Ok dags för en uppdatering.
Efter mycket om och men har vi landat i Milano. Här ska vi vara några nätter, parkera bilen och gå runt lite i staden, så är planen.
När man närmar sig Milano höjs trafikrytmen avsevärt mot landsbygden, en stackars 1600-motor blir lätt stressad i närmare 40 graders värme för att hålla någorlunda tempo. Det kommer bli en baggis att hitta hotellet som ligger centralt, vi har ju GPS. Nu är det så att åker man fel i en korsning så vill GPS:n räkna om rutten. Ja det gör den men det tar några minuter ibland och så har man hunnit åka ett antal kvarter igen. Vid ett tillfälle var jag tvungen att stanna för att låta GPS:n komma ifatt, stängde av motorn för att den skulle få lite vila. 10 sek senare knackar polisen på rutan och drar en italiensk ramsa som avslutas med ”pronto”. Bara att veva igång igen och flytta sig, nu startade inte motorn lika fint som innan men den startade. Startmotorn gick liksom trögt. Efter några varv till hamnade jag på baksidan av hotellet, stannade motorn för att gå runt huset och kolla.
Det kommer fram en italienare och viftar med en kamera och jag måste ta kort på honom framför bussen. Han frågar vart jag ska och erbjuder sig att visa vägen runt till entrén. Han hoppar in jag ska starta men motorn går inte runt. Shit, jag testar igen samma fel. Tillslut puttas bussen igång av en samling människor och jag och italienaren är på väg. En runda runt kvarteret och man är framme.
Startproblemet kvarstår dock, har tom blivit sämre nu. Eftersom batteriet är ok så borde problemet vara jordfel, tändningslås, glappkontakt, startmotor eller något annat.
Mäter batterispänningen, drygt 12 volt. Tändningslåset är ok, det är ju också nytt, startmotorn slår till fint men drar inte runt. Batteripolerna rengörs och dras åt igen, ingen skillnad, jordflätan mellan kaross och växellåda är ok. Jaha då är det startmotorn som är kass. Borde inte vara något problem att hitta en startmotor i en miljonstad som Milano. Jag skrev ihop ett par rader om att jag behövde en begagnad startmotor, översatte med google och visade för personalen på hotellet. De var i kontakt med några firmor, men dessa firmor ville bara ha de siffrorna typ 111xxxxxx, men jag försökte förklara att det är samma från ca 1968 till 1975 på bubblan, eftersom jag har irs-bakvagn och 1303-låda. Efter många turer lyckades jag få personalen att ta fram några lokala skrotar och de ringer till den som ligger närmast hotellet. Träff på första försöket, han har prylarna, men inga prisuppgifter.
Jag tar en taxi, det är ca 15 minuter från hotellet till skroten. Väl framme, klockan har hunnit bli ca 16.30 fredag eftermiddag, kliver ur taxin, dammigt och i 40 graders värme står en lirare och skruvar på en bil. Jag frågar efter det jag söker och blir visad ett par gamla 1600-motorer på en hylla i ett plåtskjul. Jag försöker förklara att det inte är den motorn jag söker utan den som startar den. Mannen verkar inte fatta ett smack men han visar mig en bagge som står på gården, nu är det nära. Japp startmotorn sitter kvar, perfekt, ända till vi börjar diskutera priset. Han skriver €300,00 i dammet på baggen och jag baxnar. Jag försöker förklara på engelska att jag inte vill köpa hela motorpaketet och då surnar han till, slår ut med armarna och säger ”only in italiano”, och så går han in på sitt kontor och börjar bläddra i sina visitkort. Jag blev rätt paff och åkte tillbaka till hotellet.
Jag fick för mig att mäta batterispänningen en gång till och nu var den nere på 11 volt. Aha batteriet kanske är dåligt i alla fall? Jag pallrade mig iväg till en butik jag sett tidigare som verkade sälja biltillbehör. Yes dom hade batterier. Köpte ett och stoppade i bussen. T.o.m parkeringsvakten som sett mina tidigare mekstunder bad en bön att bussen skulle starta. Nu startade bussen direkt, lyckan var total. Tur att jag inte köpte startmotorn ute på skroten för €300,00. Nu lämnar vi Milano och åker västerut. Ciao Ciao.
Ps. Milano hade mycket att bjuda på trots batteribekymmer.
dasauspuff
1964 Typ 2