1 Senaste redigerad av simon89 (2012-08-11 12:10:45)

hej hej.
Har problem med min 62:a orginal, den startar alltid lätt och går kanon på tomgång men när man belastar den med snabba gasrörelser så kväver den sig själv, men om man varvar långsamt så funkar det. jag har bytt stift, rensat förgasaren och filtret, kollat membranet i bränslepumpen och i accelerationspumpen i förgasaren, båda är hela (det i förgasaren är lite torrt men ok skulle jag säga), bytt tändkabeln från tändspolen till fördelaren, ställt in brytarspetsen(0,4mm), ställt in tändningen med lampa och även testat men en annan förgasare (solex 30:a) som jag hade liggandes, jag flyttade dock över ett munstycke från orginal förgasen till 30:an när jag testade(det som sitter utvändigt bredvid chokfjäderanordningen) orginal solex 28:a är inställd korrekt med mängdskruv, motorn gick lika dåligt på båda förgasarna. Jag har även sprayat med startgas runt förgasern för att leta tjuvluft utan framgång. Tanken är tömd och rensad och påfylld med frisk soppa. Jag hade varit väldigt taksam om någon kunde hjälpa mig att lösa detta.. den svarar lite bättre på gas när den är kall, men inte mycket.
Typ 1 1962 1200.

Tack / Simon

2

Man måste vara noga med rengöringen av förgasaren Default/hmm
Hoppas du plugga vakumslangen vid inställningen Default/hmm
Ventiljusteringen kan också ställa till det Default/hmm
Får du inga vettiga svar här kan du prova motor/chassi tråden Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Prova även att byta spole ! Just in case....

West Coast Volks
Attitude is everything !

4

Jag får testa göra en ventiljustering då helt enkelt. jag har för mig att en tändspole ger antingen gnista eller inte, alltså funkar 100% eller 0%, har jag fel?

5 Senaste redigerad av simon89 (2012-08-02 18:00:04)

Va en sväng i garaget idag och kollade lite. mätte upp ingående ström(svart) till tändspolen till 6v och utgående(grön) till 3v på tomgång och stigande med varvtalet, kan det vara fel på tändspolen ändå?. Testade även med 2 andra (pilot jet) munstycke, ett 60 och ett 50,  men den går likadant som på orginal 55 munstycke. Den går alltså perfekt på tomgång men vid snabb gas så missar/kväver den sig själv och ibland smäller det till, men gasar man sakta så funkar det bättre som sagt. ventiljuseringen är ok.testade även ett annat fördelarlock/tändkablar. Någon annan som har några bra tips?.

1. kan det vara fel på tändspolen ändå?
2. kan det vara kondensatorn som inte samlar upp tillräckligt med kräm för att ge stark gnista?

Tack!

6

Du har kollat att acc-pumpen funkar och vaccumförställingen på fördelaren likaså ? (vanligaste problemet vid detta symptom...-)

7

Har samma problem med min, accar jag försiktigt eller håller mig på lite högre varv vid växlingar funkar den skapligt.
Alla mina tänddelar är nya förutom kablar och tändspole, även rengjort förgasare och bytt membran i accpump.

Det jag blev osäker på är om jag verkligen har ställt tändningen rätt vilket jag fick hjälp med, lampa användes men vakumslangen pluggades nog inte. Behöver man även plugga förgasaren när man ställer tändningen?

Min bil är även väldigt tjurig att starta när det är halvvarm - dvs när den stått 10-30 min efter körning. Startar väldigt lätt i övrigt.

Får kika på tändningen en extra gång, lyfter tråden lite extra med mitt inlägg...

8

Acc-pumpen är ok, membranet är lite tort kanske men det är inte där bekymret ligger, kan du förklara mer vad "vaccumförställingen" har för funktion, och hur denna testas, menar du om klockan är ok, och suger vaccum? / tack

9

Johan W skrev:

Man måste vara noga med rengöringen av förgasaren Default/hmm
Hoppas du plugga vakumslangen vid inställningen Default/hmm
Ventiljusteringen kan också ställa till det Default/hmm
Får du inga vettiga svar här kan du prova motor/chassi tråden Default/hmm

Är du ledsen????

