1

coolt

http://www.youtube.com/watch?v=G41W9Ijt … r_embedded

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

http://www.vwimporten.se/typ1/chassi/airride
där finns de men hittade en annan sida där de var billigare fast de var ju i usa ICQ/ab

vw bubbla -69 >---------<  vw bay Pickupp -69   
www.rblack.se
allt är till salu vid rätt pris !!!!

3

rblack skrev:

http://www.vwimporten.se/typ1/chassi/airride
där finns de men hittade en annan sida där de var billigare fast de var ju i usa ICQ/ab

OK, så det finns endast till typ 1, finns det för typ 2 också?
dessutom typ 1 endast -65 och tidigare.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

http://airkewld.com/index.php?page=shop … Itemid=252

http://airkewld.com/

dom har nog till en t2 ICQ/ab

vw bubbla -69 >---------<  vw bay Pickupp -69   
www.rblack.se
allt är till salu vid rätt pris !!!!

5

Lättast/billigast är väl att sätta hijackers, stor tank som man fyller från garage kompressorn och ballofix ventiler.
Då får du en komplett luftfjädring för några tusingar

Nytt mob nr...

6

iooor_21 skrev:

Lättast/billigast är väl att sätta hijackers, stor tank som man fyller från garage kompressorn och ballofix ventiler.
Då får du en komplett luftfjädring för några tusingar

Det låter väldigt intressant. Kan du utveckla? Kan inte se att det skulle ha diskuterats här på BV fast man får träff på en del köpeannonser för hijackers.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

man sätter highjacker i stället för stötdämpare.. sänker bubblan på "vanligt vis" och tillsätter komprimerad luft vid "höjning" en snik variant som inte e super bra, eller ger speciellt stora utslag eller rörelse hastighet.... men just billig. ICQ/ad
En "riktig" luftfjädring e från 15000 kr och uppåt... utan montering. bara en bra stark kompressor kostar flera tusen.. billigt skit e just det. ICQ/ac
det finns flera sätt att fuska sig till lösningar..men riktigt bra blir det inte då.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

michaelth skrev:

man sätter highjacker i stället för stötdämpare.. sänker bubblan på "vanligt vis" och tillsätter komprimerad luft vid "höjning" en snik variant som inte e super bra, eller ger speciellt stora utslag eller rörelse hastighet.... men just billig. ICQ/ad
En "riktig" luftfjädring e från 15000 kr och uppåt... utan montering. bara en bra stark kompressor kostar flera tusen.. billigt skit e just det. ICQ/ac
det finns flera sätt att fuska sig till lösningar..men riktigt bra blir det inte då.

Funkar det på typ 2 också? jag menar orkar hijackers lyfta med bussens extra vikt (inklusive icke trådsmal undertecknad  Default/lol )?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

Jag kommer bygga med hijackers på både min ghia och splittbuss.
Dämparna tas från jänkare och har en slaglängd på ca 10-15 cm så borde inte vara några problem med tyngd.
Jag kommer dock använda kompressor i bilen för att inte bli stående utan luft.

Nytt mob nr...

10

Jag köpte med mig ett komplett luftfjädringskit från staterna inga highjackers utan 4 st bäljar komplett med tank ventiler och kompressor mm som var tänkt till matadoren, nu vet jag inte vad jag ska göra med dom ev kan det bli till salu...

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

11

Hijackers orkar lyfta, men ujj vad det blir stumt!

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

12

JPWikell skrev:

Hijackers orkar lyfta, men ujj vad det blir stumt!

Då menar du när man åker i en viss fast vald position, och jämfört med motsvarande med standard stötdämpare?

Men OK, om man då gör en Cost Benefit Analys, vad är bästa lösningen och vad landar man på (i mitt fall typ 2).

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Tråd om Monroe Hijackers...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … air+shocks

E-town Bugs @ Facebook

14

luftgekühlt skrev:
JPWikell skrev:

Hijackers orkar lyfta, men ujj vad det blir stumt!

Då menar du när man åker i en viss fast vald position, och jämfört med motsvarande med standard stötdämpare?

Men OK, om man då gör en Cost Benefit Analys, vad är bästa lösningen och vad landar man på (i mitt fall typ 2).

Beror helt på hur mycket du kan bygga själv.
Med hijackers behöver du köpa dämpare,tank,ventiler,kompressor,ledningar,nipplar mm men nästan ingen special tillverkning.

Ska du ha bälgar måste du köpa samma saker (byt dämpare mot bälgar), men sen måste du köpa/bygga en framvagn för bälg.
Samt köpa/bygga om bakvagnen för bälgar.

