”Äntligen öppnar Sveriges första bilbesiktning för fordonsentusiaster!”

http://www.ystadbilbesiktning.se/Hem.html
Visst låter det nästan overkligt
?
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » En bilprovning av entusiaster för entusiaster
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
”Äntligen öppnar Sveriges första bilbesiktning för fordonsentusiaster!”

http://www.ystadbilbesiktning.se/Hem.html
Visst låter det nästan overkligt
?
låter väl på sätt och vis kul men jag har då aldrig lidit av att "vanligt" folk besiktat mina gamlingar. snarare tvärtom då dom inte har en aning om hur vissa saker funkar eller hur det ska vara original. 
Nä jag tycket det låter som vanligt. Antingen finns det i Pajala eller Ystad, aldrig nästgårds 
fördelen är kanske att de inte bankar sönder bilarna som vissa nötter kan få för sig...
fördelen är kanske att de inte bankar sönder bilarna som vissa nötter kan få för sig...
fast ser det rostigt ut som det gör på rätt många vw´s tex så är det väl inte konstigt om dom bankar lite med hammaren? åker du in med en renoverad bil med fin och lackad bottenplatta så tvivlar jag på att dom tar fram hammaren?! lär nog åtminstone vara väldigt ovanligt.
anders bergh skrev:fördelen är kanske att de inte bankar sönder bilarna som vissa nötter kan få för sig...
fast ser det rostigt ut som det gör på rätt många vw´s tex så är det väl inte konstigt om dom bankar lite med hammaren? åker du in med en renoverad bil med fin och lackad bottenplatta så tvivlar jag på att dom tar fram hammaren?! lär nog åtminstone vara väldigt ovanligt.
Tyvärr så är det vanligare en man tror . Har ägt en fräch 72a cabbe som en verkstad som bara håller på med försäkringsskador gjorde iordning förstyvningsbalkarna på .
Det gick inte ens se att dom var svetsade . Likt förbannat åkte ishackan fram och ett jäkla bankande . "Jag frågade om det var nödvändigt du ser ju att det är ett proffsjobb och desutom bankar du ju sönder rostskyddet" . Det resulterade i skador på nyrenoverade balkar.
Kanske är det jag som haft otur med besiktningen.
Precis samma erfarenhet... hade bytt en golvhalva och lagt rostskyddet veckan innan besiktning.. gisa vilken halva han bara hamrade på... jo just det den nya.. och gärna med spetsen...
Jag tror att det är ett bra initiativ. Kanske förstår man på ett sådant ställe att bilen inte behöver ha puts och blänka som ett dollargrin för att den ska vara ovärderlig för ägaren. Kanske råkar man inte ut för stolpskott som kör över domkraften, böjer till bakre stötfångare och sedan bara blånekar? Kanske kan de lista ut, eller fråga ägaren om det är 12 eller 6 volt i elsystemet? Kanske kan de ge lite snällare ettor, som tex att byta ett bromsrör, då man vet och förutsätter att en entusiastägare gör allt själv, gör det på en gång och att pröjsa tre hundra ovanpå redan utpungade femhundra, eller varför inte en gratis ombesktning om den görs redan samma dag, alternativt dagen efter? Tja förslagen för hur Bilprovningsinstanserna kan förbättra det för oss veteranbilsägare är många. Att gemene Svensson behandlas som idag kan jag fullt förstå, jag har, genom erfarenheten i mitt jobb, tappat respekten för folks tekniska kunnande, tyvärr till trots att jag helst vill att det ska vara annorlunda.
Eller så kör man obesiktat, kostar ungefär lika mycket om man räknar bort snutnojjan... 
kee: en etta på ett bromsrör? på en bil med enkrets system? är det såna bilar du vill ha på vägen? 9 av 10 resonerar garanterat att "det kan jag byta sen"
måste ha en väldigt bra bes i sandviken för jag har då aldrig varit med om att dom bankar om det ser bra ut. 
Råkar veta att han som var/är chef på vanliga bilprovningen i ystad är jänkekille , så man blev inte direkt förvånad
Eller så kör man obesiktat, kostar ungefär lika mycket om man räknar bort snutnojjan...
