1

Tjenare!

Jag har en bubbla 1500 lim från 69, gaswiren visar inte i närheten av den aktuella hastigheten, pendlar mellan 10-20 km/h fel..
Är det någon som har något förslag på vad som är fel och hur det kan lösas?

Är tacksam för svar!

2

Har du org dimention på framdäcken?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Jag är ganska säker på att det inte är original dimensionen på dom.

4

Bagge1500 skrev:

Jag är ganska säker på att det inte är original dimensionen på dom.

Du har själv angivit orsaken till felet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

Bara köra med GPS och gradera om på typ 30, 50, 70 ....

Bubbla -62
Buss -60

6

Alright tack för hjälpen.

7

SakLetare skrev:

Bara köra med GPS och gradera om på typ 30, 50, 70 ....

Det är lite creepy hur bra detta stämmer, de nya hastighets digitala skyltar, som visar i grönt
när man håller sig till gränsen och rött när man kör för fort, stämmer på km när med gps:n.
När min hastighetsmätare visar 60 kör jag egentligen i 50 enligt skyltarna och gps:n.
Big Brother is watching you.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Det är ju rullomkretsen på däcket - och givetvis hastighetsmätarens felmarginal - som ger vilken hastighet mätaren visar...
Jag vet inte original däckdimension, men säg 165/80 - 15, vilket jag har för mig att standardprofil var på den tiden det begav sig...
(Rätta mig om jag har fel - det är ju rätt viktigt att veta original)

Rullomkretsen på ovan nämnda däck blir ju då: Diam * pi (3,14)
(165*0,80*2+15/25,4)*3,14 (pi alltså) = 2025 mm

Klappar du på 145/60 - 15 t.ex. så får du:
(145*0,6*2+15/25,4)*3,14 = 1742 mm

Tar vi sen och procentar lite (1742/2025 = 0,86) så får vi att 145:orna har bara 86 % av ursprungliga rullomkretsen...
Invertera skiten - 86% ger då att pucken snurrar 116% (1,16) av originalet...
(2025/1742 = 1,16 direkt)  ICQ/ad

SÅ vid 50 km/t visar mätaren 50*1,16 = 58 km/tim.....!!!  ICQ/ad

OPERATION MÄTARE:
• Lätta på mätarglaset
• Lyft försiktigt nålen över stopp-pinnen
• Håll koll på vart den stannar när du håller mätaren vågrätt - märk upp
• Ta loss nålen från axeln
• Tryck tillbaka den ca "10 km/t" längre bak (moturs)

Det lär inte bli sämre iaf...  Default/lol

9

Raffe skrev:

Det är ju rullomkretsen på däcket - och givetvis hastighetsmätarens felmarginal - som ger vilken hastighet mätaren visar...
Jag vet inte original däckdimension, men säg 165/80 - 15, vilket jag har för mig att standardprofil var på den tiden det begav sig...
(Rätta mig om jag har fel - det är ju rätt viktigt att veta original)

Rullomkretsen på ovan nämnda däck blir ju då: Diam * pi (3,14)
(165*0,80*2+15/25,4)*3,14 (pi alltså) = 2025 mm

Klappar du på 145/60 - 15 t.ex. så får du:
(145*0,6*2+15/25,4)*3,14 = 1742 mm

Tar vi sen och procentar lite (1742/2025 = 0,86) så får vi att 145:orna har bara 86 % av ursprungliga rullomkretsen...
Invertera skiten - 86% ger då att pucken snurrar 116% (1,16) av originalet...
(2025/1742 = 1,16 direkt)  ICQ/ad

SÅ vid 50 km/t visar mätaren 50*1,16 = 58 km/tim.....!!!  ICQ/ad

OPERATION MÄTARE:
• Lätta på mätarglaset
• Lyft försiktigt nålen över stopp-pinnen
• Håll koll på vart den stannar när du håller mätaren vågrätt - märk upp
• Ta loss nålen från axeln
• Tryck tillbaka den ca "10 km/t" längre bak (moturs)

Det lär inte bli sämre iaf...  Default/lol

Om man gillar matte så ICQ/ab  Lättare med GPS och tejp ICQ/ab

"S"lowbugz 023

10

Jag gillar den krångliga vägen...  Default/lol