
and a little drunk..
Har alltid tyckt att Bodydrop borde va en av dom bättre sänkningmetoderna då det som sagt ger lite utrymme under. Sen finns det väl alltid nackdelar med alla metoder men det skulle vara kul att följa någon som är så pass duktig på plåtarbete som du att utföra detta. För nu har vi sett extrema sänkningsprojekt på forumet( t.ex Rennsport,sänke) och luftfjädringsprojekt av Framke så det är detta vi saknar.
Rennsport hade en snygg lösning på stolar för låg takhöjd tycker jag.Hur du än gör så kommer det bli spännande att följa denna tråd.
franke.. om man kollar på Demians röda bus.. den har som jag fattat splittframvagn med flippade spindlar men inte tubbade hjulhus.. men e hyfsat låg. om... man som jag har sänk trösklar. sänker kaross sidan 9 cm..så borde det kanske räcka med Demians koncept för att komma ner. sen lite tubbade hjulhus.. satte mig i bussen på en Rekaro stol då har jag 13cm till taket/tyget....
fan vet om jag behöver göra body dropp.. men vill
muhaha..
saken e jag vill ju ha plats för min kylare och motor låda avgas på subba maskinen..iofs måste jag kötta olje tråget (100mm och bygga ut åt sidorna)... men inte för mycket
mycket beslut... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
889 2012-08-10 22:20:26 Senaste redigerad av Franke (2012-08-10 22:32:27)
Jo det stämmer, han kör dock med 165-50-15 däck som gör (om jag minns rätt) bussen 1cm lägre än mina 165-40-17 och mina 15 tummare jag körde med förra året.
Kan vara bra att ha med i beräkningen om det blir 17 tummare på din buss.
Sänktrösklar är inget jag gillar men det är du som bygger så bryr dig inte om vad jag tycker
Den stora fördelen med att bodydroppa är att du slipper höja motor,låda,framvagn och ev styrsnäcka som är dom lägsta punkterna när man sänker en bay.
Och jag antar att subarumotorn ställer till det ännu mer när man villa slamma.
Jag röstar på att du sätter dit en kortad splitframvagn och sedan droppar du karossen 50mm.
Då blir den ungefär lika låg som Sänkes baypanel men du slipper krångla med att flytta upp motor och låda, iaf om du tänkt köra luftkylt till att börja med.
När bussen sedan är körbar kan du bygga en ny typ av framvagn på sidan av projektet.
Jag kan av egen erfarenhet intyga att nya egna lösningar tar tid att genomföra, så det är väldigt motivationshöjande att få åka lite också mellan varven.
890 2012-08-10 23:06:34 Senaste redigerad av michaelth (2012-08-10 23:09:47)
Det är sådan kommentarer som e viktiga... Och som jag helt klart uppskattar.
Iofs gör jag ju denna bussen som flerstegs övning då tanken är att köra mellan varven..
Vi får c hur jag gör.. Men som sagt en drop verkar ql.. Och det e viktigt. ! En hobby skall vara ql annars kan det quitta
/Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Se vad du har satt igång här!
Sänktrösklar = typ sådant man kan se på billigt stylade BMWs som helt enkelt bara är en bredare typ för att ge illusionen av lägre markfrigång?
Än är jag mer eller mindre bara barnet (fyller systembolag i oktober) och kommer med motivation och glädje se hur du löser en bodydrop för att ta till mig av mer och mindre bra erfarenheter 
Hmmm
tja att jag började med något moddade/lägre profil trösklar, var just att få bussen att se lägre ut men endå ha fjädring kvar..