Är du seriös? vad tror du händer om du krockar eller kör på någon?!?!
kee skrev:Eller så kör man obesiktat, kostar ungefär lika mycket om man räknar bort snutnojjan...
Är du seriös? vad tror du händer om du krockar eller kör på någon?!?!
ja tyvärr är det just DET tänket som gör att vi har dom försäkringar som vi har. bla
Tycker vissa kan slappna av lite med "kan allt"-tänket.
Premien för andra påverkas knappast av att någon kör obesiktigat.
Om man råkar ut för en skada av någon som inte har gällande försäkring (vilket det ju inte ens handlade om här) eller om det finns andra omständigheter, så går trafikförsäkringsföreningen in och reglerar det.
Knappast ett privat ägt försäkringsbolag.
Säger inte att det är rätt, men ha lite subsatns i påhoppen istället.
Verkar vara lite "VW-mentalitet" att om någon kommer med en "opassande" åsikt så ska det kollektivt hackas på honom.
Om det är för att någon sagt något negativt om folk som inte kan stava, gjort ett fynd eller nämner att man kan skita i besiktningen, så ska det hackas i grupp.
Har aldrig sett detta beteendet på något annat forum än VW-relaterade. Och jag är på rätt många forum.
Om man råkar ut för en skada av någon som inte har gällande försäkring (vilket det ju inte ens handlade om här) eller om det finns andra omständigheter, så går trafikförsäkringsföreningen in och reglerar det.
Knappast ett privat ägt försäkringsbolag.Säger inte att det är rätt, men ha lite subsatns i påhoppen istället.
Verkar vara lite "VW-mentalitet" att om någon kommer med en "opassande" åsikt så ska det kollektivt hackas på honom.
Om det är för att någon sagt något negativt om folk som inte kan stava, gjort ett fynd eller nämner att man kan skita i besiktningen, så ska det hackas i grupp.
Har aldrig sett detta beteendet på något annat forum än VW-relaterade. Och jag är på rätt många forum.
är det mig du menar med "kan allt tänket"? kan långt ifrån allt men jag råkar VETA att detta påverkar våra försäkringar negativt. ska jag då inte säga nåt om det när nån får det att låta som att "det är bara köra obesiktat" har inget agg för fem öre mot kee utan reagerade på ett utal han gjorde. om han var ironisk eller ej är svårt att veta i skrift men man lär väl få tycka till när nåt är uppenbart fel?
tillbaks till ämnet bilbesiktning för entusiaster kanske? om moderator vill är det fritt att rensa bland mina inlägg om dom är så stötande för en del.
Knappast ett privat ägt försäkringsbolag.Säger inte att det är rätt, men ha lite subsatns i påhoppen istället.
Var tror du att TTF får sina pengar ifrån? Jag hackar inte på dig och det var inte menat som ett påhopp utan jag säger rakt ut att jag tycker det är idioti att bara strunta i försäkringen. Ja det är en utgift som de flesta om inte alla bilägare vill slippa men nu är läget i landet så som det är och då måste man ha minst trafikförsäkring för att få köra på allmän väg. Att köra småbarnsstilen med att bara skita i det och hoppas någon annan löser det är det dummaste jag har hört på länge. speciellt när du är väl medveten om att det du gör är fel.
Jag tycker att bilprovningen är bra, visst kan man disskutera hur de utför sitt arbete och ifrågasätta vissa lokala avvikelser som inte bör förekomma men att de finns och att de kontrollerar bilar som är på våra vägar är enbart possitivt. det gör att inte vem som helst kör runt i vad som helst på våra gator. Om man ska ha en "skit i vad jag gör" attityd kring vilka bilar som får färdas på vårt vägnät måste man ha det överallt, dvs i sjukvården som ska ta hand om de idioterna som rullar runt med sönderrostade skrotbilar, reabiliteringsvården för de fyllon som dundrar fram i 2tons kryssare m.m...
för att återkoppla till tråden lite så har jag haft både bra och dåliga upplevelser av SBP, men blir ni seriöst sura över att de hammrar lite på undersidan av bilen? jodå rostskyddet kanske får lite pinnhål i sig men inget värre än vad stenarna på våra vägar gör när ni rullar runt i 50-60 km/h. och om detta är ett problem så kan ni ju alltid läggar er under eller gå efter besiktningsmannen med en liten pensel och fylla i.
