Du får nog även fråga under bay trådarna oxo
Så bra det blir 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 33 34 35 36 37 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Du får nog även fråga under bay trådarna oxo
Så bra det blir 
Tänkte mig ,det finns måånga bay ägare här... bevisligen är det en del som läser,
så jag hoppas och tror att några kan kolla detta för mig... 
Suck har tittat in några gånger under dagen.. men det verkar svårt att få fatt i bay buss/panel ägare,
bevisligen har denna tråden lästs ca 300gånger !! sedan mitt förra inlägg. men tyvärr var det bara en bay ägare som hade mätutrustning.
och kunde gå och mäta.. tyvärr hade han svårt att få exakta mått i kanalen pga avsaknad av skjutmått..
så jag vet inte säkert vilket måttet skall vara.
så jag/buss renoveringen står still... får väl ge mig ut och leta efter en annan bay och mäta själv.. tyvärr vet jag ingen häromkring.
/ Michael
Hoppas detta kan vara till någon hjälp
Först dörröppningen, vi höll en plan del mot bottenplåten och som du ser på bilden likadant där uppe. observera att den övre plåten lutar(om du gör likadant med en linjal på din buss förstår du nog vad jag menar) så rätt mått är nog 123cm
och måttet i bakkant mätt med skjutmått(tur att grannen kom hem från semestern för jag har fortfarande inte hittat mitt
) fick jag till 33,5mm,
hoppas att fler kan mätta så du får fler referensmått
Obs i skenan är det som en plåtförstärkning och det är till den jag mätt. se bild.
Hoppas detta kan vara till hjälp
Obs till mätning av döröppning gick det åt 3 pers. två som mätte och en som fotade så du kan kanske behöva någon som hjälper dej. Lycka till
/Nicke
Hmm sitter på gotlands båten och kliar mig i huvudet.. Ozz svarade i den andra tråden och han fick fram 36,5mm
Så fler bud tack och tack för ditt mått.
Mvh Michael
Hejsan buss lovers.
Min kära älskade hund Linda har somnat in och sitter i sin hund himmel
Min fru som haft flertalet hundar sa hon var den goaste hunden av dom alla.
Stor sorg..
Då hon led av förkalkade leder blev hon tillslut nästan helt lea lös i aktern.. Det var inte värdigt för den goa hunden.så hon fick somna in.
Då jag e på det gotländska landet och renoverar lite hus hos mor blir det inte mycket bussgöra..
Men idag kom vår kära bay ägare Ola B från Norrtälje..med sin "Mupptruck" En hel galen tändkule/allmekanik älskande man..
Och efter en fika blev det fram med skjutmåttet..
Efter flera mätningar visade sig han slitna röda -71 a bay har 37mm i skjutdörrs kanalen..
Bussen e en fullrutat men lastbils reggad med lös camping inredning..
1600dp. Och så mycket vax och olja så rost finns inte under.
Allt e inbakat i olje kalkstens klet!
och bara glöm att försöka handla bussen av honom.. han sålde sin något nyare efter flera års tjat men denna tar han med sig i graven..
igentligen pensionär men full av ös och jobbar.
Men ytterligare kanal mått e inte fel.
Om någon vet hur hög en o sliten lyftande rulle till det nedre skjutdörrs beslaget skall vara,vore det intressant att veta. även intresserad av att handla en dylik rulle.michael..
Beklagar... 

Tråkigt med Linda..
Håller med din hustru att hon verkligen var en trevlig hund och är glad att vi fick chansen att träffa henne när ni var och hälsade på...har alltid sagt att det är vår plikt som ägare att låta våra älsklingar somna in när det är dags och vidhåller nog detta hur jobbigt det än är när man gör det..
Jag har varit dålig med att kolla forumet under semestern,men skall mäta lite åt dig i morgon får vi se... 
Jag mätte min skena nu och den är ca 36,5-37mm 
Får även min till 36,5mm...
Tack mina vänner för måtten nu kan jag nog vara riktigt säker att måtten stämmer..
Reser hemmåt blekinge i morgon igen..
Ha det gött blir förhoppningsvis mer uppdate senare i veckan.. Bara jag får mina grejer utlastade bla blivande sänk spindlar och blivande sänkframvagn.
Som dom brukar säga det kommer mera.
Bay bay buss lovers.
/Michael
Så, är du hemma imorron?
Jag tar mej kanske en runda på ditt håll...kan ta med dörren. 
ja Thomas jag e hemma nu.. gör du de..
ring när du e i krokarna..