mitt dilemma e ju att jag skall få plats med lite "skit under skalet" dvs en vatten kylare. ac kylare motor låda... så både luft o annat skall vara kvar fast bussen blir "slammad" vad gör man.. blir förmodligen att jag sänker "droppar " karossen, sen får trösklarna bli som dom vill.. har klurat massor i helgen eftersom just domkrafts fästena e ett dilemma. sen funderar jag i just hur.... sänka ner den,sen senare lösa karossen
.. .. finns funderingar på träregel ramar, med gängstavar för finjustering.dvs hänga upp den i dom.. sen injusterat schassi med vattenpass.. blir att göra en hög refferens linjer för att veta hur mycket skiten kommer ner. får förmodligen bygga inner tröskeln avig. dvs kötta bort en del av balkarna/topphattar som jag redan svetsat dit. montera skjutdörr skenan på plats på b-c stolpar sen knyta i med resten när karossen e nere.. dvs toppar och domkrafts fästen,kraftigt moddade och inner tröskeln..
blir sen ytterligare en inre nivå som ett insteg. så är det ju på tex en T5 eller MB Viano Bussar jag skruvar med till vardags.
E bara liiite trist att kötta bort saker jag just svetat /riktat in.. men what the heck.. får väl göra utriggare på alla hattar som stöttar tröskeln neråt då den ju blir lite lägre nu... mycket jobb .. vore trevligt att se hur Typ 2 detektives har fixat det.. eller om dom bara fulat ihopa något.
hela helgen försvann med kela hund , kräftskiva i går em. och allmän trädgårds skötsel idag.. klippa buskar och häckar på vår andra fastighet.
får c kanske hinner kötta lite i kväll.
hepp i hittan...
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag är väldigt skeptisk till bodydrop. Rent jobbmässigt kan man ju inte jämföra en bodydrop med jobbet att sätta dit en uppflyttad framvagn och flytta upp motor och växellåda. Sätter man dit en typ1 låda med splitbussens noskon, så flyttas väl lådan upp runt 80mm med växellänkaget på originalhöjd. Så kör man med en sådan noskon och sedan kör som Franke med en 140mm uppflyttad framvagn, så har du ju en större vinst än om du droppar karossen 50mm.
Det som jag är mest skeptisk till är körställningen. Just när man sett nån bild på föraren i Type2 detectives panel. Och Type2 detectives har ju inte gjort om en bodydrop på senare projekt, och det finns kanske en anledning till det.
Bodydrop till vänster.

Och det där med tröskelsänkning är jag också skeptiskt till. I alla fall om det syns. Sänker man trösklarna kanske max 20mm är det kanske ok. Just för att man kanske inte tänker på det.
Ola Öst gjorde det på 90-talet, så det känns som att det är lite 80-90-tal
Nu låter jag lite negativ, men du ville ju också ha sådan feedback
Att Michos funderar på bodydrop är en annan grej, just för att hans kaross inte sitter ihop med chassit. Och att få ihop en split med ett baychassi kräver ju ändå lite moddningar.
Ola Öst:s gamla buss.

Okey det e gamla ideer med djupare trösklar.. jo jag vet gjorde det på flera bilar på just 80 talet..iofs opel o bmw.... men ..
jag har sett den gule en gång och föll pladask..
gillar stuket..
nu skall jag montera en annan maskin o behöver platsen under bussen.. känns så onödigt att ha trösklar som slutar högre än lägsta punklten på bussen..
så om body dropp eller ej .skilnaden e invändiga takhöjden.. sen beror ju hur högt man sitter på tubbningen.så ger man fan i att tubba..
om jag fatta det rätt, bodydroppade grabbarna 100mm.. min tanke e ca 50.
och jag skall köra med bussen så ..vill inte vara för extrem.
bilderna ovan du skrev bodydropp till vänster.. och hur trollade han till höger? hur som skall hjulet få plats. i hjulhuset..borde rent tekniskt inte vara mer plats i den om inte hjulet e mindre eller??
så om man flyttar upp framvagnen "franke" style eller bodydropp same same..hur högt man sitter e något som tubbningen avgör..
om man flyttar upp lådan , dvs använder tex en 1303 låda med buss kon.. hur mycket effekt tål den utan renovering/mod?
landenius renoverar.. men annars en enkelgavel låda?? vad tål den i standard slitet skick? nu har jag en 091 låda som av en del anses vara okey..
vill ju ha i min subba 2.2. original 135hk.. nu lite mindre..gammalt skit..
helst med subba lådan men blir kanske lite vw låda mellanspel då budgeten e lite för tajt för nytt pinjong/kronhjul..