Jag mötte en Anställd på SBP som var lite för hårdhänt tyckte jag när han slet och drog i bromsslangarna fram på min 1303, bad honom snällt att vara mer försiktig och då sa han att det måste kollas ordentligt men efter det drog han mer försiktigt. prata med dom, förklara era synpunkter utan att skälla och hota med att tillkalla cheferna så löser det många problem...
När jag till och med länkar till sidan där det utförligt beskrivs att DOM är det organ som går in och reglerar oförsäkrade händelser.
Hur det finansieras blir man varse den dagen man glömmer att försäkra sin bil. (och även det står på deras sida)
Och jag "brasklappade" ju även när jag skrev att man inte ska göra så, men det var det såklart ingen som såg.
Jag driver bilverkstad och är nog på bilprovningen 50-100 gånger per år. Jag har sett det mesta och kan säga att det är inte ofta dom gör fel i mina ögon. Men vad vet jag.
Lite lustigt att ingen opponerade sig när jag beskrev det drev det alltid blir mot den stackars saten som skulle säga något som stack eliten i ögonen.
i rest my case.....suck 
Jag tycker att det är lite skillnad på att åka obesiktat och att åka obesiktat.
Bara för att man åker obesiktat, så betyder inte det att jag åker med ett trafikfarligt fordon.
Jag har varit med om att jag besiktat i fel period och fått göra en ny besiktning efter bara två månader. Visst åker jag obesiktat i lagens ögon sett, men jag åker ju inte med en trafikfarlig bil. Den var ju besiktad 8 veckor tidigare.
Jag har även krockat då jag kört obesiktat, men det var ingen som höjde på nått ögonbryn för det. Bara man har trafikförsäkring och bilen är påställd.
Jag har blivit stoppad av polisen då jag kört obesiktat och bara förklarat att jag var ute och provkörde och han önskade mig mer eller mindre fortsatt lycklig resa. Så man verkar ju få framföra obesiktade bilar på allmän väg. Bara de är påställda och försäkrade.
Att man framför en trafikfarlig bil på allmän väg, är ju en helt annan sak. Då spelar det ingen roll om bilen är besiktad eller ej. Att folk kan bli upprörd över det köper jag. Men inte över att man bara kör obesiktat.
Jag är nog den siste i riket som kört ett trafikförsäkrat men avställt fordon. Köpte en -55:a bubbla på en auktion för 2.500:- Tänkte besiktiga den o få en arbetsorder, så jag ringde försäkringsbolaget. Ok, tänkte jag, då beställer jag tid. Var o besiktigade o fick 8 st 2:or och 5 st 1:or...men den gick igenom o jag fick en månad att köra.
När jag sen sålde bilen o ringde försäkringsbolaget igen, så påstod det att det var omöjligt att ha en avställd bil trafikförsäkrad...eh jasså? Men så var det i alla fall.
Besiktningen såg inte att skatteugglan var från -79, och att den varit avställd i 15 år verkade inte de bry sej över heller. Den var ju avställd när jag besiktigade den också.
Det finns kryphål ibland, men de är nog definitivt igensatta nu.
Det finns nog ett till kryphål. Och det är väldigt konstigt att det finns.
Om du importerar en bil och gör en regbesiktning, så blir bilen automatiskt godkänd fast du får tvåor. Viktors buss blev godkänd och min Porsche 912 blev också det.
Jag trodde inte det var sant, men jag ringde både vägverket och föräkringsbolaget. Båda sa att bilen var godkänd. Det var bara att ställa på och åka. Så jag gjorde det och körde den till Borlänge då jag flyttade från Gävle.
Där låg jag faktiskt på gränsen till att köra en trafikfarlig bil...
Det kryphålet är väl känt bland privatimportörer. Men Demian, täppte man inte till det kryphålet i början av 2010?
Jaså, dom täppte till det. Det var ju på tiden. Det var -09 som jag utnyttjade det.
Demian; Tack för att du förklarar skillnaderna i gråskalan. Har man bara två kanaler att pejla in färgerna med blir det oftast bara svart och vitt.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » En bilprovning av entusiaster för entusiaster
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.