1

I går tog jag tag i min 68:a pickis. Den har liksom aldrig gått speciellt bra och man hör att den missar att tända. Som sämst går den kall på tomgång sedan går den bättre som varm. Det sitter en motor i som har både ett B och ett H stämplat över varandra men det är en enkelportsmaskin så jag misstänker att det kan vara en 1600 i botten som någon tagit 1500 enkelportstoppar och satt på och sedan H-märkt blocket över B:et.

Nåja, igår bytte jag tändkablar och stift och testade starta igen... ingen skillnad.

Därefter letade jag upp en 009-fördelare med Pertronix och stoppade i den... Ingen skillnad. Därmed är ju brytare och kondensator ute ur leken. Kände igår att den var bra orkeslös på höga varv så det får bli en ny tändjustering idag. Grundställde efter märket på remsskivan men det markerar nog bara TDC.

Därefter bytte jag förgasare... ingen direkt skillnad. Möjligtvis att den går lite bättre kall.

Jag kände att tändspolen blev lite småljummen men den har jag inte bytt men det skall jag testa idag.

Dessutom verkar gängan till tvåans tändstft vara dåligt. Jag testade lite med att dra av tändkablar under tomgång och det verkar faktiskt som att det kan vara cylinder 2 som spökar. Där tyckte jag inte att jag hörde någon skillnad när jag drog ur den kabeln. Kanske försvinner det komp ut runt den dåliga tändstiftsgängan? Jag skall försöka låna till mig en kompmätare så får vi se.

Det vore ju så skönt om den ville gå lika bra som min andra Pertronix försedda vagn.

Alte Liebe rostet nicht!

2

Ibland märks det inte om man rycker en kabel, låter konstigt men jag samma erfarenhet. Däremot sulle du höra om det läcker komp, det tjippar rätt bra då. Har du ställt ventilerna riktigt??

3

är det glapp i kabelskon till tändspolen då. Kolla att kabeln som matar tändspolen sitter bra både vid säkringarna och vid tändspolen.

En dum fråga har du kollat tändföljden så den är rätt?  ICQ/ae men det har ju du koll på.

utan vw just nu... :-(

4

Jag har kompprovare om du vill låna!

Mvh
Fredrik Johansson

EH Westfalia -74

5

Ok... Idag fortsatte operation få motorn att gå bra.
Ventiler har dubbelkollats och de är ok.
Efter det gjordes en grundtändinställning utifrån märket på remskivan utan motorn igång och med testlampa.
Därefter förgasarjustering med varvräknare inkopplad. Gjorde som boken föreskriver med att skruva in mängdskruven försiktigt i botten på PICT-31:an och sedan skruva ut den 2,5 varv och innan dess har man skruvat upp varvet lite på varvtalsskruven. Startar motorn och skruvar in mängdskruven tills motorn börjar tveka och sedan ut i gen till högsta möjliga varvtal uppnås.

Efter det blev det testkörning men den tvekade vid gaspådrag tyckte jag även om den går bra på tomgång nu. Tillbaka till böckerna och motornumret H1005805 ger att den skall ha 7,5 graders förställning innan TDC. Motornummret har ett B stämplat över H:et men H:et har varit där först så jag går på det.

Jag har bara ett streck på remskivan och jag vet inte vad det betyder men jag förutsätter att det markerar TDC och gjorde ett streck 7,5 grader till höger om befintlig skivmarkering. Ställde sedan tändning på det nya strecket med stroblampa och varvräknare. Den gick upp i varv när jag vred den från myckte liten förställning till 7,5-grader före.

Nu går den riktigt fint på tomgång och går rätt så ok när man kör men jag tycker att den kunde dra lite till i mellanregistret och vara lite piggare så kanske står tändningen fortfarande inte helt hundra. Fördelaren nu är ju en Bosch 009 med Pertronix så den kanske behöver en annan inställning nu. Vad tror experterna? Vad är lämplig förställning?

Frågan är bara vad det ensamma strecket i remskivan brukar betyda? Är det TDC eller är det tomgångsmarkering för tändningen vid ca 850 rpm?

Alte Liebe rostet nicht!

6

Förresten jag kom på en sak som jag inte tänkt på förränn nu när jag läste igenom mitt eget inlägg igen. Det finns faktiskt ett till märke som är svårt att se på remskivan. Det hacket som jag beskrev som befintligt i inlägget ovan är som ett "V" och sitter i "innerringen" på remskivan och i ytterringen finns det ett märke till vänster om "V" märket som mer är som en urslipning eller grop. Är det det som är TDC-märket så är det ju säkert "V":et som markerar tändinställning vid 850 rpm. Då har jag 15 grader förställning nu.

Alte Liebe rostet nicht!

7

Jag har samma problem som du att min 1600 i pickisen tvekar lite på gaspådrag, annars så går den skapligt. Jag började grotta lite i helgen och hittade denna sida: http://www.vw-resource.com/34pict3.html
Och där nämns det lite om 009an och dess effekter, så man får nog gilla läget att den inte svarar så bra i bottenregistret? Ska det verkligen va så?
Jag har oxå installerat brytarlöst, och motorn går iaf, lite lugnare än förrut.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

8

31PICT-förgasaren brukar inte funka med annan fördelare än original till den förgasaren och du ska heller inte ha 31PICT till den motorn...