Ronneby Kallinge skickat mobil Nr över pm.
här e det lågt.. pga för mycket värme och en viss utarbetning på Gotland, där det renoverades så det stod härligt till
..pust..
så har jag varit ganska så stationär..
var hos "Hella" när jag var på ön,och handlade en buss framvagns stomme, från ett bay lik han skrotat nyligen.. är nästan synd att kötta bort gavlarna då dom e helfriska.. handlade inte trummorna vet ej om han sålt dom än..

den killen har en del goa bilar
2 ovaler en splitt eh en Ghia cab och en ja vad det heter ghia 34 ??!!
roligt att se dom hur som.
De blev även en uppsättning framspindlar till, funderar fram och åter hur göra sänkspindlar, då man kan göra på 2 sätt antingen flytta spindelleds fästena på spindeln /förlänga nederkant.. eller sätta en ny spindel tapp uppflyttad på en spindel där man kapat original tappen. ökar spårvidd. hur som svets jobb.
Brukar bli ca 2-2.5 "tum" sänkning av det, sen tar nedre spindelbulten i fälgen, och vajern till hastighets mätaren får konflikt med övre ledens mutter..
detta vid 14 tums fälgar..
Tekniken där man sätter spindellederna upp och ner som praktiseras en del,e inte riktigt i min smak.. har letat efter leder som e anpassade för detta men ej hittat lämpliga än.
som så många andra..
Handlade på mig 4 st JP fälgar "fusk fux" av "Iovang" tyvärr bara 14 tummare..
hade varit trevligt med 15.. åtminstonne 2 st..
dessa är igentligen till volvo med mutter med en planbricka under.. och även 108mm bultcirkel.. med det går ju att fixa.
e lite kultiga.. så har en del olika nu att välja på ..
Då 25hp Tomas hade en resa förbi mina trakter, tog han med både fälgarna, och en dörr till min Oval -56,något sliten, med blir nog bra efter lite fix.
Skulle igentligen gjort nytta men då jag kännt mig helt kass /febrig har jag avstått..
men lite händer i alla fall, om inte annat i huvud kontoret. nä nu skall jag göra mat till min flitiga fru. hepp./ Michael
Michael, hoppas du inte känner dig lurad.
I så fall gå in o kolla dina pm, i det första frågade du om dim.
Skrev där att det var 14" 
Med vänlig hälsning,
Johan
jo jag vet att det är 14 tum ..men skulle hellre haft 15.. inte ditt fel!!
Men ... omjag fick välja skulle jag haft en Barndoor..nu o inte en Bay.. men livet e inte alltid som man vill.
man får ..make it work. 
Då en viss person tyckte det var tråkigt, och o intressant att läsa denna tråden, då den så lite handlar om bussen.. blev jag lite lack..
jag jobbar inte bara rakt av med den, då det involverar så mycket olika beslut fram och åter, iofs beror det på mej, då jag inte "bara" vill göra den original utan något modifierad på mitt sätt.
Tex har jag handlat på mig flertalet olika fälgar både plåt och "alu". en kollega sa idag "du får bestämma dig för stuket och sen köra på" jag hävdar det e inte alltid så enkelt, då många beslut kan först tas, när man sett hur vissa saker e och samverkar.. nu e detta ju inte min 10-onde buss ,och jag har inte testat alla "standard" varianter, eller vet hur det skall bli.. exakt..
Hur som jag har ju oxå samlat på mig bla 4 st extra Bay spindlar, en extra framvagn,+ skall hämta några splitt framvagnar i skogen, och funderar skarpt på en speciell typ av A länk framvagn
.. jamen hur tänker jag då..
jo. jag vill ha bussen på gatan besiktigad, och laglig innan snön/vintern kommer, varför det. man kan ju inte åka bus på vintern säger kanske ni från dom snöiga delarna av riket.. nja.. här i södra sverige e snön, ibland riklig i jan -feb, och ev lite längre fram... eller så kommer snön ännu senare hit..
så vad har det med framvagnen att göra..
jo. jag vill sänka bussen lite, nu men endå besiktiga.. så jag har en grund stance. nått jag kan måtta titta på ,lite sänkt men inte slammat, sen kötta och förändra min nybesiktigade buss under dom kallare månaderna , dvs face off dörrar rutor osv. så jag kan ta den och bara åka ut i "värden" i den nästa sommar.. sen fortsätta med sänkövningar till hösten.
beroende på framgången i vinter.. göra en mer radikal sänk övning... och montera subba motorn och låda alt adapter platta till 091 lådan.+
hellst en A-länk framvagn.. med full luft fjädring.. time will tell
alt. 2 antingen en helt uppflyttad bay fram vagn . "franke"(bla) style.eller en splitt i bay, med flippade spindlar och sänksatser.+något tubbade hjulhus.. då utan luft..
