1 Senaste redigerad av kee (2012-07-26 17:16:38)

Så många gånger jag suttit och svurit över folks trafik-ovett och så många gånger jag fått ställa mig på bromsen, så borde jag kunnat lista ut att detta skulle hända, men när det väl hände spelade det ingen roll hur laglydig och defensiv i körningen man var:

http://img534.imageshack.us/img534/57/20120726171759.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/1613/20120726171829.jpg

Jag låg i omkörningsfilen när en kvinna helt plötsligt slängde sig ut i min fil. Men eftersom det mer är regel än undantag att blinka och svänga samtidigt har jag ingen chans att bromsa in. Det som känns lugnande i sammanhanget är att hon erkände ganska direkt och skrev på att hon var vållande. Det dröjde bara några minuter, så ringde en kille och berättade att han såg vad som hänt och erbjöd sig att vittna om min oskuld i frågan.

Men jag hade ju trots allt helst sluppit det, känns "sådär" kul att åka till BRC med en krockad buss och blinkersen var en av de finare jag lagt rabalder på. Men nu vet ni en som behöver en högerblinkers när detta är utrett och plåten likaså. Dörrjäkeln är skev och har slagit sig (som man ser på bilden) så det ska bli intressant att se vilken plåtis som åtar sig detta jobbet, det lär ju vara en del riktning. Vet inte hur jag ska göra med körandet, för detta är min åkis nu och bruksskorven är utlånad och befinner sig massa mil hemifrån...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Hur är det själv Kee, man kan ju bli så förbannad när det händer?

Trist, men upp med hakorna, det är ju bara en liten stridsskada, ingen katastrof.
Det är bara köra vidare, jag har säkert ett glas du kan låna tills du hittar ett fint.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Fan vad tråkigt Kee! Lider verkligen med dig, men är samtidigt glad att det inte gick värre med dig eller Rugge.

4

Jag är faktiskt inte så förbannad, mest bedrövad. Bussen har nog aldrig gått så bra som nu, så detta kom som ett verkligt "smolk i bägaren". Ska nog ta en promenix till ICA nu och se till att skadeanmälan kommer på lådan innan den töms.

5

ICQ/ac

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

6

Det är tråkigt när det händer  ICQ/am
Men man undrar om det verkligen finns några trafikregler eller om det ända som är viktigt idag är hastigheten !!!
Körde nyligen från Tyskland och genom hela Jylland på små vägar, och där visade man något så ovanligt som hänsyn !!
Vi låg kuskade i Ca 80-90 Km och det blev långa köer bakom, men de vänta tills det blev läge för om körningar  !! Och det var inga fingrar i luften eller hängande på tutorna ( Mycket ovanlig i trafiken idag )
Men sedan när vi kom till Sverige då jävlar händer det grejer!!! Omkörningar på heldraget,tutade eller blinkande med helljuset och efter omkörning så visas det vart man ska ligga enligt deras sett att se på det,ute i vägrenen  ICQ/am  ICQ/am
Så det förundrar mig att det inte händer mer i trafiken än det gör !!
Så det är verkligen tråkigt detta som har hänt er  ICQ/ac

7

Ja min åsikt är att det är för få som sätter stolthet i att framföra sitt fordon, det har mer gott och blivit ett nödvändigt ont, som att gå på muggen ungefär.  Default/hmm  Framförallt är det alldeles för många som inte har tidsmarginaler när de ska någonstans. Vägen till mitt jobb är förvisso till större delen en tvåfilig motorled, men hastighetsbegränsningen är 90. De få gånger jag legat en bit över hastighetsbegränsningen tex vid en omkörning, dröjer det inte länge förrän jag har någon som trycker på bakifrån trots att jag då alltså åker för fort redan från början och inte borde kommas ifatt. Vid ett tillfälle i vintras när jag i ensamt majestät sömnigt färdades på vägen, körde en dåre om mig i vägrenen i säkert 180 blås, då blev jag skraj kan jag säga! Värst verkar äldre män vara och jag bukar hävda att de är synd om dem som har så liten blåsa att de måste köra fort för att hinna mellan toaletterna.

Fast det här med fortkörningar är bara en droppe i havet, jag råkar ut för oförrätter så gott som dagligen i trafiken, därför var det inte så oväntat egentligen. Men vad ska man göra, man kan ju inte låta bli att bruka sin buss!  Default/yikes

Mest förundras jag nog över hur få bilar som är utrustade med blinkers, detta hjälpmedel hade avhjälpt problemet jag råkat ut för idag.  Default/hmm

8

Åh tråkigt Kee ! Men det går att reparera, hellre bilen än människan.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

9

Och så finns det dom som inte ser när andra blinkar... nötter finns det gott om  Default/hmm
http://i37.tinypic.com/255mjo7.jpg

10

Tråkig skada. Måste vara ruskigt svårt att rikta. Det är ju inte direkt lätt att komma åt bakom.