Jag kommer bygga första versionen med hijackers för att det är enklast och hijackers är rätt billiga (ca 1000kr paret). Om jag inte blir nöjd med åkkvaliteten/åkhöjden så byggs det om till bälgar men tror inte detta är nödvändigt (tycker om hård fjädring,har man 20-30mm markfrigång vill man inte ha fjädring)

Men om jag måste bygga om till bälgar så kan man återanvända alla luftsaker utom hijackers, så enda onödiga utgiften är själva dämparen resten går att återanvända.

Franke kanske kan kommentera åkkvaliteten med hijackers, han åker väl med sådana bak fortfarande.

Nytt mob nr...

15

http://www.kieftenklok.net/component/pa … 8/lang,en/

Nytt mob nr...

16

Eller så har man bilen i en möjlig ride hight.. och använder highjackers bara för höjning vid färd över mindre fasta delar av vägen,vägbulor trottoarer osv enklast genom en trycktank och några ql ventiler för tryck på tryck av..sen släpper trycket efter det och hasar vidare..

överkurs..
vill man bygga mer avancerat kan man använda ett PLC styrt system med en mickroprocessor och avkännare vid alla 4 hjulen som  känner av höjd, sen gör man en programering av dels hur fort den skall reagera och ev olika körlägen .. då tillkommer givetvis den lyftande delen i form av bälgar  med mekanik/fästen,ventilhus tryckackumulator(tank) kompressor luft tork osv osv.. fast det e en annan historia/prisklass. ICQ/ad
samlar delar till det senare.. mycket pengar blir det.. ICQ/ad  ICQ/ac  men då blir det full luft fjädring i slutet. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Vi får väl låta Franke uttala sig om åkkomfort på hijackers.

Under tiden kan man drömma:
http://www.youtube.com/watch?v=h-Y4MX7A … re=related

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18

Min bil på filmen. Har hijackers från en audi 80 och pump från 740. Funkar men är ganska långsamt  Default/hmm

19

Den här är nice å snabb ICQ/ab  http://www.youtube.com/watch?v=31h7QLHDtl8

20

Den här tråden har jag missat.
Jag har hijackers bak på min bay och den är förvånansvärt mjuk även med 6bar tryck i systemet.
Med den setup jag har nu tror jag dock inte att det går att höja mer än 3cm pga den korta slaglängden och att bussen är för hög bak.
Men med förra året setup funkade det perfekt, höjning och nedsläpp tar 1 sekund  ICQ/ab

Jag gisssar på att fjädringen skulle blivit stummare med dessa monterade på framvagnen men å andra sidan går det att flytta dämparfästet så att inte åkläget kräver 6-8 bars tryck.
På min buss körde jag bara med 1 bars tryck i åkläget och 6 när jag skulle över fartbulor.

Jag resonerar så här...

Har man kunskap/stor plånbok/massa tid/tillgång till maskiner är det bättre att satsa på bälgar runt om, men om man inte tänkt slamma ordentligt kommer man långt med hijackers.

21

Franke skrev:

Den här tråden har jag missat.
Jag har hijackers bak på min bay och den är förvånansvärt mjuk även med 6bar tryck i systemet.
Med den setup jag har nu tror jag dock inte att det går att höja mer än 3cm pga den korta slaglängden och att bussen är för hög bak.
Men med förra året setup funkade det perfekt, höjning och nedsläpp tar 1 sekund  ICQ/ab

Jag gisssar på att fjädringen skulle blivit stummare med dessa monterade på framvagnen men å andra sidan går det att flytta dämparfästet så att inte åkläget kräver 6-8 bars tryck.
På min buss körde jag bara med 1 bars tryck i åkläget och 6 när jag skulle över fartbulor.

Jag resonerar så här...

Har man kunskap/stor plånbok/massa tid/tillgång till maskiner är det bättre att satsa på bälgar runt om, men om man inte tänkt slamma ordentligt kommer man långt med hijackers.

Kanontips och beskrivning! Är din lösning beskriven och illustrerad med bilder här på BV eller nån annanstans?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

22

Har kört highjackers på både bubbla och buss sen 1992. Funkar som ett stöd till fjädringen. Höjer splitten ca 5 cm, plus att man kan "möta" en tungt lastad buss under semestern. Skulle dock aldrig lita på det som enda fjädring. (med löst fjäderpaket)

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

23

luftgekühlt skrev:

Kanontips och beskrivning! Är din lösning beskriven och illustrerad med bilder här på BV eller nån annanstans?


Du hittar bilder i min projekttråd:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50&p=8

Jag glömde skriva att jag tillverkat egna adaptrar som tillåter mig att använda mycket grövre slang än vad man normalt kör med.
Så fyllning/tömning av dämparna tar förmodligen flera sekunder längre med den vanliga tunna slangen som man brukar använda.

24

Välkommen frankeboy. Vår husgud i bussänkning ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................