1

En fråga om olja.

Jo när ja skulle köra hem min bubbla, ca 11mil , bubblan hade stått i ca två år, så händer detta att halvvägs hem stannar ja för å kolla att allt står rätt till. Öppnar motorluckan och ser en oljerand från däck till däck. Efter de när ja kommit hem har den stått till ja besiktiga den a sen har ja kört i en vecka och nu är de tomt med olja. . Fick veta att de var på tok för mkt olja i och då har jag fått höra att de kan ha blitt övertryck och då har oljan smitit ut via vevhus ventilationen som då ska sitta vid oljepåfyllningen. . Så han som berättat detta menar att de bara är ut fylla rätt mängd olja och då inte borde läcka mer. .

Jag är rookie på bubbla så har ingen aning om de ligger nån sanning i detta.

Nån som har nå idéer?

Har en 66a 1300 lim. Så vitt ja vet är de original motorn

Bubbelicious For Life

2

I sämsta fall om motorn är körd med förmycket olja/övertryck så kan oljekylen alternativt oljekylarens gummitätningar gett sig , då sölar det rejält i motorrum drivaxlar.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Skräm nu inte upp tjejen i onödan med worst case scenario... Mitt tips är att tömma ur olja så du har rätt mängd och tvätta sen rent under motorn. Sen är det ju bara starta och sen kika in under och se om det fortfarande läker. Kolla också på stötstångsrören som går mellan block och topplock, 4 st på varje sida som brukar kunna läka när tätningarna blir dåliga.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

4 Senaste redigerad av kisavw (2012-08-06 07:55:59)

Ja men Ja men Skrev ju faktiskt i sämsta fall. Men visst lättare att se var det kommer olja när det är rent och snyggt. ICQ/ab

VW Typ 2 1967

5

När du fyller på med ny olja använd en 20w 50 olja. Gärna av bra kvalitet. Vid tunnare olja kanske det läcker ut lättare.. Gamla vw motorer kan vara lite inkontinenta.. ICQ/ad men allt går att fixa.. Enklast kanske om någon vw kunnig i din närhet kan slå en kik..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Tänkte iaf göra rent sen fylla olja då den är tom nu. Nån tjockare olja.
Är ju lite on my own när de gäller bubbla mek ni är mina
Hjälpande händer å hjärnor :-) . Ja skruvar gärna bara jag vet vart ja ska börja :-D

Bubbelicious For Life

7

Som michaelth skrev, ta mineralolja då den är lite mer lämpad för din motor än helsyntetiska oljor.
Och om du inte redan skruvat tillbaka oljesilen och locket så ta det varsamt med dom skruvarna och muttrarna.
Lätt att dra gängpaj där och då får du oljesöl där också.

8

somSom sagt är ju rookie på bubbla. . Men oljesil?. . Är på jobbet nu därför frågar ja först innan ja kollar

Bubbelicious For Life

9

Jag förstår inte hur det kan bli högre tryck efter oljepump och reduceringsventiler om det är för mycket olja i motorn men förklara gärna.
Är det för mycket så kommer veven att piska upp väldigt mycket skum i motorn och då kan man förlora tryck. Visst kan man få mer stänk runt remskivan men att det skulle bli högre tryck i vevhuset pga oljenivån ser jag inte. Trycket i vevhuset beror primärt på kompressionsläckage.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Tryck vet jag inte men som du säger så slungas ju oljan ut via vevhusvent. om man har åt helvete för mkt olja i. Gissar dock på att hon har läckande stötstångsrör eller trasiga damasker på drivaxlar som då skulle vara växellådsolja som hon sett. Allt är ju bara gissningar tills hon spolat rent och kollat.

Oljesilen ser du inte förrän du skruvar lös oljelocket under motorn.

11

Om vi säger så här hela stickan var svart. Alltså på tok för mkt olja
Nu är stickan ren alltså ingen motorolja klar

Bubbelicious For Life

12

Gör en motortvätt och fyll på med mineralolja . Varmkör och titta efter eventuella läckor.

VW Typ 2 1967

13

Jo som ja nämnde innan så hade tänkt börja där. Ska göra de redan i dag

Bubbelicious For Life

14

Jag har fått en annan teori men vart fundersam över en sak som vart sagt,
Hur eller kan bensin från förgasaren ta sig in så oljenivå påverkas?

Bubbelicious For Life

15

Om membranet till bränslepumpen är trasigt rinner det ner i vevhuset men då stinker det bensin om oljan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Jag har fått en annan teori men vart fundersam över en sak som vart sagt,
Hur eller kan bensin från förgasaren ta sig in så oljenivå påverkas?

Bubbelicious For Life

17

Är nått i den stilen som ja tänkte. Eller att nålventilen är dålig a flotören är fel nivå . .

Bubbelicious For Life

18

Om gasaren flödar så åker det inte ner i oljan utan rakt ut på motorn. Snarare då att det är soppapumpen som spökar. Hur har du kommit på din teori? Luktar det soppa om oljan och fyller på oljetråget eller?

Var du och besiktigade igår eller? Såg du stod bakom besiktningen och skruvade...

19

Jo fyller på i tråget och luktar om stickan. . Har en kompis som jobbar på Mekonomen så vi beställde lite grejer. Behöver fixa bromsar oxå

Bubbelicious For Life

20

Får nog konstatera efter rådfrågnig era ord och många ensamma timmar i lastbil att motorn får för mkt bränsle. Och de som inte förbränns följer med oljan . Så, har nog inte. Nå oljeläckage i form av trasiga packningar utan de är nå annat. . Automat chocken kanske . . Så ska pilla lös förgasaren och kolla lite

Bubbelicious For Life

21

Om du tror att oförbränt bränsle följer med oljan ner i blocket har du inga kolvringar kvar plus att det nog är större risk att det oförbrända hamnar i avgassystemet. Tror faktiskt du borde lyfta på bränslepumpen först och ta isär den och kolla. Det är ju dessutom enklare än att ta isär en förgasare. Du hade ju bara 8 i co så så hiskeligt mkt extra bränsle får den ju ändå inte.

22

Om du tror att problem löses i en lastbil och inte i garaget så kanske du har fel hobby.  Default/lol

Ali G

23 Senaste redigerad av TjejApa (2012-08-08 05:35:29)

Ha ha ha de finns roliga typer överallt. . Nej så klart inte men vill ju fundera och kolla fakta även andras erfarenheter innan ja själv börjar gå lös på bilen. . Fel hobby nej . . Är född å uppvuxen i ett garage. Har alltid hållt om än de vart stilltje några år. . Men visst. . .

Bubbelicious For Life

24

Ika skrev:

Om du tror att oförbränt bränsle följer med oljan ner i blocket har du inga kolvringar kvar plus att det nog är större risk att det oförbrända hamnar i avgassystemet. Tror faktiskt du borde lyfta på bränslepumpen först och ta isär den och kolla. Det är ju dessutom enklare än att ta isär en förgasare. Du hade ju bara 8 i co så så hiskeligt mkt extra bränsle får den ju ändå inte.

Jo de såklart. .kommer nog bli så att jag plockar ut helao
Och går igenom allt . .

Får tacka för alla svar även om vissa var mindre relevant...

Bubbelicious For Life

25

Varför börjar du inte med soppapumpen istället för att riva hela motorn? Om folk här ger dig grymt relevanta tips och har hållt på med dessa motorer i många år så är det ju för att det är troligaste orsaken.
Du sabbar ju sista delen av säsongen om du ska rackla isär hela motorn och byta kolvringar för att sen upptäcka att det var just pumpen.
Ge oss inte den äran att få säga vad var det vi sa.