Men du får se det positiva, har du tur så kan du ju kanske lägga på några tusenlappar och få en hellack på bussen.

11

Trist när det händer.. Tur tanten tog på sig det och inte sket i det.
Min gamle far sa alltid då han fortfarande levde. "Det löser sig,  det e värdsligt."
Han blev -85år och han se mycket..
Skönt att du klarade dig. Det kunde varit värre.
Du får rapportera om fortsättningen efterhand. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Fy fan vad tråkigt. Jag håller tummarna för varje dag jag kommer hem hel och med en okrockad bil.

13

Fan va trist . Tråkigt som fan när sånt händer, lider med dig.

Henke från Heby
*VW kombi -63*

14

Tack för allt stöd! Det behövs, jag har haft en ganska skön sommar som toppades med Bussfest, men den här veckan har bara varit trälig, inte en polare i sikte, skitmycket på jobbet med massor av sjuka, jobbhelg och så det här förstås. Men det gäller väl att försöka ignorera det hela, det har hänt och jag kan inte göra något åt det. Man kan inte låta världsliga saker få en att må dåligt, men det är ofta svårt att låta bli. Jag får uppdatera er med hur det tekniska går framledes, ersättning och reparation.

Det är lite svårt att bara skruva dit ett glas, ursprungligen är ju formen snarast "konvex" i det här fallet har insatsen gått och blivit konkav, min slutsats är att det inte går att skruva dit en nya blinkers förrän fronten har fått rätt form igen. Sätta dit en ny lampa kan man ju alltid göra, men frågan är om det finns ngn poäng med det om den sitter oskyddat?

15

Tråkigt kee. Lider med dig, men tur att du inte skadades.
Hoppas det löser sig för dig och din älskade rugge.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

16

Sånt där är så jävla tråkigt.
Vi får hoppas att försäkringsbolaget har samma uppfattning i vållandefrågan, inte för att det verkar vara något tvivel här men de skiter faktiskt i om någon "tagit på sig" vållandet.
Sen får vi verkligen hoppas att de har samma uppfattning som du om värdet på din bil så att den blir reparerad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Eftersom det var en kvinnlig förare så satt hon väl och SMS'ade, vilket inte är helt ovanligt. För ett par vintrar sedan var jag på väg till jobbet en morgon när snön verkligen vräkte ner och plogbilarna inte hann med. Kommer ifatt en kombi med sikte på kylaren som kör lite konstigt. Eftersom det är två-filigt där så körde jag om lite försiktigt OCH vad ser jag när jag passerar? JO, en ung blond tjej som har fullt upp med att SMS'a.

18

Vi kan nog inte generalisera att det bara är unga blonda tjejer som sms:ar och kör bil samtidigt, jag har sett många karlar i varierande åldrar med blicken fäst på mobilen istället för vägen med följden att bilen de kör vinglar över hela vägbanan, totalt livsfarligt.

Kanske lite OT men frågan är väl ganska relevant här ändå, Det jag undrar är hur funkar det med försäkringsbolagen när våra veteranare blir krockskadade, det är ju inte bara att köpa en ny framskärm till t.e.x  min Variant och det lär ju bli ett antal timmars riktande på Kee´s bay, hur värderas bilarna när man har en vanlig bilförsäkring?
Vi säger att vi har en bil ifrån senare delen av 90talet när man krockar med en sån behövs det ju inte särkilt stora skador på innan försäkringsbolaget löser in bilen.
Själv är jag medlem i svenska veteranbilsklubben och där kan man skaffa en veteranbilsförsäkring hos If och man kan då också åka till en besiktningsman för att få en värdering på bilen så om det skulle hända att bilen blir totalskrot så får man ut den summan bilen var värderad till.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

19

Riktigt trist Kee...
Men det är ju som sagt bara plåt, huvudsaken är ju att du inte kom till skada.

Ring sunkis och hör med honom hur han gick tillväga när han fick en postmoppe i bussens förardörr häromåret. Jag har för mig att han fick det "värderat" på en vw verkstad, sen fick han dom pengarna av bolaget.
Lite lustigt är att vw verkstan uppskattade vad det ska kosta, men vägrade ta på sig att lösa det ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20

Försäkringsfrågan är en svårknäckt nöt. De flesta Veteran/Entusiastbilförsäkringarna bygger på att bilen knappt används i "vanlig" trafik. När man har ett entusiast/sommarbruksfordon är man ofta utlämnad till en normal försäkring. Är bilen dessutom lite patinerad är den inte värd att reparera i vare sig försäkringsbolagets eller skadeverkstadens ögon.
Detta är ett bekymmer även för den som har en halvgammal bruksbil i bättre skick än genomsnittet. Bruksvärdet för ägaren är lika högt som för en nästan ny bil men ålder och/eller miltal gör att marknadsvärdet är lågt.
Värderingsfrågan är ett annat bekymmer. I Sverige försäkrar man inte till överenskommet värde utan till marknadsvärde. Vid en totalskada får man ut vad motsvarande bil kostar i Sverige. Att man kanske får mer för bilen i utlandet spelar ingen roll.