jamen fälgarna.. jo blir det A länk framvagnen blir det Cheva /BMW bult mönster.. dvs sådana Plåt 17 tummare jag redan har o gillar.. alt andra alu med större storlek/lägre profil..
annars Porsche bultmönster och antingen Cookie Cutters.. eller......... omborrade jp fälgar...
hur tänker jag... jo en lackerad plåtfälg med kapsel blir lite retro stuk.. även små Alu fälgar med förhållandevis hög däck sida.. blir rätt i mina ögon.
Många beslut.. mycket funderande.. massor av timmar på "the world wide webb"
jag har länge gillat Jp fälgar.. dom e så ..rätt.. äger sedan ett antal år säkert 20
...8 st 13 tumms i olika bredder.som jag delvis haft på mina fordon.. och nu senast 14 tummare.. 15 e oxå intressanta.
om... jag kan hitta dom till rätt pengar, ty det e en inte helt ointressant faktor i leken.
la upp en CC och en Jp fälg brevid varandra..
bara gillar dom..
sen att dom måste renoveras/detaljeras innan man kan montera däck.. tja.. kanske det..
Och ni som tycker det händer för lite.. ja ni e ju inte heller i garaget och skruvar just nu.... ni e ju här
Hepp / michael
Ps.
tycker ni jag pratar/skriver skit.. säg det.. men även andra kommentarer e mycket välkommna .
verkar vara delvis tysta klubben som öppnar och ev läser vad jag hackat ner.. ds.
Bara kör på efter eget huvud och idéer . Jag gillar att läsa tråden.
Uppskattar tråden, kör på.
Livet är sällan rätlinjigt och tillrättalagt så bara; Damn the Torpedoes, full speed ahead!
S
Då en viss person tyckte det var tråkigt, och o intressant att läsa denna tråden, då den så lite handlar om bussen.. blev jag lite lack..
Vissa personer har ett tvångsbeteende och måste tala om när dom inte gillar saker, precis som nån annan skulle bry sig
Det lustiga är att i IRL är det inte vanligt att människor kommer fram och sägar att man är tråkig och ointressant!
Men på Interwebben är det vanligare.
Om nått är tråkigt och ointressant så slutar jag läsa eller går nån annanstans.
Slutar nu innan jag kommer igång på riktigt
Kör på barre................................
Kör ett nytt inlägg.
Vad det gäller framvagn, så kanske man kunde köra med stel röraxel eller droppad I beam, och luftbälgar.
För 5 cm fjädringsväg är 5cm fjädringsväg oavsett vilket typ man har.
Jag är lite dålig på hur det ser ut under bussarna, men nån form av fyrlink borde man kunna få till.
Lågpris versionen kunde vara PV spindlar på en röraxel. VW skivor och caliprar borde vara möjligt att få på dom.
Bra talat,håller med!
Då jag hade förmånen att få besök av Michael i sommar kan jag bara säga att någon mer inspirerande och kunnig kille har jag inte träffat på länge...att han dessutom är trevlig gör inte saken sämre
Känner mig previligierad att få omge mig med sådana vänner....bilhobbyn är beroende av att man hjälps åt när det känns motigt,ett
forum hjälper till att ha kontakt sinsemellan och det skall vi utnyttja på ett positivt sätt..med gnäll kommer man ingenstans!
Kör på bara!!
Små människlor ska man inte ta ngn notis om. Skit i vad andra klagar på, de kan fara ngnstans där solen aldrig lyser!
Jag uppskattar din tråd väldigt mycket, inte minst för att du sätter ditt meckande och byggande i ett sammanhang
med ett "vanligt liv", om det finns ngt som kan kallas så.
Eftersom jag inte bygger eller skruvar så mkt kan jag inte bidra med annat än att uttrycka min beundran för dig
och andra som gör det jag bara drömmer om.
Så, som ungarna säger: RESPECT, MAN!!!!

Jag gillar också läsa dina inlägg! Gott hantverk och skaparglädje! 
Tycker att Mr 56 sammanfattade det hela ganska bra!
Slipknot gjorde en låt för många herrans år sedan, den heter "People=Shit"...Stämmer nog ganska bra
Kör på i din egen takt och bry dig inte om vad folk tycker, hellre tänka efter en gång för mycket än göra fel en gång för mycket!

Sidor Föregående 1 … 33 34 35 36 37 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.