1

Ska bli Pappa om två månader och "behöver" byta ut fruns v40 mot en riktig bil. Vi tittar på lite olika minibussar och vi har bla kollat på Sharanen. Även Kia Carneval, Ford grand s-max och vw caddy life.

Vi har även hund av modell 40-50 kilo och det kan säkert bli en till innan nuvarandes bäst-före går ut. Så därför vill vi ha en minibuss. hundbur + hylla ovanför buren i bagageutrymmet är det tänkt. dvs barnvagnen brevid buren och lastzon ovanpå

Någon som har erfarenhet av Sharan eller annan minibuss? (bortsätt från splitt och bay givetvis.)

Vi satsar på 2007 eller nyare, dock inte ny-bil då budget för bil ligger mellan 100-160 tkr.

Finns en 2.0 bensin. Men den har bara 115hk och det är väl i mista laget för en buss? 1.8T har kring 150hk och känns som ett bättre kort..

Alla för och nackdelar är välkomna

2

Jag har inte jämfört de olika bilarna, men jag har kollat lite på bilar i en mindre klass åt morsan och jag tycker det verkar som man får mycket mer för samma peng när man köper en Ford än de andra tyska märkena. Och de får gott betyg i tester också, ska jag svära i kyrkan tycker jag nog S-maxen är snyggare också, men det kanske inte är "grand"-modellen jag tänker på? En kort reflektion bara, slå mig inte...  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Kompisen är fordfrälst och byter ford vart 4e år (mondeo) och dom håller 2-3år sen blir det mycket fel på dom. Elakablar som rostar av, rost i dörrar mm

Så jag skulle aldrig köpa en ford, men det är min åsikt

Nytt mob nr...

4

Lustigt att man håller fast vid ett märke om det får fel på så kort tid? undrar vad som tilltalar då. Min Fårrdh är ju en gammal skrotbil i jämförelse, men den har imponerat på mig, kanske är det för att jag hade så låga förväntningar innan?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Vi har en caddy -08 på jobbet som har fungerat klockrent... 11500mil och det enda som är bytt på den är bakbromsbeläggen och en baklampa. ICQ/ab

6

kee skrev:

Lustigt att man håller fast vid ett märke om det får fel på så kort tid? undrar vad som tilltalar då. Min Fårrdh är ju en gammal skrotbil i jämförelse, men den har imponerat på mig, kanske är det för att jag hade så låga förväntningar innan?

Han har handlat av samma handlare i 20-25 år så tror han får väldigt bra pris på bilarna

Nytt mob nr...

7

Jag är inne på min andra ford nu, Kör mondeo -08 Tdci för tillfället. Denna har jag inte haft några problem med alls och jag hade inga större med våran förra heller. Men jag kommer vara så fräck att jag droppar ett annat förslag istället. Om jag skulle köpa "buss-bil" skulle jag absolut köpa en Mercedes Viano. Mycket trevliga bilar med hur mycket utrymme som helst. Väldigt trevliga att köra, känns verkligen som en "vanlig" bil förutom att man sitter lite högre, och den drar inte alls mycket. Så det är mitt förslag i alla fall. Jag kollade på sharan sist men tyckte att de blev lite trånga och tajta liksom, mest en känsla antagligen men men...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

8

syrran ägde en sharan för ca 10 år sen. en disel. Den var väldigt skön att köra å drog bara 06/mil. Väldigt flexibel, de går att plocka lös varje stol för sej å de är sköna stolar att sitta i! de finns dessutom så man kan få integrerad barnstol med 5 pungtsbälte och barnkudde!

9

Strålande input.

Hur står sig prisskillnader på service, underhåll mellan de olika märkena måntro?

10

Tänkte ge lite mer input om Sharan/Alhambra ICQ/ab

Har ägt både och (1,9 TDI), bra bilar, men...
Det jag har haft problem med är följande:

Kärvande/skurna torkar-axlar. Efter ca 12-13000 mil så nöp de på båda bilarna (har en kollega med Sharan som råkat ut för precis samma). Tips där, ta isär hela torkarlänkaget efter ca 10000 mil och smörj skiten så håller det 10000 till. När det väl skurit så är det näst intill omöjligt att få isär ICQ/ac  och dyrt att köpa nytt. Finns beggat men då köper man en med samma problem som man har redan.

Läckande AC-rör. Dyrt att få åtgärdat. Körde sista 3 åren med Alhambran utan AC = Otroligt varmt en solig sommardag!

Drivknutar. Efter 30000 mil med Alhambran så hade yttre knutarna blivit bytta 2 ggr och inre 1 gång. Yttre är lätta att byta själv och kostar ca en tusenlapp styck.

Otillfredställande värme på vintern (Dieselrelaterat?). Satt en Eber fabriksmonterad under ibak som hoppade igång automatiskt vid temperaturer under +5 (skulle tydligen hjälpa till att värma kylvattnet), fungerade sådär, blev bättre när jag monterat rörisolering på vattenrören som löper under bilen från motorn till det extra värmepaketet ibak (långa rör under = vattnet kyldes av på vägen  Default/hmm  ).

Äldre dieslar (före 2005 tror jag???), DYR fordonsskatt....strax under 8000 kr/år....och med tanke på att diesel kostar lika mycket som bensin idag så ska man köra typ över 3500-4000 mil/år eller nåt för att nå "break even" med en bensinare.

Men i stort är det väldigt trevliga bilar, stadiga på vägen, Dieslarna går snålt (ca 0,65l/mil) och har de 6-vx låda så är de underbara att köra långt med. Och som nämnts tidigare, alla stolar utom framsäte går att ta ur, lastutrymmet blir då ca 2,6 m3, med helt plant golv (går utmärkt att lägga in en madrass och sova i). Enda problemet med detta är att stolarna tar mycket plats i garaget att förvara.

....bara mina erfarenheter.