I går tog jag tag i min 68:a pickis. Den har liksom aldrig gått speciellt bra och man hör att den missar att tända. Som sämst går den kall på tomgång sedan går den bättre som varm. Det sitter en motor i som har både ett B och ett H stämplat över varandra men det är en enkelportsmaskin så jag misstänker att det kan vara en 1600 i botten som någon tagit 1500 enkelportstoppar och satt på och sedan H-märkt blocket över B:et.
Nåja, igår bytte jag tändkablar och stift och testade starta igen... ingen skillnad.
Därefter letade jag upp en 009-fördelare med Pertronix och stoppade i den... Ingen skillnad. Därmed är ju brytare och kondensator ute ur leken. Kände igår att den var bra orkeslös på höga varv så det får bli en ny tändjustering idag. Grundställde efter märket på remsskivan men det markerar nog bara TDC.
Därefter bytte jag förgasare... ingen direkt skillnad. Möjligtvis att den går lite bättre kall.
Jag kände att tändspolen blev lite småljummen men den har jag inte bytt men det skall jag testa idag.
Dessutom verkar gängan till tvåans tändstft vara dåligt. Jag testade lite med att dra av tändkablar under tomgång och det verkar faktiskt som att det kan vara cylinder 2 som spökar. Där tyckte jag inte att jag hörde någon skillnad när jag drog ur den kabeln. Kanske försvinner det komp ut runt den dåliga tändstiftsgängan? Jag skall försöka låna till mig en kompmätare så får vi se.
Det vore ju så skönt om den ville gå lika bra som min andra Pertronix försedda vagn.
men det har ju du koll på.