1 Senaste redigerad av sotterman (2011-01-23 15:42:41)

Ska bygga om från one piece rutor till original så jag söker kompletta framrutor, ventilationsrutor, lister tätningar m.m Alltså ett komplett system då jag inte har något av det kvar.
Kan bytas mot one piece rutorna om det kan vara intressant, dock ej kompletta med lister m.m

Det kanske är någon som har en reservdelsbil som man kan plocka delar från?

Bilen ären 63:a så jag vet inte vilka årsmodeller som har samma rutor, någon som vet?

2

Hejsan!

Du behöver nog i princip kompletta dörrar att ta delar från, eftersom man kapar bort en del väsentliga plåtbitar när man monterar one-piece! Det bör dock gå att pyssla ihop det utan att lacka om Dina dörrar, men det kräver lite kapande och svetsande (lite beroende på hur one-piece monteringen är utförd).
Jag har några dörrar stående (och även de flesta lösdelar), men de blir ju dyra i frakt, så Du kan säkert hitta ett par upprostade donatordörrar på närmare håll!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Det skall sitta en plåt under ventilationsrutan som är ca 50mm lång. Jag gjorde som så på min
-66 när jag ändrade tillbaka till orginal att jag bockade en plåt som jag limmade dit med epoxielim för metal. På så sätt slapp jag svetsa.

4

Mohawk skrev:

Det skall sitta en plåt under ventilationsrutan som är ca 50mm lång. Jag gjorde som så på min
-66 när jag ändrade tillbaka till orginal att jag bockade en plåt som jag limmade dit med epoxielim för metal. På så sätt slapp jag svetsa.

Du har inte bilder på detta? Vill inte byta dörrarna då dom är nylackade och mycket fina (fast det alternativet vore ju lättast)
Men du kan inte skriva lite bra info om vad jag ska tänka på mer när jag ska montera tillbaks till orignal? En liten "how 2 do" guide!

5

Sotterman, jag ska precis göra samma manöver. Får tillbaka mina 1963 dörrar från lack när som helst och ska montera rubbet nytt eller renoverat. Har precis gjort det på min 1970 bay också. Ska ta lite bilder!

"Daddy Cool"

6

Gör så! Satt det one piece rutor på din innan också? Så du måste fixa ihop allt som va bortkapat?

7

Tyvärr så hade jag inga bilder.

8

sotterman skrev:

Gör så! Satt det one piece rutor på din innan också? Så du måste fixa ihop allt som va bortkapat?

Nä, men jag hade i alla fall strippat dem helt ifrån allt som satt i dem. Måste man alltså kapa bort saker i dörrarna när man gör om till one piece, som sedan måste sättas tillbaka? Inget som bara skruvas bort? Jag har aldrig sett hur man gör. Lovar att ta lite schyssta bilder iaf, om jag nu hinner före dig.

"Daddy Cool"

9

Ja, verkar vara krångligare än jag trodde. Kanske ska se om jag kan få tag på resterande grejer till one pice rutor istället.
Vet att jag kapar min egen tråd nu.
Men skulle du goopher kunna skicka mig lite bilder och förklaringar hur det ser ut med lister m.m till dina one piece rutor? Saknas en massa lister och allt så skule gärna vilja se hur det ser ut...
Startar en tåd under mekning istället som ni gärna får fylla på med information

10

65 och nyare dörrar är lite annorlunda i konstruktionen jämfört med 56-64 dörrar, på 65- så sitter kanaler för ventilationsrutelister och div fästen i en skruvad ram, så där är mycket riktigt mest den där 50mm plåtbiten som kapas bort!

Men, på 56-64 dörren så sitter allt svetsat i dörren så där blir operationen mer omfattande! Jag har sett Sotterman´s dörr på bild, och där är bortkapat listkanalen för ventilationsrutelisten samt fästet för mothållet till ventilationsrutevredet. Dessutom så är det monterat nyare ruthiss, och i samband med detta så är infästningarna ombyggda. Allt detta behöver återställas för att få tillbaka originalrutorna med hissar, men är man försiktig så bör det gå utan att skada lackeringen på något synligt ställe!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

11

Du har mail!

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005