10 Senaste redigerad av TheEfterbliven (2012-08-02 23:32:32)

simpen89 skrev:

Acc-pumpen är ok, membranet är lite tort kanske men det är inte där bekymret ligger, kan du förklara mer vad "vaccumförställingen" har för funktion, och hur denna testas, menar du om klockan är ok, och suger vaccum? / tack

Om du har 7,5 eller 10 grader förtändning på tomgång(beroende på modell) så ökar det allt eftersom varvet ökar till 32? graders förtändning. Det syns om vakumstyrningen/klockan funkar då förtändningen ändrar sig med varvet med vakumslangarna kopplade när du lyser med stroblampa.
Rätta mig om jag har fel, rätt grön på det här ICQ/ab

Edit: bör väl funka att blåsa suga med munnen för att höra om vakumklockan läcker med.

11

TheEfterbliven skrev:
simpen89 skrev:

Om du har 7,5 eller 10 grader förtändning på tomgång(beroende på modell) så ökar det allt eftersom varvet ökar till 32? graders förtändning. Det syns om vakumstyrningen/klockan funkar då förtändningen ändrar sig med varvet med vakumslangarna kopplade när du lyser med stroblampa.

Edit: bör väl funka att blåsa suga med munnen för att höra om vakumklockan läcker med.

Okej, jag har justerat tändningen med lampa men endast på tomgång, får hänga på grejorna igen och testa varva lite. Men då ska lampan förflytta sig från märket på remskivan då eller? finns det ett märke vid 32 också eller hur ser man det?  Har beställt en ny kondensor nu som kommer på måndag, så man kan utesluta det med! tack för hjälpen

12

simpen89 skrev:
TheEfterbliven skrev:
simpen89 skrev:

Okej, jag har justerat tändningen med lampa men endast på tomgång, får hänga på grejorna igen och testa varva lite. Men då ska lampan förflytta sig från märket på remskivan då eller? finns det ett märke vid 32 också eller hur ser man det?  Har beställt en ny kondensor nu som kommer på måndag, så man kan utesluta det med! tack för hjälpen

Nja det är snarare märket som flyttar sig, åt vänster så man får följa med, med lampan. Ingen aning dock hur mkt 32 grader är på remskivan men det borde man kunna räkna ut på nåt smart sätt ICQ/ae . Ett varv är ju 360 å sen märka i motorblocket. Men tändningen kanske alltid går automatiskt 32 grader om allt funkar som det ska? Är som sagt grön på det här...

13

ja givetvis menar jag märket, blev fel i skallen när jag skrev ICQ/ae. ska testa detta! men om märket flyttar sig så kanske man kan dra slusatsen om att vacumklockan är ok, man kanske inte behöver märka ut exakt 32 grader, känns som att det antingen finns vacum eller inte, 100% eller 0%.. eller är man ute och cyklar här kanske..
Tack

14

Okej, på ett igen. Är borta i garaget nu och testar min nya kondensator utan större lycka, dvs där va inte felet. Testade att suga i vacumslangen när fördelarlocket är borta och då ser man klart och tydligt att omställaren rör på sig. Hängde på tändningslampan och startar bilen och upptäckte att tändningen är kvar vid 10 grader även vid gaspådrag och ökar alltså inte som omställaren visar att den borde! Nu skulle jag vilja ha lite hjälp om varför den inte "ställer om" tändingen.
Tack/ Simon

15

Hmm känns ju lite som att det är stopp i förgasaren Default/hmm

16

Hmm känns ju lite som att det är stopp i förgasaren Default/hmm

17 Senaste redigerad av simon89 (2012-08-09 18:55:25)

Du menar att det inte blir tillräckligt sug från förgasaren ner till vacumklockan? jag har testat med 2 olika förgasare förresten.

18

Felet är hittat! Så fort man startar bilen ställer tändningen sig i fullgasläge! Dvs även om bilen står på 1000rpm så tror förselaren att det är fullgas. Min teori är ju att det är för bra sug i klockan, eller varför blir det så här? Tack!

19

Problemet är nu löst=) uppställd trottel gjorde så att tändningen låg på max, jag har alltså ställt in tändingen helt fel hela tiden pga detta. accpumps-membranet va också lite torrt(hårt) så det hängde inte med i gasspjällsrörelsen. tack alla som har hjälpt till!