26

jag har en uppsättning manta bak ljus.. 4 st

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

Den här tråden kommer följas. Hur spännande som helst. Lycka till.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

28

kul och udda skapelse, mittmotor mm. häftigt. du har pm Kjell.

Längtar efter luftkylda turer här o där......aircondition ??...idioti när det går utan tak......
VW 1600 typ 3 1972 cab
presentationstråd :   http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 32#p116132
projekttråd : http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 40#p116140

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fa8742200838a90898a444b88d1b75ca.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

29 Senaste redigerad av Selle (2012-08-09 19:45:49)

Tack för all uppmuntran, kul om projektet kan glädja andra med.

Idag har jag börjat med att passa in den "nya" karossen, bakdelens passform var bra över skärmarna och passar bra ihop med framdelen. Över taket var passformen mindre bra, bakdelen sticker upp ca en 1 cm över taket vilket inte ser något vidare ut. Anledningen till att den inte passar något vidare över taket beror på att man har fått en springa på ca 1 cm mellan formarna i framkant när man har gjutit bakdelen. Detta måste justeras och det blir till att kapa bort material så att det går att få till nivåerna för att sedan plasta ihop dem igen men först ska en ram och gångjärn till bakdelen byggas. Gångjärnen ska fästas i bakkant på bakdelen så att den öppnas bakåt så att motorn blir mer åtkomlig.

Post's attachments

BD1.jpg, 218.4 kb,  x
BD1.jpg 218.4 kb, 6 downloads since 2012-08-09 

BD2.jpg, 214.04 kb, 800 x 600
BD2.jpg 214.04 kb, 370 downloads since 2012-08-09 

BD3.jpg, 274.95 kb, 800 x 600
BD3.jpg 274.95 kb, 401 downloads since 2012-08-09 

30

smidigt med plas,t bara kötta fästa ihop med plåt och plasta igen .. gör man rätt blir det ju hyfsat starkt oxå..
Bara man ser till att ha rätt skydds utrustning vid ALLA sådana jobb!! för sin egen skull!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

31 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2012-08-09 20:18:23)

Riktigt fräna bilar de där Pirayorna !

Kikade på en 6 cylindrig ( Corvair ? ) på BRC i helgen som du säkert redan känner till , tyvärr fotade jag lika mycket gubbe som bil,  men du får en bild ändå för lite inspiration ! ICQ/ad

Post's attachments

IMAG0524.jpg, 191.07 kb, 1296 x 776
IMAG0524.jpg 191.07 kb, 391 downloads since 2012-08-09 

You´ll never know...

32

michaelth skrev:

smidigt med plas,t bara kötta fästa ihop med plåt och plasta igen .. gör man rätt blir det ju hyfsat starkt oxå..
Bara man ser till att ha rätt skydds utrustning vid ALLA sådana jobb!! för sin egen skull!!

Det bästa med plast är att det inte rostar men att jobba med det är ingen höjdare tycker jag. Visst är det viktigt med skyddsutrustning vad man än arbetar med.

33

m.helsing skrev:

Riktigt fräna bilar de där Pirayorna !

Kikade på en 6 cylindrig ( Corvair ? ) på BRC i helgen som du säkert redan känner till , tyvärr fotade jag lika mycket gubbe som bil,  men du får en bild ändå för lite inspiration ! ICQ/ad

Ja den bilen känner jag till, Johans med Corvair 6:a. Det är bla Johans Piraya blogg som är anledningen till att jag åter köpte ett Piraya objekt

34

Även jag stod där och beundrade. Lyssnade på motorn och funderade på om jag inte skulle köpa den där Corvairmotorn jag blev erbjuden...

Är det Piraya som har 63-66 Corvette vindrutan? Vill minnas att jag levererat sådan till Halmstad.

[

35

MickeW skrev:

Även jag stod där och beundrade. Lyssnade på motorn och funderade på om jag inte skulle köpa den där Corvairmotorn jag blev erbjuden...

Är det Piraya som har 63-66 Corvette vindrutan? Vill minnas att jag levererat sådan till Halmstad.

Ja Pirayan och efterföljaren RPB GT har 63-66 Corvette vindrutor, var det möjligtvis till Bosse i Halmstad du levererade en vindruta. Säljer du lister till dessa rutor?

36

Bosse stämmer nog. Den Corvettelist jag tog hem stämde inte alls. Han använde sin gamla list.

Ge mig ett prov så kanske jag kan hitta någon liknande list bland alla original och universallister.

[

37

Jäklar vad du fått upp farten! Kul!

Med den här takten så måste jag snart leverera din oljetrycksmätare som varit på väg till dig i snart 1 år  ICQ/ad

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

38 Senaste redigerad av NiklasLarsson (2012-08-10 09:43:11)

Fick igår en bild av en kompis som kommit över ett fotoalbum från slutet av 60-talet. Där fanns det en bild på den här bilen när den var utställd på en bilutställning 1969 i Marmorhallarna i Stockholm. Och ser man på - här var bilens riktiga reg-nummer AB 502 istället för alla "röd-skyltar" som suttit på alla andra bilder på bilen.

Post's attachments

Marmorhallarna.jpg, 128.74 kb, 1167 x 783
Marmorhallarna.jpg 128.74 kb, 383 downloads since 2012-08-10 

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

39

säger bara kolla framdäcken ICQ/ad riktiga räääserdäck... Default/hmm ser ut som något från en 2cw...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

40

NiklasLarsson skrev:

Fick igår en bild av en kompis som kommit över ett fotoalbum från slutet av 60-talet. Där fanns det en bild på den här bilen när den var utställd på en bilutställning 1969 i Marmorhallarna i Stockholm. Och ser man på - här var bilens riktiga reg-nummer AB 502 istället för alla "röd-skyltar" som suttit på alla andra bilder på bilen.