21

Kee fan va surt.
Men köp en sån där lampa med hållare de har på macken/biltema så smäll dit så länge då? bara köra 3M dubbel häftade tejp.

Bubbla -62
Buss -60

22

trist, hoppas allt löser sig med reparation.

det du skriver om folks trafikvett gör att jag, speciellt nu när jag fått barn, inte kör så mycket i stockholm. trafiken är helt enkelt för aggressiv och folk har ingen respekt. tyvärr ser man SUVar med barnstolar i som kör 70 i villaområden eller kör utan blinkers och avstånd. känns som många bara tänker på sig själva och inte att det finns mera utsatta trafikanter, dvs små bilar / äldre bilar, cyklister och framförallt små barn som rusar ut på gator utan att se sig för och är så små att man inte ser dem bakom parkerade bilar och häckar.

folk håller höga hastigheter och små avstånd på de mest olämpliga platser, åker man samma väg så ser man ibland samma bilar ute på motorvägen under hastighetsbegränsning. folk får för min del föralldel köra fort på glest trafikerad motorväg, men på småvägar så drabbar det inte bara föraren av bilen utan troligen oskyldiga trafikanter.

tillhör själv de som ibland fipplar med telefon eller gps under färd, men egentligen borde det förbjudas som i många andra länder... skitsnack att det inte distraherar att pilla på telefonen...

nå, lycka till med reparation som sagt!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

23

Bubblan min blev påkörd när den stod på en parkeringsplats. Som tur var hade föraren i jaggan som stod parkerad bredvid helt otroligt inte märkt ett jota, trots att bubblans vänstra bakskärm var rejält tillbulad. Bara att fota bubblan och den ordentligt blåfärgade fronten på jaggan och leta upp föraren (som råkade vara den nya ekonomichefen på stället jag stod parkerad vid). Att lämna bort det jobbet var inte aktuellt, då en ny och nylackad bakskärm skulle skurit sig lika illa som sur mjölk i morgonkaffet. Var lite halvlat och lät bara försäkringsbolagets reglerare kika på skadan och bestämma belopp. 2000 kr bidde det, vilket jämfört med att lämna in bilen för skärmbyte och lack måste varit rena rånet från försäkringsbolagets sida. Förvisso riktade jag ut bulan på 1 timme och därefter gick knappt att se att någon engelsk kissekatt varit där och klöst.

När en pundare bestämde sig för att göra inbrott i pickisen genom att både köra en mejsel i låset och bända mellan handtag och dörrplåt lade jag ner lite mer arbete på att bearbeta försäkringsbolaget. Först lyckades jag få en vw affär leta rätt i en prislista (otroligt att det fanns) vad ett nytt orginal handtag/lås skulle kosta, därefter vad det skulle kosta att koda om låset. Gick vidare med vad det skulle kosta att rikta den minimala (döljs av handtagsgummit) plåtskadan och lack. Bifogade dessa uppgifter samt bilder på skadan och någon skadereglerare var aldrig ens ut och tittade på bilen. För den skadan fick jag ut 4000kr + lite för sakerna som försvann. Så lite förarbete kan löna sig. I ditt fall är det ju att få arbetet bekostat av försäkringsbolaget som gäller. Skulle tro att den kostnade antagligen blir så hög att de försöker lösa in bilen för vad de tror den är värd. Se då till att få den rätt värderad, eller leta reda på lite uppgifter vad westisar sålt för i sverige de senaste åren.. inte för att det är särskillt många och tidiga lär det vara ännu färre av. Jag skulle t.o.m. motivera för försäkringsbolaget och ta med uppgifter från andra länder pga bilens sällsynthet.

Fast ibland blir man förvånad. Blev påkörd i bruksgolfen (87a) med framskärm, kylare, frontplåt, kofångare och lykta mosad. Där var det inget snack, bilen skulle lösas in. Blev duktigt förvånad när dåvarande svärfar (ägde bilen) fick 10000kr och behålla den. Det var nog mer än dubbelt vad det någonsin gått att sälja den skrothögen för. Rullar än idag efter en helgs riktande och byte av diverse delar. Fick därefter bilen och svärfar pengarna. Alla nöjda. Som jämförelse med din skada, som troligtvis kräver minst lika mkt arbete (på firma) att laga, uppskattade krockskadeverkstaden till att arbetet skulle kosta minst 25 papp + delar.