Att ni e kritiska e helt okey, jag har inte börjat kötta lös karossen än .. utan överväger o funderar..
att min buss kommer att reta flertalet, ja om dom inte redan gör det.. fine det kan jag leva med.
Att göra en body dropp i mitt fall, då så mycket redan e löst känns inte så avlägset.. satt däremot golv och motor rum fast nu skulle det vara ett annat läge.
Men helt klart uppskattar jag tankar, ideer, och ev fel i mina upplägg, inget e slutgiltigt. ja förutom att den skall bli splitfrontad då möjligen, för det tänker jag göra. ..:P
/ michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
895 2012-08-12 22:48:10 Senaste redigerad av Franke (2012-08-12 22:49:13)
Jag håller med Demian lite grann angående bodydrop, för att vara exakt är min framvagn uppflyttad 174.8mm och om man tubbar ordentligt kan man nog ställa bussen på underredet
Motor och låda måste så klart även flyttas upp i såna fall men det är nog ändå mindre jobb i slutändan.
Har sett ett fåtal bussar med Subaru motorer och det verkar inte helt enkelt att slamma en bay med en sådan rova i baken.
Så i ditt fall kanske det är värt att göra en bodydrop, allt hänger väl på hur motorn ser ut.
Hittade faktiskt en bild på bayen till höger, ser ut som en lagom tubbning.

okey.. nu skall jag inte lägga bussen på marken.. utan som sagt innan köra på även kuperade vägar..
En subba motor har ett oljetråg som sticker ner.. när man kapat det så som man brukar, vid vw montage, e det lika lågt som undersidan på kopplings huset. dvs nemas problemas.. och avgasrören sitter en bit högre upp.
hur hög tubbningen blir i slutänden beror ju som sagt på storleken på hjulen(höjden).
vet inte vad dom 2 bussarna har för svålar men tycker den bodydroppade har större. sen e ju frigången i tubben oxå av betydelse..
ja ja vi får c vad jag gör. bra att ni tänker så slipper jag 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vad är det med körställningen vid bodydrop som blir sämre än vid tubbade hjulhus? Man hamnar väl högre upp i båda fallen eller är det nåt mer?
898 2012-08-13 05:04:12 Senaste redigerad av michaelth (2012-08-13 05:06:34)
ovankanten på rutan åker ner..
Man måste ju inte tubba hjulhuset bara för att man gör en body dropp, det e ju helt en fråga om hur mycket man vill sänka bilen , dvs i fjädringen eller om man sas gör en optisk sänkning= kaross nerflytt.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vad är det med körställningen vid bodydrop som blir sämre än vid tubbade hjulhus? Man hamnar väl högre upp i båda fallen eller är det nåt mer?
Ratten, golv och pedaler flyttas ju upp lika mycket som bodydroppen. Ska man bara göra en bodydropp på 50mm blir det kanske inte så störande, men i Type2 detectives buss ser det ganska absurt ut.
Ratten hamnar ju ganska långt över instrumentbrädan. Visst skulle man också kunna korta rattstången, men då blir förhållandet mellan ratt och pedaler fel.
Sedan så blir det ju mindre utrymme mellan pedaler och instrumentbräda vid en dropp, det borde bli problem att få plats med knäna. Samma problem med växelspaken och handbroms. De måste kortas för att inte ta i instrumentbrädan, fast det är väl det minsta bekymret.
Så körställning ändras iofs inte nämvärt.
Okej, ja det drar med sig mycket mer än vad man tänker på. Men det är väl kanske anledningen till att det finns få bilder på inredning och ombyggnad mm.
