Kul att denna tråd lever vidare! Fick idag reda på att arbetskamraten (som slutat samtidigt som mig) låg två bilar bakom när det hände, men han såg inte vad som hände bara att jag "hade lite problem med den där Volvon på Skurubron", som han uttryckte det.
Intressant att ni säger det där om att messa, för kvinnan satt nämligen i telefon. Även om hon hade hands free fungerar ju dessa så dåligt att man måste hålla i micken framför munnen och då har man ju en hand upptagen trots allt. Varför jag vet detta är för att vi låg bredvid varandra en god bit. Vid motorvägspåfarten någon kilometer tidigare kom upp jämsides med mig och jag gav då väg ut i vänster köfält, men hon varken saktade in eller accelererade ifrån mig så jag kunde inte gå in i höger körfält igen. Vid olycksplatsen råder nämligen en lite speciell situation; tidigare hade vägverket en skylt uppsatt om att man rådde trafikanterna att välja just vänster körfält för att lämna väg för de som kom på påfarten framöver, i samma veva blir det 70 på vägen. Jag som ju är van vid att åka på denna väg väljer då såklart att liga kvar i vänster. Påfarten i fråga har nämligen stopplikt och uppförsbacke, så de bilar som ansluter har ganska låg fart. Jag vet ju att det tjocknar till i högerfilen då och håller mina 70 i vänsterfil. Kvinnan i fråga börjar bromsa in för de anslutande bilarna, som ännu inte kommit upp i fart, men väljer snart att kasta sig ut i min fil, där jag är på väg förbi henne. Resten vet ni ju.
Till saken hör att jag känner mig dum som egentligen borde kunnat lista ut vad som skulle hända, för det har ju hänt förut på samma plats, fast på behörigt avstånd och utan olycka. Men någonstans var det rättshaveristen i mig som vägrade gå med på att ännu en trafikant skulle få bryta mot reglerna på min bekostnad. Jag ser som sagt dagligen oförrätter och otaktisk körstil. Detta har vi ju avhandlat redan. Jag tror transportstyrelsen (berörda myndigheter) har rejäla problem med Skurubron, för det är ofta olyckor där om inte trafiken "bara" tjocknar till och det är den enda väg från Värmdö som finns, om man inte vill ta färjorna över till Vaxholm. Den vägen tar säkert två timmar längre. Det ska bli intressant att se vad som händer, för det är en av Sveriges mest expansiva kommuner.
Nåväl, det är intressant att ni diskuterar försäkringsteknikaliteter, för jag går alltid runt och oroar mig när sånt här har hänt. Det finns inte en lucka i världen för mig att åka med veteranförsäkring, jag använder ju min buss! Även om jag numer har tråkbil om vintrarna, så blir det utan problem 500 mil på en sommar, förr snittade jag nog runt 1000. Det är ju som sagt svårt att hitta ett listpris på en tidig westy, men jag tänker slåss med näbbar och klor för att bli riktigt ersatt, men man behöver ju inte måla fan på väggen än. Chefen tipsade mig om en plåtis han lämnat in sin bil på lackning hos, som specifikt hade frågat efter mig, "aha så du jobbar med den där killen som har folkabussen", han är tydligen själv folkafreak. Förhoppningsvis är det en av de verkstäder TH godkänner och jag kan vända mig till. Jag vet inte hur sånt här fungerar, men får men en folkaentusiast som kan åta sig sånt här på vitt betald arbetstid, kanske det kan bli bra.
Om de köper ut mig, får de faen betala rikligt OCH jag ska behålla bussen, något annat är det inte tal om (inte utan min buss!). En sommars svetsning och sen en helsmet på det kanske då. Tiden får utvisa, men jag känner att det är lite tur i oturen att jag inte lagt ner någon möda på att måla över alla igensvetsade hål och färgskav om det nu ändå lutar åt en omfattande karossreparation. Jag tycker mig även känna skillnad på hur lätt förardörren går, den borde ju inte påverkats och linjerna ser hyfsat raka ut, men den är nog trögare än tidigare den också, om än inte så mycket som passagerardörren.
Äsch nu tar jag en öl till...
Grinder and paint, makes me the welder I ain't