24

Kul att denna tråd lever vidare! Fick idag reda på att arbetskamraten (som slutat samtidigt som mig) låg två bilar bakom när det hände, men han såg inte vad som hände bara att jag "hade lite problem med den där Volvon på Skurubron", som han uttryckte det.

Intressant att ni säger det där om att messa, för kvinnan satt nämligen i telefon. Även om hon hade hands free fungerar ju dessa så dåligt att man måste hålla i micken framför munnen och då har man ju en hand upptagen trots allt. Varför jag vet detta är för att vi låg bredvid varandra en god bit. Vid motorvägspåfarten någon kilometer tidigare kom upp jämsides med mig och jag gav då väg ut i vänster köfält, men hon varken saktade in eller accelererade ifrån mig så jag kunde inte gå in i höger körfält igen. Vid olycksplatsen råder nämligen en lite speciell situation; tidigare hade vägverket en skylt uppsatt om att man rådde trafikanterna att välja just vänster körfält för att lämna väg för de som kom på påfarten framöver, i samma veva blir det 70 på vägen. Jag som ju är van vid att åka på denna väg väljer då såklart att liga kvar i vänster. Påfarten i fråga har nämligen stopplikt och uppförsbacke, så de bilar som ansluter har ganska låg fart. Jag vet ju att det tjocknar till i högerfilen då och håller mina 70 i vänsterfil. Kvinnan i fråga börjar bromsa in för de anslutande bilarna, som ännu inte kommit upp i fart, men väljer snart att kasta sig ut i min fil, där jag är på väg förbi henne. Resten vet ni ju.

Till saken hör att jag känner mig dum som egentligen borde kunnat lista ut vad som skulle hända, för det har ju hänt förut på samma plats, fast på behörigt avstånd och utan olycka. Men någonstans var det rättshaveristen i mig som vägrade gå med på att ännu en trafikant skulle få bryta mot reglerna på min bekostnad. Jag ser som sagt dagligen oförrätter och otaktisk körstil. Detta har vi ju avhandlat redan. Jag tror transportstyrelsen (berörda myndigheter) har rejäla problem med Skurubron, för det är ofta olyckor där om inte trafiken "bara" tjocknar till och det är den enda väg från Värmdö som finns, om man inte vill ta färjorna över till Vaxholm. Den vägen tar säkert två timmar längre. Det ska bli intressant att se vad som händer, för det är en av Sveriges mest expansiva kommuner.

Nåväl, det är intressant att ni diskuterar försäkringsteknikaliteter, för jag går alltid runt och oroar mig när sånt här har hänt. Det finns inte en lucka i världen för mig att åka med veteranförsäkring, jag använder ju min buss! Även om jag numer har tråkbil om vintrarna, så blir det utan problem 500 mil på en sommar, förr snittade jag nog runt 1000. Det är ju som sagt svårt att hitta ett listpris på en tidig westy, men jag tänker slåss med näbbar och klor för att bli riktigt ersatt, men man behöver ju inte måla fan på väggen än. Chefen tipsade mig om en plåtis han lämnat in sin bil på lackning hos, som specifikt hade frågat efter mig, "aha så du jobbar med den där killen som har folkabussen", han är tydligen själv folkafreak. Förhoppningsvis är det en av de verkstäder TH godkänner och jag kan vända mig till. Jag vet inte hur sånt här fungerar, men får men en folkaentusiast som kan åta sig sånt här på vitt betald arbetstid, kanske det kan bli bra.

Om de köper ut mig, får de faen betala rikligt OCH jag ska behålla bussen, något annat är det inte tal om (inte utan min buss!). En sommars svetsning och sen en helsmet på det kanske då. Tiden får utvisa, men jag känner att det är lite tur i oturen att jag inte lagt ner någon möda på att måla över alla igensvetsade hål och färgskav om det nu ändå lutar åt en omfattande karossreparation. Jag tycker mig även känna skillnad på hur lätt förardörren går, den borde ju inte påverkats och linjerna ser hyfsat raka ut, men den är nog trögare än tidigare den också, om än inte så mycket som passagerardörren.

Äsch nu tar jag en öl till...

25

Bara ge inte upp,vi finns och häver en öl för dig. ICQ/ae .. Hade jag bott närmare skulle jag gärna hjälpt dig..med öl och lagning...
Med detta får försäkrings bolaget fixa.. Man betalar ju dryga premier för det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(