9

Nu sitter det en 30 Pict på och jag har ställt 009:an enligt Bengts länk. Maskin går dock som förut. Bra på låga och höga varv men sämre i mellanregistret. Får väl se om man orkar åka så här eller om originalfördelaren åker i igen.

Alte Liebe rostet nicht!

10

stickan skrev:

31PICT-förgasaren brukar inte funka med annan fördelare än original till den förgasaren och du ska heller inte ha 31PICT till den motorn...

Stickan, finns det någon VW-förgasare som fungerar bra med 009:an eller är det dubbla som gäller?

Alte Liebe rostet nicht!

11

nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Stickan, finns det någon VW-förgasare som fungerar bra med 009:an eller är det dubbla som gäller?

30PICT brukar funka med 009-fördelare.Prova och ställ tändningen på 30 grader vid 3000 v/min.

12

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

30PICT brukar funka med 009-fördelare.Prova och ställ tändningen på 30 grader vid 3000 v/min.

Jo jag ställde tändningen precis så men det är en klart kännbar flatspot i alla fall...
Det kanske skulle gå att finlira lite mer med förgasaren men det är ju inte mycket att skruva på.

Alte Liebe rostet nicht!

13

Vad har du för tomgångsmunstycke på din 30PICT?Det elektriska?

14

stickan skrev:

Ja det skulle jag gissa...

Alte Liebe rostet nicht!

15

Remskivan jag hade på min 1600 hade bara ett hack och det visade sig vara 7,5 grad när jag la en graderad ovan på.

Så ditt hack borde vara 7,5 och inte TDC då har du nu 15grader lite mycket vid tomgång.-

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

16

putte skrev:

Remskivan jag hade på min 1600 hade bara ett hack och det visade sig vara 7,5 grad när jag la en graderad ovan på.

Så ditt hack borde vara 7,5 och inte TDC då har du nu 15grader lite mycket vid tomgång.-

Ja,så är det..Finns det bara ett hack så är det 7,5 grader och inte TDC.

17

En väldigt duktig mekaniker i min närhet skulle hjälpa mig att ställa in min motor (som jag ställt in med känsla i fingrarna och på gehör).
Han hade inget att påpeka om vare sig med bladmåttet eller sitt fina stroboskop med kamvinkelmätare eller vad det heter.
Ett oseriöst tips, men ändå ett tips: Gå över maskinen utan mätinstrument och använd fingrar och lukt och öron, leta glapp, står tändningen rätt, sitter alla tändkablar bra och rätt, är tändspolen verkligen ok, pumpar soppan korrekt, är förgasaren rengjord ordentligt, sitter det rätt munstycken i förgasaren, är munstyckena hela och rena, är jordningen mellan fördelarhuset och tändplattan hel, osv............

Jag tror faktiskt 009:an i kombination med resten är problemet, har haft 2 stycken och strul.
Nu vet inte jag vilken förgasare du ska ha till den motorn, men ta reda på det, sätt dit en sådan, sätt dit orginal fördelare med brytarlöst.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18

nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Prova med ett vanligt tomgångsmunstycke utan el och gärna ett snäpp större så får vi se om det blir nån skillnad...

19

stickan skrev:
nizekustoms skrev:
stickan skrev:

Prova med ett vanligt tomgångsmunstycke utan el och gärna ett snäpp större så får vi se om det blir nån skillnad...

Har inte haft möjlighet att prova detta då tiden vart knapp. Vi håller på att schakta av gården och grusa upp en massa så kvällarna går åt till det. I går blev det dock akututryckning med pickupen för att köpa en ny diskmaskin. Då märkte jag att den drar fint då den är kall men när den blir varm så kommer detta med att den känns trög i mellanregistret. Det skulle ju kunna tyda på att det är något fel med choken eller tomgångdmunstycket kanske eller?

Alte Liebe rostet nicht!

20

Vet inte men det har snackats mkt om dålig kvalitet på nytillverkade 009 fördelare med skumma tändkurvor.
kanske helt enkelt är en sån du råkat på ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

21

Skit i förgasaren.
När den är kall ser choken till att den får rejält med soppa, sen när choken släpper får den mindre/för lite bränsle.

Tror jag........

22

Det är en original 009:a. Ja, Mogge jag har haft lite problem med att bensinfiltrena sätter igen p.g.a. skit i tanken men nu sitter det ett nytt filter där. Jag kan dessa elektriska förgasare för dåligt men att den tvekar borde vara tecken på fel blandning eller fel förställning men går den bra kall så borde det ju ha med blandningen att göra... Det blir till att se över förgasaren då...

Alte Liebe rostet nicht!

23

Soppa finns ju uppenbart så det räcker till då den går bra när den är kall.
Förgasaren ligger det säkert mumma i.

24

Kolla vilket H-munstycke som sitter i fuggen
om jag inte har fel så finns det 3olika storlekar som satt i STD
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Kolla vilket H-munstycke som sitter i fuggen