Tjenare!
Jag har en bubbla 1500 lim från 69, gaswiren visar inte i närheten av den aktuella hastigheten, pendlar mellan 10-20 km/h fel..
Är det någon som har något förslag på vad som är fel och hur det kan lösas?
Är tacksam för svar!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hastigetsmätaren stämmer inte.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjenare!
Jag har en bubbla 1500 lim från 69, gaswiren visar inte i närheten av den aktuella hastigheten, pendlar mellan 10-20 km/h fel..
Är det någon som har något förslag på vad som är fel och hur det kan lösas?
Är tacksam för svar!
Har du org dimention på framdäcken?
Jag är ganska säker på att det inte är original dimensionen på dom.
Jag är ganska säker på att det inte är original dimensionen på dom.
Du har själv angivit orsaken till felet.
Alright tack för hjälpen.
Bara köra med GPS och gradera om på typ 30, 50, 70 ....
Det är lite creepy hur bra detta stämmer, de nya hastighets digitala skyltar, som visar i grönt
när man håller sig till gränsen och rött när man kör för fort, stämmer på km när med gps:n.
När min hastighetsmätare visar 60 kör jag egentligen i 50 enligt skyltarna och gps:n.
Big Brother is watching you.
Det är ju rullomkretsen på däcket - och givetvis hastighetsmätarens felmarginal - som ger vilken hastighet mätaren visar...
Jag vet inte original däckdimension, men säg 165/80 - 15, vilket jag har för mig att standardprofil var på den tiden det begav sig...
(Rätta mig om jag har fel - det är ju rätt viktigt att veta original)
Rullomkretsen på ovan nämnda däck blir ju då: Diam * pi (3,14)
(165*0,80*2+15/25,4)*3,14 (pi alltså) = 2025 mm
Klappar du på 145/60 - 15 t.ex. så får du:
(145*0,6*2+15/25,4)*3,14 = 1742 mm
Tar vi sen och procentar lite (1742/2025 = 0,86) så får vi att 145:orna har bara 86 % av ursprungliga rullomkretsen...
Invertera skiten - 86% ger då att pucken snurrar 116% (1,16) av originalet...
(2025/1742 = 1,16 direkt)
SÅ vid 50 km/t visar mätaren 50*1,16 = 58 km/tim.....!!!
OPERATION MÄTARE:
• Lätta på mätarglaset
• Lyft försiktigt nålen över stopp-pinnen
• Håll koll på vart den stannar när du håller mätaren vågrätt - märk upp
• Ta loss nålen från axeln
• Tryck tillbaka den ca "10 km/t" längre bak (moturs)
Det lär inte bli sämre iaf... 
Det är ju rullomkretsen på däcket - och givetvis hastighetsmätarens felmarginal - som ger vilken hastighet mätaren visar...
Jag vet inte original däckdimension, men säg 165/80 - 15, vilket jag har för mig att standardprofil var på den tiden det begav sig...
(Rätta mig om jag har fel - det är ju rätt viktigt att veta original)Rullomkretsen på ovan nämnda däck blir ju då: Diam * pi (3,14)
(165*0,80*2+15/25,4)*3,14 (pi alltså) = 2025 mmKlappar du på 145/60 - 15 t.ex. så får du:
(145*0,6*2+15/25,4)*3,14 = 1742 mmTar vi sen och procentar lite (1742/2025 = 0,86) så får vi att 145:orna har bara 86 % av ursprungliga rullomkretsen...
Invertera skiten - 86% ger då att pucken snurrar 116% (1,16) av originalet...
(2025/1742 = 1,16 direkt)![]()
SÅ vid 50 km/t visar mätaren 50*1,16 = 58 km/tim.....!!!
![]()
OPERATION MÄTARE:
• Lätta på mätarglaset
• Lyft försiktigt nålen över stopp-pinnen
• Håll koll på vart den stannar när du håller mätaren vågrätt - märk upp
• Ta loss nålen från axeln
• Tryck tillbaka den ca "10 km/t" längre bak (moturs)Det lär inte bli sämre iaf...
Om man gillar matte så
Lättare med GPS och tejp 
Jag gillar den krångliga vägen... 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hastigetsmätaren stämmer inte.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.