Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e4b1da088dc07a2e7a7ff7d8bc3a8fab.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-08-07 21:16:49)

Det påstår de iaf jag bara förmedlar det info man får på museet.

Post's attachments

IMG_4018small.jpg, 46.16 kb, 648 x 486
IMG_4018small.jpg 46.16 kb, 245 downloads since 2012-08-07 

IMG_4019small.jpg, 44.7 kb, 648 x 486
IMG_4019small.jpg 44.7 kb, 230 downloads since 2012-08-07 

IMG_4020small.jpg, 23.55 kb, 648 x 486
IMG_4020small.jpg 23.55 kb, 221 downloads since 2012-08-07 

IMG_4021small.jpg, 21.74 kb,  x
IMG_4021small.jpg 21.74 kb, 1 downloads since 2012-08-07 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-08-07 22:31:41)

Ursäkta de dåliga bilderna.

Post's attachments

IMG_4022small.jpg, 26.29 kb, 648 x 486
IMG_4022small.jpg 26.29 kb, 225 downloads since 2012-08-07 

IMG_4024small.jpg, 72.41 kb, 648 x 486
IMG_4024small.jpg 72.41 kb, 223 downloads since 2012-08-07 

IMG_4025small.jpg, 68.45 kb, 648 x 486
IMG_4025small.jpg 68.45 kb, 209 downloads since 2012-08-07 

IMG_4026small.jpg, 34.47 kb, 648 x 486
IMG_4026small.jpg 34.47 kb, 205 downloads since 2012-08-07 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Ursäkten godtas. ICQ/ab

Cool buss!!!

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Det är med den bussen som nuvarande ägarens far åkte runt i hela Sverige och hämtade alla grejor till samlingen ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Ja den är verkligen en godbit denna urgamla Barndoor  ICQ/ab 20-03339 heter den för den som undrar
Och ja den är den äldsta bussen som är i ett stycke om man får säga så? Skulle säkert få att gå med inte allt för stor insats i dagsläget  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

6

Barndoor51 skrev:

Ja den är verkligen en godbit denna urgamla Barndoor  ICQ/ab 20-03339 heter den för den som undrar
Och ja den är den äldsta bussen som är i ett stycke om man får säga så? Skulle säkert få att gå med inte allt för stor insats i dagsläget  ICQ/ae

Ja du, jag tror du har liiite mera jobb på din Bengt ICQ/ad

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

7

lasslo skrev:

Det är med den bussen som nuvarande ägarens far åkte runt i hela Sverige och hämtade alla grejor till samlingen ICQ/ab

Och det är inte lite grejjer det finns där! I TV programmet (från 80-talet) som visas i "biografen" i museet berättar fadern att mycket (tom gamla fina Harley Davidson) hämtades på skroten och köptes till kilolpris. Det är inte längesedan man föraktade gamla klenoder som skrot. Tänk på att man skrotade fina VW bussar ända in på 90-talet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

JockeL U-a skrev:
Barndoor51 skrev:

Ja den är verkligen en godbit denna urgamla Barndoor  ICQ/ab 20-03339 heter den för den som undrar
Och ja den är den äldsta bussen som är i ett stycke om man får säga så? Skulle säkert få att gå med inte allt för stor insats i dagsläget  ICQ/ae

Ja du, jag tror du har liiite mera jobb på din Bengt ICQ/ad

En skvätt kanske...hehe :-D

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

9

Ja även Barndoors med 30-hästare ansågs värdelösa så sent som mitten på nittio-talet, och skrotades ut till förmån för reservdelslagren! ICQ/ad

Johanna femtian såg jag första gången på åttio-talet, och hade då förmånen att få träffa Herr Manfred i egen gestalt!! En fantastisk farbror som hade många sköna skrönor om hur han hämtade prylar runt om i Skåne.

Jag fick nys om denna tidiga buss via en VW återförsäljares representant i Västerås, som visste om att berätta att Svenska VW hade spårat upp denna vagn och dennes ägare redan på 1970-talet via ett upprop i några kundbrev. Denna femtia är tidig, men den slås med lätthet av Nyberg/Landbergsson och deras restaureringsobjekt. Johanna-femtian har mycket långt gången rost i alla balkar och skarvar, och man kan se att balkarna har svällt av mångårigt rostande, och är som örebrokex då man klämmer på dem.

Men den är verkligen en tidskapsel  i sig, och jag hoppas att Johannamuseet orkar stå emot alla  barndooruppköpares fläskiga (mer eller mindre) anbud!! Kul att sonen har förstått vilken klenod som fadern sparade på!! ICQ/ab

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

10

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Ja även Barndoors med 30-hästare ansågs värdelösa så sent som mitten på nittio-talet, och skrotades ut till förmån för reservdelslagren! ICQ/ad

Johanna femtian såg jag första gången på åttio-talet, och hade då förmånen att få träffa Herr Manfred i egen gestalt!! En fantastisk farbror som hade många sköna skrönor om hur han hämtade prylar runt om i Skåne.

Jag fick nys om denna tidiga buss via en VW återförsäljares representant i Västerås, som visste om att berätta att Svenska VW hade spårat upp denna vagn och dennes ägare redan på 1970-talet via ett upprop i några kundbrev. Denna femtia är tidig, men den slås med lätthet av Nyberg/Landbergsson och deras restaureringsobjekt. Johanna-femtian har mycket långt gången rost i alla balkar och skarvar, och man kan se att balkarna har svällt av mångårigt rostande, och är som örebrokex då man klämmer på dem.

Men den är verkligen en tidskapsel  i sig, och jag hoppas att Johannamuseet orkar stå emot alla  barndooruppköpares fläskiga (mer eller mindre) anbud!! Kul att sonen har förstått vilken klenod som fadern sparade på!! ICQ/ab

Jag förstod på sonen att han är väldigt ståndaktig och har inte en tanke på att sälja trots att han får mååånga bud på flera tiotusentals kronor!!  Default/lol

Men skämt åt sidan. Det var någon i en debatt som tyckte att det var galet att man inte sparade mer på fina BD och split, "tänk vad de skulle vara värda idag"! Jag men, att man skrotade så friskt och sket i de fina bussarna äe EXAKT DET som är förutsättning för att de som överlevde är så mycket värda. Hade alla sparats i fint skick hade de inte varit värda många kronor idag.

För inte så längesedan var jag och kollade efter resterna av en lyxsplittis som två bondbröder hade haft. Nära Skurup, jag tror att flera BV:lare var där också andra dagar. Jag överdriver inte, det fanns rester av ett chassit, någon rostig dörr, en rostig motor och ca 50 rostiga plåtbitar ungefär 0.5-1 cm i diameter spridda runt omkring i leran.

Lyxsplitten hade köpts på 60 talet fabriksny, använts några gånger ner på kontinenten och efter ett mekaniskt fel parkerats vid åkern där det stannade i 40 år så den rostade sönder och samman. Eftersom denna historia har man hört har utspelats vid många andra ställen (med små variationer) säger inte det ganska mycket om hur lite man värderade dessa bilar då? Ja menar, de hade köpt en ny bil och skitit i den redan efter 3-4 år.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│