Tack för den bilden Niklas, ja det är det registreringsnumret bilen fick när den registreringsbesiktades som ombyggd 1969. Dock en märklig placering av reg-skylten då man ser fästena till skylten i nosen.

41

RPB Piraya skrev:
NiklasLarsson skrev:

Fick igår en bild av en kompis som kommit över ett fotoalbum från slutet av 60-talet. Där fanns det en bild på den här bilen när den var utställd på en bilutställning 1969 i Marmorhallarna i Stockholm. Och ser man på - här var bilens riktiga reg-nummer AB 502 istället för alla "röd-skyltar" som suttit på alla andra bilder på bilen.


Tack för den bilden Niklas, ja det är det registreringsnumret bilen fick när den registreringsbesiktades som ombyggd 1969. Dock en märklig placering av reg-skylten då man ser fästena till skylten i nosen.

Jag tror det finns en förklaring till det här med nummerskyltarna. "Röd skyltarna" var alltid i plåt och var då tvungna att skruvas fast. Men när man däremot hade fått ett riktigt reg-nummer så var det OK att sätta dit en "klistermärkes-regskylt" och då ville man ju inte sätta dit en regskylt i fronten på Pirayan och störa den fina luftströmmen som trycker ned fronten i högre farter.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

42 Senaste redigerad av Selle (2012-08-30 14:48:13)

Idag har det blivit lite tid i garaget och då tog jag bort de rostiga golvhalvorna, eftersom det var minimalt med rost på resten av bottenplattan så nöjde jag mig med att gå över den med en axialborste monterad på vinkelslipen. Det rödaktiga man ser på bilden är grundfärg, förutom det som man ser i den främre inspektionsluckan eller vad den kallas.

Post's attachments

IMG_0878 (800x600).jpg, 294.87 kb, 800 x 600
IMG_0878 (800x600).jpg 294.87 kb, 416 downloads since 2012-08-30 

43

blir så jävla inspirerad av sådana här trådar . speciellt kul eftersom en i samma motorklubb som mig har en fullt renoverad o underbart fin rpb piraya som jag får den sanna njutningen att dräggla över varenda torsdag ICQ/ab

mer rpb bilar på vägen gör livet lite bättre o leva

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

44

riseabove skrev:

blir så jävla inspirerad av sådana här trådar . speciellt kul eftersom en i samma motorklubb som mig har en fullt renoverad o underbart fin rpb piraya som jag får den sanna njutningen att dräggla över varenda torsdag ICQ/ab

mer rpb bilar på vägen gör livet lite bättre o leva


Kul att tråden uppskattas. Har du någon bild på den Pirayan?

45

RPB Piraya skrev:
riseabove skrev:

blir så jävla inspirerad av sådana här trådar . speciellt kul eftersom en i samma motorklubb som mig har en fullt renoverad o underbart fin rpb piraya som jag får den sanna njutningen att dräggla över varenda torsdag ICQ/ab

mer rpb bilar på vägen gör livet lite bättre o leva


Kul att tråden uppskattas. Har du någon bild på den Pirayan?

jag skall se till o fota den så fort jag ser den. han var inte på motorträffarna vi har torsdagar här i Rydal utanför Kinna / Skene som han brukar.....

Mvh
Dann

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e3612bf730ba1fcf5dced7eff239263f.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

46 Senaste redigerad av Selle (2012-09-02 21:27:31)

Idag har bottenplattan fått nya golvhalvor, det var en hel del pyssel att få till den vänstra sidan då det ena handbromsröret är draget genom golvhalvan. Gjorde en v-kortning så som plattan ursprungligen var kortad, testade även att använda en kopparplåt som mothåll vid igenläggning av borrhål efter att stolsfästena hade avlägsnas. Läste om kopparplåtsmetoden i en annan tråd här på forumet och det funkade mycket bra. Nu är det bara lite slipning kvar innan bottenplattan kan grundmålas.

Post's attachments

IMG_0880 (800x600).jpg, 285.2 kb,  x
IMG_0880 (800x600).jpg 285.2 kb, 3 downloads since 2012-09-02 

47

Ser bra ut det där. En fundering har jag , när bilen var utställd i marmorhallarna hade den mittmotor då ? Eller hände det senare?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

48

kisavw skrev:

Ser bra ut det där. En fundering har jag , när bilen var utställd i marmorhallarna hade den mittmotor då ? Eller hände det senare?

Bilen har alltid haft mittmotor. RPB byggde två stycken mittmotorbilar till BEA-Agenturers återförsäljare och dessa fungerade som demobilar eftersom kunderna kunde låta RPB bygga om bottenplattan för 1800 + oms. Dock så blev det troligtvis inte fler bilar byggda med mittmotor.

49

Ok då är det en udda skapelse du håller på med . Ska bli intressant att följa din byggtråd. ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

50 Senaste redigerad av Selle (2012-09-06 20:55:49)

I kväll blev det åter en liten stund i garaget så jag hann med att svetsa dit sänkningssatser på framvagnen. Kapade ett rör i taget och skruvade fast stommen på plattan innan den första sänkningssatsen svetsades fast för att sedan demontera stommen för att helsvetsa och för att kapa det andra röret. Sedan skruvades stommen åter fast för att svetsa dit den andra sänkningssatsen och sedan demonterades... ja ni förstår nog, inte så spännande uppdatering men man måste visa de små framstegen med.

Post's attachments

IMG_0888 (800x600).jpg, 298.98 kb, 800 x 600
IMG_0888 (800x600).jpg 298.98 kb, 401 downloads since 2012-09-06 

IMG_0889 (800x600).jpg, 283.08 kb, 800 x 600
IMG_0889 (800x600).jpg 283.08 kb, 388 downloads since 2012-09-06